• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur får man vanliga TV-kanaler att fungera?

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det marksända nätet är under avveckling. Jag skulle inte investera i antenner eller annan utrustning för det marksända nätet. Många av frekvenserna kommer f o m 2026 att omdisponeras för mobiltelefoninäten. De flesta tillstånd för TV från Mediamyndigheten upphör då. Ex Boxer är väldigt dåliga på att upplysa sina kunder om det här, men har redan under 2024 börjat fasa ut kunder. Lösningen blir IPTV. Har man då inte fiber, vilket vi oftast inte har i husbilen :)..., behöver man mobilt bredband med obegränsad surf!
När det gäller Boxer har dom informerat kunderna, jag fick en dosa med fjärr för att att gå över till bredbandsTV, kortet för marksänt slutar samtidigt att fungera.
Men i husbilen kör jag 1,2,4 på antenn, jag har inte obegränsat med GB
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.865
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Även jag har fått denna information.

Fick dessutom möjligheten att behålla den gamla varianten med Boxer-kort, i stället för dosa med fjärr, och tar med kortet när vi är ute med husbilen.

Inte heller vi har obegränsat med GB i husbilen.

Pålle
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
När det gäller Boxer har dom informerat kunderna, jag fick en dosa med fjärr för att att gå över till bredbandsTV, kortet för marksänt slutar samtidigt att fungera.
Men i husbilen kör jag 1,2,4 på antenn, jag har inte obegränsat med GB
Även jag har fått denna information.

Fick dessutom möjligheten att behålla den gamla varianten med Boxer-kort, i stället för dosa med fjärr, och tar med kortet när vi är ute med husbilen.

Inte heller vi har obegränsat med GB i husbilen.

Pålle
Det var skönt att höra. Jag har äldre släktingar som inte fått info. Har Boxer informerat hur länge man kan behålla den gamla varianten? Oavsett går det marksända nätet mot sitt slut och kommer att ersättas med IPTV. Nuvarande marksända sändningstillstånd går ut 2025-12-31, sen vet vi inte vad som händer. Så jag hade inte investerat i ny utrustning för att ta emot marksänd TV. Sen är det klart att man kan köra befintlig utrustning "to the bitter end", men kanske följa utvecklingen så man inte plötsligt står där utan bild.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det var skönt att höra. Jag har äldre släktingar som inte fått info. Har Boxer informerat hur länge man kan behålla den gamla varianten? Oavsett går det marksända nätet mot sitt slut och kommer att ersättas med IPTV. Nuvarande marksända sändningstillstånd går ut 2025-12-31, sen vet vi inte vad som händer. Så jag hade inte investerat i ny utrustning för att ta emot marksänd TV. Sen är det klart att man kan köra befintlig utrustning "to the bitter end", men kanske följa utvecklingen så man inte plötsligt står där utan bild.
Boxer kom med information för ett halvår sedan att man stänger mitt kort i Juli, samtidigt kom information hur man fortsatt kommer att se TV via bredband.
Vad jag förstått så stänger man marksänt nät för Boxer stegvis under året, men när allt är genomfört vet jag inte.
 
Toppen