• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fungerar vattensystemet?

C

cheetah1

Guest
Hej! Jag är ny här!

Familjen har precis köpt en Hobby 600 FSe från 1999. Jag har gått runt och lyft på luckor och tittat under och kliat mig hårt i hårbottnen. Färskvattensidan kan jag räkna ut utan större problem, och jag antar att färskvattentanken är den man kommer åt genom en lucka framför diskbänken (vit plastlåda med två stora skruvlock, som jag förvisso inte får loss, något knep?), man var i hela friden sitter gråvattentanken, och hur tömmer man den? Instruktionerna som följde med är ytterst bristfälliga, allt som visas är en bild som jag inte för mitt liv kan komma på var den är tagen. Skulle möjligen kunna vara under soffan, men där sitter bara varmvattenberedaren och vattenpumpen, samt nån frostskyddsventil...

Edit: Dessutom när jag spolar för fullt i diskhon och/eller handfatet så börjar det rinna ungefär under bodelsdörren. Är det nån överfyllnadsgrej, är det där man tömmer gråvattnet? Isåfall hur?

Hjälp!
 
Senast redigerad av en moderator:
C

cheetah1

Guest
Sv: Hur fungerar vattensystemet?

Mycket riktigt! Och slangen det rann ur visade sig vara gråvattenslangen eftersom kranen var öpeen. Så var det löst.

Till nästa bekymmer:

Bilen är 13 år gammal, och med mer eller mindre okänd historik vill man kanske frächa upp vattensystemet. Jag tänker mig att det kanske finns nåt medel man kan hälla i tanken, och sen fylla fullt med vatten (hett eller kallt?) för att sen skölja igenom alla slangar, kranar, avlopp, tankar osv och få det acceptabelt rent. Är det en utopi, eller finns det dylika medel?
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Hur fungerar vattensystemet?

Hej! Vi slår alltid ättika i färskvattentanken när vi vill rengöra den. Spolar igenom alla slangar. Låter det stå och träcka någon dag. Rengör noga! Det gör vi ett par gånger om året. Behovet är kanske inte så stort om man tankar vatten i norr europa. Men vi tankar mycket och ofta i Spanien eftersom vi tillbringar vintern där. Dricksvatten köper vi! Alltså, vi tycker att ättika är bra.
Ce-eN ! :cool:
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Hur fungerar vattensystemet?

Börjar bilen bli en 10-15 år kanske man skall byta slangarna, det finns livsmedelsgodkänd slang som kan användas.
Vi satte alltid in sådana i båtarna.
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Hur fungerar vattensystemet?

Hej! Vi slår alltid ättika i färskvattentanken när vi vill rengöra den. Spolar igenom alla slangar. Låter det stå och träcka någon dag. Rengör noga! Det gör vi ett par gånger om året. Behovet är kanske inte så stort om man tankar vatten i norr europa. Men vi tankar mycket och ofta i Spanien eftersom vi tillbringar vintern där. Dricksvatten köper vi! Alltså, vi tycker att ättika är bra.
Ce-eN ! :cool:

OBS !

"TRÄCKA" på skånska = "DRA" på svenska:msn_wink:
Mvh
Harry Hymer
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Hur fungerar vattensystemet?

Citronsyra lät ju annars intressant, fullständigt ofarligt och luktfritt om man inte lyckas skölja ur allt...

Nu ere sängen! I huset än så länge.. ;)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur fungerar vattensystemet?

...........Till nästa bekymmer:

Bilen är 13 år gammal, och med mer eller mindre okänd historik vill man kanske frächa upp vattensystemet. Jag tänker mig att det kanske finns nåt medel man kan hälla i tanken, och sen fylla fullt med vatten (hett eller kallt?) för att sen skölja igenom alla slangar, kranar, avlopp, tankar osv och få det acceptabelt rent. Är det en utopi, eller finns det dylika medel?

Tanka kommunalt vatten, fyll tanken låt det stå någon dag. Tappa ut vattnet och fyll den på nytt med kommunalt vatten, detta bör räcka för att vattnet skall vara drickabart utan risk. Har själv aldrig gjort annat de senaste 15 åren.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Hur fungerar vattensystemet?

