• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur funkar en NAS-hårddisk?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag har bara vanliga externa hårddiskar som jag lagrar data på, alltså jag har backuper också, men känner att det inte är så säkert ändå. Jag skulle vilja ha något annat system, till att börja med så vill jag inte ha hårddisken i samma rum som datorn.
Har seglat lite på NAS-diskar. Här är en t.ex. WD My Cloud Mirror 8 TB NAS - Hårddisk - Elgiganten
Men jag förstår inte riktigt hur det fungerar? Är det trådlöst? I så fall tar det alldeles för lång tid att tanka av ett minneskort från kameran, där varje bild är på 100 MB, och det kanske rör sig om ca 300-400 bilder vid varje avtankning.
När det gäller nätverk så har jag en router och trådlöst i huset, för övrigt så har jag bara vanligt bonnabredband, d.v.s. ADSL. Hit lär nog aldrig komma nån fiberkabel så länge jag lever iaf... :swoon:
Som sagt, tacksam om nån förklarar hur det funkar...

/Ludde
 

Thomas.M

FD HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Haninge
HBK-Nr
16090
Medlemskap
2021
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

100 MB kör du med NikoD4? Nas är jag inte vass på tyvär.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Jag slant på tangenterna, filerna är ca 50 MB, har en Nikon D800 också, den levererar rätt stora filer....:yes:....stora filer är det iaf....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.962
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Network Attached Storage
Nätverksbaserad lagringsplats.
Fördelen är att du kommer åt din data med en uppkoppling.
Dock så är ju ADSL sjukt långsamt vid uppladdning.
Du kan använda din dator med hårddiskar som en nas.
Vitsen är att alla med behörighet kommer åt lagringen online.
Nu verkar du hantera tunga filer så det gäller att ha tålamod, eller snabbare uppkoppling.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Om du är hemma så får du den hastighet som dina Routrar/switchar/nätverkskort tillåter. Det finns NAS som använder wifi, men i ditt fall skulle jag nog dra en kabel.

Vad gäller själva NASen så finns det flera varianter. Alla brukar ha ett webbgränssnitt så man kan komma åt filerna och man kan mappa upp enheten som en extra disk på datorn.

En NAS kan ha en till flera hårddiskar i sig. Har den flera diskar kan du välja på att uttnyttja hela ytan som en enda stor disk.
Eller så kan du koppla dem så att båda har samma data, vilket gör att du försäkrar dig mot hårddisk-krasch.

Jag har en NAS hemma med två diskar som jag kopplat som en enda stor, så jag kan inte så mycket om fördelar och nackdelar med de sätt man kan koppla NAS-diskar...

//Stefan
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.809
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Titta på Synology's produkter, de är bra! Koppla ihop det med nätverkssladd. De enklare modellerna klarar ca 70Mb/s, och de dyrare är snabbare.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.279
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Varför NAS?

Vill du komma åt filerna från flera olika datorer hemma eller även från bärbara datorer utifrån?

Skall du bara komma åt filerna från en dator så är det helt onödigt med NAS, det är enklare och snabbare med en USB 3 eller motsvarande i Mac-världen.

Vill du komma åt filerna hemma från flera datorer är kanske en NAS bättre men den måste då ha en trådad anslutning i Gbit-hastighet för att få hyfsad fart.

Jag har själv en NAS men den använder jag bara till vanliga dokument, lite PDF-filer, alla scannade kvitton mm samt framkallade bilder i TIFF eller jpg. RAW-filerna har jag på en intern hårddisk som gör att det går hyfsat snabbt att jobba med dem i LR. Jag har bara installerat LR på en dator så därför tycker jag att det är smidigast och snabbast att ha RAW-filerna på en intern HDD. De framkallade bilderna behöver jag inte komma åt så mycket men däremot från en annan dator eftersom jag har färgskrivaren installerad på den. Min NAS har dock bara en 100Mbit anslutning men jag tror att även med 1Gbit så skulle du nog uppleva den som seg för RAW-filer i de storlekar du har.

