• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur får man vanliga TV-kanaler att fungera?

mikael Berg

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
40412
Medlemskap
2024
Vi har köpt en liten box som vi ansluter antennkabeln till. Därefter en HDMi till Tv:n. Detta trodde jag skulle ge bra TV överallt men så är det inte. Ibland ingen mottagning alls, andra platser kan bli en bra kanal 4 och endast det. Andra platser kan ge hyfsat bra 1,2,4:an Vilket är de vi vill ha! Men de flesta ställen vi varit på i Sverige har inte givit några kanaler tillgängliga. Måste man köpa nån annan box, abbonemang eller gör vi nått fel??

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har köpt en liten box som vi ansluter antennkabeln till. Därefter en HDMi till Tv:n. Detta trodde jag skulle ge bra TV överallt men så är det inte. Ibland ingen mottagning alls, andra platser kan bli en bra kanal 4 och endast det. Andra platser kan ge hyfsat bra 1,2,4:an Vilket är de vi vill ha! Men de flesta ställen vi varit på i Sverige har inte givit några kanaler tillgängliga. Måste man köpa nån annan box, abbonemang eller gör vi nått fel??
Låter mer som antennen är problemet, vad har ni?

mikael Berg

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
40412
Medlemskap
2024
En rund tefatstyp, antagligen från 2003 som bilen är. Blir det bra om man byter antennen? Till vilken i så fall?

mikael Berg

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
40412
Medlemskap
2024
DEt finns en förstärkare i ett överskåp som antennkabeln går genom. Förstärkaren är på. Annars ingen TV nånstans...

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja hej, om allt är ok. och du menar marksänd TV/Boxer men bara vill ha/har de fria kanalerna TV1, TV2, 4'an och några till samt ev. någon lokal kanal, så skall en box och en bra antenn ge mellan kanske 25 till 70 kanaler, men du kan bara se de fria naturligtvis.... Men ursäkta att jag frågar..... Ni gör väl en ny sökning vid varje ställe ni stannar på, och om ni har en riktantenn så bör den riktas ungefär mot sändarmasten.
Olika sändare sänder på olika frekvenser så man måste göra en ny sökning om man i alla fall åkt mer än några mil sen förra sökningen.
I vissa delar av Skåne och ofta utomlands går det utan ny sökning var gång för där har de annat system med samma frekvenser för samma kanaler men mycket svagare men fler sändare.

M.v.h. JANKRO.

Ps. det kom fler inlägg när jag skrev detta såg jag nu.

Senast ändrad:

mikael Berg

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
40412
Medlemskap
2024
Hej, ja jag gör ny sökning på varje stoppställe. Men antennen är ju av tefatsmodell och jag tror inte den går att rikta. Men som du skriver, det är bara 1,2 4an som vi vill åt. På några ställen har vi fått in CNN och Aljazira även finsk TV.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ok. om då boxen har mottagning för Mpeg4 och DVB-T2 (sändar/komprimeringssystem) som behövs, så måste nästan problemet bero på att antennen är för dålig och eller har blivit för dålig med tiden.
De kanaler du är ute efter ligger oftast/kanske alltid i UHF bandet men numera sänder en del marksändare även på VHF bandet.
Din antenn är troligen bara för UHF, men som sagt där borde "dina" kanaler ligga i alla fall.
Troligen dålig antenn, Obs. troligen.

M.v.h. JANKRO.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej, ja jag gör ny sökning på varje stoppställe. Men antennen är ju av tefatsmodell och jag tror inte den går att rikta. Men som du skriver, det är bara 1,2 4an som vi vill åt. På några ställen har vi fått in CNN och Aljazira även finsk TV.
Min antenn är från 1989. Den har en antennförstärkare som är placerad i garderoben.
Jag har monterat en strömbrytare till den. Sen digital tv kom har jag aldrig behövt hissa upp eller rikta antennen. Tidigare var det ett himla hissande och vridande.
Det kan eventuellt vara dålig kontakt i både antennförstärkaren och antennen.
På bilden syns kabeln där den är ansluten till antennen. Det kan var smuts och oxid i den kontakten. Om du kommer åt förstärkaren kan du mäta om det finns spänning fram till den.

Bilagor

• Screenshot_20240804_175739_com.android.gallery3d.jpeg
    Screenshot_20240804_175739_com.android.gallery3d.jpeg
    426,7 KB · Visningar: 22

mikael Berg

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
40412
Medlemskap
2024
Jag har brytare till förstärkaren och ser att den får spänning. Min antenn är inte riktningsbar. Om man ska byta antenn, vem gör sådant i Göteborgstrakten? Husbilsföretag eller TV-reparatörer? Tips?

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jag har brytare till förstärkaren och ser att den får spänning. Min antenn är inte riktningsbar. Om man ska byta antenn, vem gör sådant i Göteborgstrakten? Husbilsföretag eller TV-reparatörer? Tips?
Har du en stång inne i garderoben. Man trycka upp stången lite i min bil annars går den inte att vrida. Det finns flera låsningshack strax under tallriken när den är nedsänkt som håller fast antennen, ser ut ungefär som ett kugghjul.

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Det beror säkert på antennen. Rundstrålande antenn är sämre an riktantenn . På den analoga tv tiden så fick man ofta bild men i varierande kvalitet. Digital tv ger bra bild eller ingen alls om signalstyrka är svag. Jag kör med parabol samt mobilt bredband och Rundstrålande tv antenn. Alltid är det något som fungerar. Jobbade som Tv tekniker i ungdomen kuperad terräng var ett problem för bra Tv bild

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Vi hade en "tefatsantenn" (LTC) på förra bilen. Den var monterad på en mast så att den gick att höja upp.
Det gjorde stor skillnad på vissa ställen att höja upp antennen någon halvmeter eller så....

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag hade antenn och och tv i förra bilen tog bort dom blev bara en massa strul hela tiden, Har använt mobilen och internet vilket fungerar bra har en liten apparat jag kan skicka bilden till och få upp den på en duk. Men gränsen är 100gb sen bilir det dyrt, brukar tanka ner en del filmer som jag ta med när jag åker bort. Sen läser jag mycket böcker.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ett problem som jag tycker mej ha märkt är att det finns länder som har analogt system medan vi i sverige gick över till digitalt. I ett slag blev en massa mottagare skrot tack för det bror duktig.

mikael Berg

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
40412
Medlemskap
2024
Känns inte som en bra lösning med stång som går genom ett överskåp. En del säger att fasta rundstrålande har ofta dåliga prestanda även med förstärkare. Finns det nån fast som är bra och billig?

Toppen