Nån som har koll på hur högt tryck det är i färskvattenledningarna när pumpen går? Vår handfatsblandare läckte, så jag monterade bort den och pluggade slangarna med en bult och slangklämma, men det sipprar ut ändå, både kall och varmvatten.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Hur fungerar vattensystemet?

Hej
Är bulten gängad ända upp till skallen så kan du inte få tätt. Du måste ha en slät plugg eller en bult som inte är gängad hela vägen upp.
Lasse
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Hur fungerar vattensystemet?

Hm, tyckte det borde bli tätt när man drar hårt med klämma ändå, men det blev det ju bevisligen inte. I vilket fall som helst är slangen skadad också, så vi får köpa lite extra att skarva med. Antar att det finns skarvar i mässing att köpa?
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Hur fungerar vattensystemet?

Det är nog nåt fel på den gamla slangen. Drog så hårt jag kunde runt en skarvkoppling, och det rann ut ur slangen även utan tryck. Sen uppbådade jag några extra newtonmeter ur nävarna och drog åt lite till, och då lyckades jag faktiskt få det tätt. Kan tillägga att den nya slangstumpen jag satte för att ersätta den skadade höll tätt mot samma skarvkoppling utan slangklämma. Den var dessutom en 10mm, originalslangen var tightare, 3/8" (9,5mm). Aja, får duga för nu, börjar det läcka igen så blir det in på verkstad och byta alla slangar (inget jag orkar göra själv eftersom dom ligger i blindgolvet).

Vidare: Gråvattenslangen från duschen är tät. Hur rensar man en sån tunn slang?
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Hur fungerar vattensystemet?

Det är nog nåt fel på den gamla slangen. Drog så hårt jag kunde runt en skarvkoppling, och det rann ut ur slangen även utan tryck. Sen uppbådade jag några extra newtonmeter ur nävarna och drog åt lite till, och då lyckades jag faktiskt få det tätt. Kan tillägga att den nya slangstumpen jag satte för att ersätta den skadade höll tätt mot samma skarvkoppling utan slangklämma. Den var dessutom en 10mm, originalslangen var tightare, 3/8" (9,5mm). Aja, får duga för nu, börjar det läcka igen så blir det in på verkstad och byta alla slangar (inget jag orkar göra själv eftersom dom ligger i blindgolvet).

Vidare: Gråvattenslangen från duschen är tät. Tycker mig dock ha sett att det finns en pump. Kan det vara så lätt att den inte går? Med tanke på att gråvattentanken är högre än golvet i duschen så finns det väl förmodligen en backventil, den kanske bara öppnar om pumpen går?
Tror förvisso inte att vi nånsin kommer duscha i husbilen, men grejerna ska ju ändå funka tycker jag.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Hur fungerar vattensystemet?

Förb-ade h-etes jä-a sk-t! :mad:
På premiärturen börjar kopplingsf-nskapen läcka igen...
Finns det nåt annat att göra än att byta alla slangar? Känner mig rätt grinig nu... :(
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Hur fungerar vattensystemet?

Har du gängtejp? Iså fall linda lite tejp på nippelen någa varv bara ca 5-6 typ så diametern blir större, har du ingen gängtejp så går det lika bra med el tejp men linda lite mindre varv bara , Hoppas det hjälper dig :)
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Hur fungerar vattensystemet?

Nån som har en suck vad det kan tänkas kosta att byta slangar inklusive avloppet och en översyn av avloppspumpen från duschen i en bil med dubbelgolv (Hobby 650FSe)?
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Hur fungerar vattensystemet?

Köp armerade genomskinliga slangar. Ett tipps är att kolla med en båttillbehörsfirma dom har ofta större sortering. Om det är trångt så skaffa en skarvnippel och 2 slangklämmor och skarva den nya slangen i den gamla och dra igenom den nya med hjälp av den gamla. Armerade slangar kläms inte ihop så lätt så det är inte så stor risk för stopp i vattentillförseln. Vad en avloppspump kostar eller hur man byter denna vet jag ej.
Lasse
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Hur fungerar vattensystemet?

Det är armerade genomskinliga slangar som sitter där nu, som är så hårda att dom inte går att få täta fast man drar slangklämmorna så knogarna vitnar...
 
Toppen