• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fort kör ni?

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Sv: Hur fort kör ni?

Småwobblar : Detta fenomen upplever jag med bil och husvagn ,

Med motorcyckel är det ändå mer påtagligt och riktigt otrevligt , om man ligger för nära framförvarande lastbil eller buss .

Det är en bra varning , att holla ett längre avstond till framförvarande fordon om det börjar rycka i Hjälmen.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Humla (kan ha varit en mygga) i ögat år 1965 i 150 km per timme på min AJS 650 lärde mig den gången att det är käckt att skydda sig själv.

Överkörd katt (djuret dog inte av attacken, men hade svåra plågor (parentes i parentesen: jag tror inte på snacket om dom oskäliga djuren)) i Dalarna år 1985 i 75 km per timme lärde mig att det som står i Vägtrafikförordningen absolut kan vara relevant! Djuret behövde "dödshjälp" den gången! Ett minne för livet och också en tankeställare om livet! Vem är jag att säga att mitt liv är viktigare än något annat djurs (liv)!

Efter dessa erfarenheter framför jag numera mitt fordon efter en regel: kör inte fortare än att du kan hantera alla situationer, väntade och oväntade!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest

Hej
Slipströmmen efter en lastbil er et vacum som kan vere i eller utenfor.
Lengden av slipströmmen avhenger av farten, störleken av fordon och vindretningen.
Er mann just bak i vacum da kan der vere problemer med styrbagheten av eget fordon sam ulovligen tethet.
Avstand skal respekteres och synlighet fremfor er en bra ting.
Umiddelbart efter eller i slutning av slibströmmen der kan det vere bra at åke.
Men tenk ocså på at din tette avstand kan gi irritation for chauffören och få fordon föran til at slingre - eksempel husvagn.
Så bakved OK men inte for tätt.
Kjör efter förhållande. :)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kör du bakom en lastbil och det börjar vobbla så kör du lite lite för långt ifrån men å andra sidan så kör man närmare så är man för nära tycker jag .

Jag håller hellre avstånd än att köra för nära så man kommer i baksuget .

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025

Förra sommaren och hösten, när vi nyss hade köpt husbil, låg jag och körde 100-120 km/h beroende på väg och trafikintensitet.

Under vinter har jag studerat ämnet Ecodriving:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t24795/

Jag kommer att testa detta under den kommande husbilssäsongen.
Både plånboken och miljön mår bra av detta.

F

F.d. 6238

Guest

Wobbel när du kör mc är inte särskilt trevligt. En Polare o jag åkte ner till Rivieran en gång på 80 talet. Polarn råkade ut för "låghastighetswobbling" och höll på att sluta i diket i Frankrike.
Han hade ganska hög packning på tanken och när en Långtradare gjorde en omkörning så höll det på att gå åt HEL----.

Vi körde inte särskilt fort, kanske 80 - 90 när helt plötsligt polarns cykel började wobbla från vänster till höger och jag tänkte att nu går det KÄPPRAKT å.h.
Men som tur var hade Vi pratat om detta dagen innan, så polarn flyttade kroppsvikten lite framåt. Och som tur var upphörde wobblingen.
Vi kollade sedan på Cykeln för att hitta någon förklaring men kunde inte finna anledningen till detta.
Emellertid dagens efter så fann vi på framhjulet att det var några vikter som tydligen var felplacerade.
Alltså kör Du mc och råkar ut för wobbling, ställ dig upp flytta kroppsvikten framåt och sänk hastigheten, sätt Dig ner igen. Och efter att du har "skakat" färdigt, så kan du konstatera att Du precis har klarat dig.
Hls f.d. BMW åkare. Kurt

Toppen