Jag gör sedan backup på allt så fort jag har lagrat nytt material. Denna hårddisk förvarar jag på jobbet för att undvika att allt går upp i rök samtidigt vid en eventuell brand (eller stöld).
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Vitsen med NAS är att ha en relativt stor lagringsplats där flera datorer lägger sina data. Då kan alla komma åt allt (om man vill och inte begränsar detta), utan att behöva bry sej om de andra datorerna är påslagna eller ej (NASen är påslagen hela dygnet).
Man "ska" alltid använda nätverkskabel om det inte är omöjligt (t ex för en bärbar dator man flyttar på). Trådlöst är en nödlösning!!!
En NAS bör ha minst 4 diskar (man växer ur tvådiskarsmodellen, och den är kostsam per GB). Man kan köpa en 4-5-diskarsmodell, och sätta i bara två diskar till att börja med, och sedan utöka med fler när behovet uppstår.
Man bör absolut inte göra alla diskar till en stor volym (pajar en disk är alla data borta, även från de felfria diskarna). Man bör välja någon typ av RAID, där RAID 5 är vanligast. Pajar en disk finns all data kvar, även det som låg på den pajade disken (all data sprids på flera diskar, redundant).
Synologys NAS är de mest prisvärda idag sett till prestanda och funktioner. Välj inte den billigaste (långsammaste) om du tänker köra videofiler från den :)
Diskarna bör inte vara av "green-modell", utan använd diskar som inte stänger av sej vid inaktivitet, t ex WD Red eller motsvarande.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Internlagring är inte aktuellt på min IMac, den har inte tillräckligt med utrymme för det även om det är det snabbaste alternativet när man jobbar med LR. Tyvärr har jag ingen Thunderbolt eller USB3 heller.
Däremot så tänkter jag skaffa en stor extern HD, runt 8TB med spegling, sen vill jag även ha en NAS, där all data som jag lägger på den externa disken samtidigt även läggs på NASen. Då kommer jag åt datan även från min andra bärbara.
Men hur fungerar det att komma åt NAS-disken när man inte är hemma? Det begriper jag inte?

Sen bör man ju egentligen backa upp någon gång i månaden på ytterligare en extern disk som man förvarar i ett helt annat hus, på jobbet t.ex.

Men skulle detta fungera tro?

/Ludde
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Sämsta NAS jag haft var en där man anslöt NAS-enheten till samma router som hemdatorerna. Men man kunde accessa NAS-enheten lokalt utan var tvungen att logga in via en server i USA och sedan sända filerna från datorn ut på nätet och sedan kom de åter och in till NAS-enheten.

Så ställ frågor till försäljaren innan du köper en.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Det å komme til NAS serveren når du iikke er hjemme krever litt ekstra oppsett hovedsaklig på routeren mot adsl. De fleste NAS servere har en innebygget webserver som gir tilgang til filene via webdav eller nedlastning.

Knepet er å få fatt på den eksterne ip-adressen til routeren plus å videresende port 80 (eller en annen) til NAS serveren ved hjelp av port forwarding tabellen i routeren.

Enkleste måte å få fatt på den eksterne ip-adressen er ved å sette et namn på den via en Dynamic DNS tjeneste. En oversikt over slike finner en på Best Free Dynamic DNS Services (Updated 2014) - GNU Tomorrow

Men du kan og velge Free Dynamic DNS - Managed DNS - Managed Email - Domain Registration - No-IP som er en av få som har oppdaterings rutine som kan installeres på en mac, samtidig som den er nesten på toppen av listen i oversikten.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Har en NAS D-Link som varit i drift i många år, med 2 st 1 terabyte diskar med spegling.
NAS:en klarar hot-swap, dvs man kan byta ut en av diskarna under drift (om en skulle krascha).
  • Lagrar allt här, och exklusivt tunga filer såsom musik och videos
  • Min viktigaste användning av NAS:en är automatisk daglig backup av våra två datorer via ett program som heter Acronis.
Jag har ett snabbt WIFI hemma med ASUS router och fibernät 100 mbit för internetaccess.
Använder FTP-servern för att nå nasen via internet, och no-ip.com för DNS (fixar den dynamiska IP-adress jag får på fibernätet).
Den är trådat ansluten till router och huvuddatorn (ethernetkabel).

