• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur får man vanliga TV-kanaler att fungera?

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vi har köpt en liten box som vi ansluter antennkabeln till. Därefter en HDMi till Tv:n. Detta trodde jag skulle ge bra TV överallt men så är det inte. Ibland ingen mottagning alls, andra platser kan bli en bra kanal 4 och endast det. Andra platser kan ge hyfsat bra 1,2,4:an Vilket är de vi vill ha! Men de flesta ställen vi varit på i Sverige har inte givit några kanaler tillgängliga. Måste man köpa nån annan box, abbonemang eller gör vi nått fel??
Har du möjlighet att ansluta din nya digitalbox hemma. Du kan testa att ansluta den till antennen som du har hemma. Använd även den tv som du har i husbilen. Bor du i lägenhet kan det vara svårare. Många leverantörer kör bara ut digital kabel-tv till uttagen.
Om det fungerar vet du att in box och tv är okej.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Känns inte som en bra lösning med stång som går genom ett överskåp. En del säger att fasta rundstrålande har ofta dåliga prestanda även med förstärkare. Finns det nån fast som är bra och billig?


Detta är den bästa rundstrålande antennen, enligt mig.
Har haft den på flera av mina husbilar, och väldigt sällan misslyckats att få in kanalerna. Nackdelen är, den är inte särskilt snygg
En stor fördel är ställbar antennförstärkare. Ibland när man står för närma en tv-mast så måste man kunna skruva ner förstärkaren för att få bild.

Mvh Per
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag fick också plötsligt problem med liknande antenn förra året. Det visade sig bero på avbrott i antenn kabeln mellan antenn och ingången till bilen. Antennkabeln utsätts säkert för en del vibrationer under färd och den få eller enkelledade kopparkärnan hade väl gått av. Konstaterade detta genom att koppla annan kabel direkt från antennen till TVns förstärkaringång. Efter att bytt sladden fick jag lika bra bild som tidigare och på de flesta platser fungerar 1-2 och 4 perfekt.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Är också inne på att börja med att kolla antennkabeln och dess anslutningar, framför allt vid antennen.
Annars är det nog så som redan tipsats om att din (gamla) antenn kanske är mer anpassad för analog utsändning än nutidens digital-tv och det kan krävas antennbyte för att lösa grundproblemet.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
När marksänd digitaltv kom och vi skulle byta hemma fick vi rådet att även byta antenn - vilket gjorde märkbar skillnad. Kan inte riktigt teknikaliteterna bakom men det var något med att analogt och digitalt nyttjade olika frekvensband osv och då påverkar antennens utformning och egenskaper hur bra signalen kommer in.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.686
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
En del av de frekvenser som tidigare användes för analoga sändningar används idag för mobilradio. Om man med en gammal antennanläggning kommer inom en sändarmasts område kan det bli problem av att dessa mobilsignaler stör eller dränker de önskade men svaga tv-signalerna Nya antenner har inbyggt spärrfilter för dessa mobilsignaler, LTE-filter.
Jag är inte så bra på det här längre men har för mig att man kan köpa lösa LTE-filter att koppla in. Men sitter det en förstärkare i själva antennen blir det problem för filtret måste sitta innan, då det är i ingångssteget problemet uppstår.'
(LTE-Filter har jag ändrat till i texten)
 
Senast ändrad:

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Osäker på om det kan vara till hjälp men såg en Glomex antenn som var fast monterad. Den riktades elektroniskt och behöver ingen stång. Minns inte vilken firma det var. Kanske värt att Googla vidare på, finns kanske andra fabrikat med samma funtion.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi har köpt en liten box som vi ansluter antennkabeln till. Därefter en HDMi till Tv:n. Detta trodde jag skulle ge bra TV överallt men så är det inte. Ibland ingen mottagning alls, andra platser kan bli en bra kanal 4 och endast det. Andra platser kan ge hyfsat bra 1,2,4:an Vilket är de vi vill ha! Men de flesta ställen vi varit på i Sverige har inte givit några kanaler tillgängliga. Måste man köpa nån annan box, abbonemang eller gör vi nått fel??

Vad är det för box du installerat, länk?

När fungerade mottagning bra senast?

Ibland är tv'n den felande länken, jag har haft fyra olika tv'n i husbilen, alla presterade olika, bytte en (av två) senast för tre veckor sedan, då blev det en Nokia 24" 12V/230V, den slår mina tidigare märken rejält på fingrarna, har inte gått bet på bra mottagning hittills, när grannarna inte fått nån bild har jag fått in 40-50 kanaler, har en gammal originalmonterad Wing 22 från 2005 på taket.
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
När marksänd digitaltv kom och vi skulle byta hemma fick vi rådet att även byta antenn - vilket gjorde märkbar skillnad. Kan inte riktigt teknikaliteterna bakom men det var något med att analogt och digitalt nyttjade olika frekvensband osv och då påverkar antennens utformning och egenskaper hur bra signalen kommer in.
Men när kom digital TVn? De problem som TS har måste ju kommit senare och då är det säkert något fel på antenn med anslutning. Jag hade absolut börjat med att koppla antennen till en annan kabel. Om inte detta hjälper så skulle jag plockat ner antennen och kollat denna. Var med om en antenn som trots att den väl ska vara byggd för utomhus hade tagit in vatten med ärgade anslutningar som följd.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Men när kom digital TVn? De problem som TS har måste ju kommit senare och då är det säkert något fel på antenn med anslutning. Jag hade absolut börjat med att koppla antennen till en annan kabel. Om inte detta hjälper så skulle jag plockat ner antennen och kollat denna. Var med om en antenn som trots att den väl ska vara byggd för utomhus hade tagit in vatten med ärgade anslutningar som följd.
Digitaltv kom 1999 och analogt fanns kvar till 2008. Trådskaparens bil o antenn (förmodligen) är från 2003.
Men jag håller med om att kolla kabel o anslutning är första steget.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.865
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
När digital-tv introducerades lades i princip alla sändningar på UHF-bandet, men senare har man (främst i kustnära områden) gått tillbaka till VHF-bandet och vissa antenner från digital-tvns barndom klarar inte detta frekvensband.

Har stått några dagar i Gävle med tillgång till massor med kanaler. Står nu i Grisslehamn och här har vi aldrig lyckats få in några tv-kanaler.

När vi kommit hem byter vi till en modernare antenn som klarar även det gamla VHF-bandet.

Pålle
 

mikael Berg

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lerum
HBK-Nr
40412
Medlemskap
2024
Så nu har vi varit ute en vecka. Fick faktiskt bra bild på de flesta ställen som vi stod på, denna gången. Mönsterås, Vadstena mm. Men jag har läst på om lösa antenner som säljs på Netonnet och liknande ställen. De får ju riktigt bra omdömen av de som köpt! Kan det vara ide att testa en sådan? 500-900:- och om det inte blir bättre så får man ju faktiskt lämna tillbaka dem och få pengarna tillbaka. Kommentarer på det?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det marksända nätet är under avveckling. Jag skulle inte investera i antenner eller annan utrustning för det marksända nätet. Många av frekvenserna kommer f o m 2026 att omdisponeras för mobiltelefoninäten. De flesta tillstånd för TV från Mediamyndigheten upphör då. Ex Boxer är väldigt dåliga på att upplysa sina kunder om det här, men har redan under 2024 börjat fasa ut kunder. Lösningen blir IPTV. Har man då inte fiber, vilket vi oftast inte har i husbilen :)..., behöver man mobilt bredband med obegränsad surf!
 
Senast ändrad:
Toppen