• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fort kör ni?

F

F.d. 10115

Guest
Hur fort kör ni på autobahn? Får uppfattningen av att många kör väldigt fort med sina husbilar och undrar om det inte känns vingligt och ostabilt?

F

F.d. 6530

Guest
Sv: Hur fort kör ni?

Hej aw, jag brukar rulla runt 110 km på motorväg, förbrukning 1,2 till 1,4, de lägre siffrorna i Tyskland på LKW diesel. Jag kör alkovbil , 3400 kg totalvikt. Mvh Nilsman

F

F.d. 839

Guest

Hejsan,

Vill ni inte fara på Tyska motorvägar som en "cowboy" vill jag råda er till att hålla samma hastighet som långtradare dvs 90-95 km/tim. Kör man saktare blir man omkörd hela tiden vilket resulterar i kraftiga sidovindar.

Senast redigerad av en moderator:

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023

Hej !
Brukar också ligga i suget efter långtradarna i 90- 95 km, känns som att man sparar några droppar då också.

reviera/ Kurt

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Kör tämligen mycket motorvägskörning och kan bara instämma i det som Belgien 1 och Kurt skriver. Struntar i om jag tjänar soppa eller inte - för mig känns det bara så mycket säkrare att hålla mig i fas med långtradarna och att ha en fil att hålla mig till under större delen av resan.

Staffan

F

F.d. 55451

Guest

Hej
Jag brukar också ligga i slipströmmen efter lastbilerne 90- 95 km, sparer 10 - 15% på diesel, i forhold till 110 - 120 km.
Kan hända at den får en liten gas' när vägen er fri :eek: men holder cirka 9 km /liter.
Rimor 5,70 x 2,25 x3,05 meter ( LxBxH ) - Ford diesel 2,5 L.

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Hej

Vi brukar hålla 90-95 km/h på motorvägar. På motorvägar gör det ju inget om man såsar då det finns omkörningsfil.

På övriga vägar med bara en fil i körriktningen brukar vi försöka hålla hastighetsbegränsningen så att det blir en bra trafikrytm.

/Per

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Hej allihopa
Jag har ingen erfarenhet av autobahn med husbil (ännu) men på vanliga vägar här hemma måste jag nog erkänna att jag åker på så fort det går.... :wideeyed:
Trafikrytm eller "skylten" får bestämma så länge kärran orkar och tar undan.

Jag är väll en "blyfot" tycker väll en del.... men jag får väll bjuda på det då för alla är vi ju olika ;)

Senast ändrad:
F

F.d. 14038

Guest

Hur gasar du? har du möjligen lagt en blyvikt på pedalen, och dessutom inget säkerhetsbälte.
AJA-BAJA.

F

F.d. 14038

Guest

Okej det förklarar saken, men borde inte den stackars vovven få en mössa på sig. helst en som går ner över öronen så dom inte blåser av.

Men roligt tycks vovven ha.

Ha en bra kväll för nu ska jag göra frugan sällskap i bingen.

Varmt och GÖRSKÖNT.

F

F.d. 10115

Guest

Vi körde till Italien i somras och genom tyskland låg vi på ungefär 100km/h men upplevde att dom flesta körde fortare och ville förbi.Vi har en Chevrolet med 6.2 liter diesel v8 och under sommaren körde vi ca 800mil med en snittförbruknig på 1.25 liter per mil och ac på hela tiden.

F

F.d. 6238

Guest

På motorväg blir det 80-100, beror på backar o.s.v. men aldrig under 80 (på 5:an).
Annars kanske man riskerar växellåderas. (Har nästan blivit paranoid när man läser allt om 5 ans växel på Fiat).

Det jag tycker är mer intressant är: Hur mycket Blyfot har Ni när Ni accelererar från t.ex. ett Rödljus. Själv kör jag med MYCKET liten Blyfot och är Fullständigt ointresserad om BMWn som ligger alldeles bakom förlorar 3 sek på sin förmiddag.

Har inget emot BMW, ENDAST när HAN (HON) skall bestämma hur fort jag skall komma upp i "hastighet".
Hls K.

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025

Hej Kurt!
För att köra ekonomiskt så skall man skyndsamt komma komma upp i den fart man önskar hålla. Dock ej "plattani mattan". Detta gäller samtliga motorer med "Direkt-insprutning", dvs alla bilar utan förgasare. När man kommit upp i den fart man önskar,släpp gasen och flyt med för att hålla den önskade farten! Sen finns det en massa andra knep för att sänka förbrukningen under normal körning, med upp till 15% minskade kostnader som följd! Eco-driving!
Mina förare ( 22 st ) har gått denna kurs, och vi har till dax dato sänkt förbrukningen med 8 %, i runda slängar 8 tusen i minskade kostnader per månad! Samtidigt har skadorna på bilarna minskat! Hmmm!
Ha en bra dag, ge järnet!
Fredrik
ps. ju kortare tid på vägen, olycksrisken sjunker, kör så fort du vågar, och tiden på väg minskar!?? Man kan oxå kör på trottoaren, och därmed undviker man trafik-olyckor!!

Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest

Tack Fredrik för den förklaringen. Då skall jag omedelbart ändra mitt beteende.
Då kanske jag t.o.m. kan göra "BMWns förare Gladare.

Ja, där ser man. Man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt. Men det är väl ingen annan som trodde det heller?

Om jag kör på detta sättet, så kanske att "soppan" till Kroksjön räcker fram o tillbaka.
Tack, Fredrik (fint namn Du har förresten, jag har det som andra namn)
Hls från Kurt med "halv" Blyfot.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag kollar på mätaren i GPSén sen kör jag enligt den och lite till ibland .

Ligger jag på motorvägen så ligger jag i 110 och på autobahn så blir det väl inte över 120 för då blir det sådant oväsen .

Sen beror det ju på att autobahn är ju en transportsträcka och likaså motorvägen men kör vi på turistvägar så ligger man ju även under ibland .

Men då är jag ju likadan när jag kör bil .

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025

Jag kör enligt den skyltade hastigheten med hjälp av GPS om det för övrigt är lämpligt.Jag ändrar inte hastigheten för att jag får syn på en fartkamera eller polis. Är det motorväg med flera filer lungnar jag ner mig ifall jag kommer ikapp en långtradare och faller in bakom och slipper byta fil ideligen. På 110 väg med mitt-wire försöker jag hålla drygt 100 km/h. Förbrukning ca 1l/mil

Senast ändrad:
F

F.d. 1883

Guest

har ni inte märkt vad bilen "småwobblar" när man ligger i suget efter en långtradare?
Inte så att man håller på att fladdra av vägen men.........
Blir gärna att man vill om eller släppa av för att slippa gunget!
OBS, kanske bara gäller Alkovbilar eller är det fler som lagt märke till detta fenomen?

Toppen