Har varit med om ett par diskkraschar på mina laptops genom åren. Kan även behövas om man får en dator smittad av virus.
Inga problem med att återställa fullständigt via backup på NAS plus Acronis som gör jobbet.
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Hej, jag använder WD mycloud sedan några månader tillbaka. Har regelbunden backupprutin från laptops och paddor som sköter sig själv under förutsättning att jag är inom mitt eget nätverk. När jag är utomlands eller på annan ort kan jag lagra mina filer, bilder etc direkt på basen utan problem. I princip lagrar jag inte speciellt mycket på laptops interna diskar utan merparten finns på nasen då kan jag också komma åt det jag vill oavsett var jag är.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Vi har samma NAS som botte42. Kör helt trådlöst via routern och strömmar obekymrat högupplösta blu-ray filer (mkv) och bilder till vår Samsung smart TV. Även från datorn (W8) till TV via all-share, DVD film måste dock ha rätt filformat.
Lägger också trådlöst över filmer, kort, dokument trådlöst från alla enheter Förvånad över att så många förordar kabel? I vilka fall behövs det? Vi har ett 24MB ADSL så inget märkligt. Inte funderat så mycket på det, men tror det är DLNA kommunikationen mellan enheterna? Vet några har mycket kunskap som kanske kan reda ut begreppen?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Kolla på forum om strömmande media, så ser du mycket problem med trådlöst.
Visst kan det fungera, beror väldigt mycket på miljön runt ikring, t ex många grannar som har trådlöst, trådlösa mobiler, plattor, BlueTooth-enheter etc. Etern delar vi alla på, med alla våra trådlösa prylar. Kör man kabel är den dedikerad för det ändamålet.
Jag säger inte att trådlöst inte fungerar, men risken för problem/sämre prestanda är större. Sedan får ju var och en välja.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Vi har samma NAS som botte42. Kör helt trådlöst via routern och strömmar obekymrat högupplösta blu-ray filer (mkv) och bilder till vår Samsung smart TV. Även från datorn (W8) till TV via all-share, DVD film måste dock ha rätt filformat.
Lägger också trådlöst över filmer, kort, dokument trådlöst från alla enheter Förvånad över att så många förordar kabel? I vilka fall behövs det? Vi har ett 24MB ADSL så inget märkligt. Inte funderat så mycket på det, men tror det är DLNA kommunikationen mellan enheterna? Vet några har mycket kunskap som kanske kan reda ut begreppen?

Så länge man har ett wifi som överbryggar avståndet mellan dator och NAS så finns det inget att bekymra sig för. Då är det bara att köra. Sen är det en annan sak med säkerheten, gäller ju att man inte delar ut hela sin hårddisk på Internet. Finns flera säkerhetsåtgärder man kan utnyttja sen om man kan lita på allt är ju en annan fråga. Det man har som kan nås från nätet är inte 100% säkert..

Hälsningar/Hike
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Kolla på forum om strömmande media, så ser du mycket problem med trådlöst.
Visst kan det fungera, beror väldigt mycket på miljön runt ikring, t ex många grannar som har trådlöst, trådlösa mobiler, plattor, BlueTooth-enheter etc. Etern delar vi alla på, med alla våra trådlösa prylar. Kör man kabel är den dedikerad för det ändamålet.
Jag säger inte att trådlöst inte fungerar, men risken för problem/sämre prestanda är större. Sedan får ju var och en välja.

Och har man 1 Gbit/s nätverkskort i datorn, routern och NASen, så går det mycket mycket snabbare med "wired" anslutning. Åtminstone 5 ggr snabbare jämfört med WIFI anslutningen.
 
F

F.d. 21911

Guest
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Kan ju flika in att jag för egen del skaffat mig ett konto på backblaze (http://www.backblaze.com), rimlig kostnad och rullar på i bakgrunden.
Vad den gör är att man lägger en klient på sin dator som sedan synkar upp filerna till lagringen på internet helt i bakgrunden, visst den första uppladdningen kommer att ta en bra stund men det kanske det kan vara värt den dagen man fått problem?
De har ganska rimliga villkor och kan vid restore kopiera ut dina filer på en hårddisk och skicka den till dig. (för att minska tiden för återläsning)
Nackdelen med just Backblaze är att de bara accepterar lokala hårddiskar (dvs inte NAS eller nätverkslagring)
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hur funkar en NAS-hårddisk?

Kan ju flika in att jag för egen del skaffat mig ett konto på backblaze (http://www.backblaze.com), rimlig kostnad och rullar på i bakgrunden.
Vad den gör är att man lägger en klient på sin dator som sedan synkar upp filerna till lagringen på internet helt i bakgrunden, visst den första uppladdningen kommer att ta en bra stund men det kanske det kan vara värt den dagen man fått problem?
De har ganska rimliga villkor och kan vid restore kopiera ut dina filer på en hårddisk och skicka den till dig. (för att minska tiden för återläsning)
Nackdelen med just Backblaze är att de bara accepterar lokala hårddiskar (dvs inte NAS eller nätverkslagring)

Jag har i flera år använt Crashplan för samma sak. Den är gratis om man gör backup till en bekant, eller till
en annan hårddisk, men Backblaze hade klart mycket bättre pris för "molnlagring".
Crashplan klarar NAS, om den är "mountad", enligt deras site. Men inte på windows. Det verkar finnas sätt runt det dock, vilket nog kan gälla Backblaze också.

//Stefan
 
Toppen