• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur får jag kanaler i Danmark med denna gamla utrustning(om möjligt)?

ufffe

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Lund
HBK-Nr
37480
Medlemskap
2024
Använd datorn via vpn Danmark. Vpn behöver du även till SvT utomlands.

Erinrar också om att Danmark använder digital radio. Så en svensk gammal analog radio fungerar inte.
Hej
Hur funkar det med vpn?
Vad behöver man för grejor, abonnemang?
Mvh Uffe ( okunnig...)
 

ufffe

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Lund
HBK-Nr
37480
Medlemskap
2024
Tack Magnus

Men behöver en som går på 12v för att kunna slippa 230v. Kan inte se att denna gör det?
Eller gör den det? Finns en bild där det syns en text med 12v,( se bild) men är nog blind för jag ser det inte i texten.
Använder typ samma box(2st) hemma, så det är bekant.

Mvh UffeScreenshot_20240813_162654_Samsung Internet.jpg
 
Senast ändrad:

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.316
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Tack Magnus

Men behöver en som går på 12v för att kunna slippa 230v. Kan inte se att denna gör det?
Eller gör den det? Finns en bild där det syns en text med 12v,( se bild) men är nog blind för jag ser det inte i texten.
Använder typ samma box(2st) hemma, så det är bekant.

Mvh UffeVisa bilaga 235413
Den drivs med 12v
 

ufffe

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Lund
HBK-Nr
37480
Medlemskap
2024
Då jag nu fått bra tips på en box, så är mina sista funderingar i detta , jag har en power supply idag, som drivs med 230v , varför behöver jag den? Kommer jag att behöva den efter att jag skaffat denna nya box? Jag kan inte se på tv idag utan denna power supply. Tvn får ju ingen ström från denna, antennen går in där och sen kabel till tv-antenn-ingång från den.

Mvh Uffe
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Då jag nu fått bra tips på en box, så är mina sista funderingar i detta , jag har en power supply idag, som drivs med 230v , varför behöver jag den? Kommer jag att behöva den efter att jag skaffat denna nya box? Jag kan inte se på tv idag utan denna power supply. Tvn får ju ingen ström från denna, antennen går in där och sen kabel till tv-antenn-ingång från den.

Mvh Uffe
Den behøver du ikke til dit TV. Bagpå står der 12V over strømindgangen. Du skal så have et andet kabel.

I min første husbil var der et Cig-uttak der hvor TV sad, så det var nemt.

Du skal undersøge om TV et kan klare udsving i strømstyrken. 12V er jo ikke 12V i en husbil. Det svinger mellem ca. 11,8 og 13,6, og det er ikke alle elektriske enheder der kan klare det. Mit TV i min første husbil klarede fint alle udsving i forhold til 12V.

Jeg har kun læst side 92 i denne vejledning, og der kan man ikke umiddelbart se om TV kan klare udsving i spænding.


Men men jeg for mig at der findes Cig-stik som har en indbygger begrænser, der kan tage spændingsudsving. Men lige nu kan jeg ikke finde et eksempel.

Jeg kan ikke se fabrikatet på din antenne, så jeg kan ikke se hvilken strøm den skal have. De fleste klare sig med omkring 5V, som ofte kan hentes fra TV via antennekablet fra nyere TV skærme, og jeg har ikke nærlæst brugsanvisning, for at se om dit TV kan klare det.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Her er 2 eksempler på 12V dc/dc omformer der kan give præcis 12V i udgangen selv om der er udsving i indgangsstrømmen



Men prøv at Google.
 

ufffe

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Lund
HBK-Nr
37480
Medlemskap
2024
Den behøver du ikke til dit TV. Bagpå står der 12V over strømindgangen. Du skal så have et andet kabel.

I min første husbil var der et Cig-uttak der hvor TV sad, så det var nemt.

Du skal undersøge om TV et kan klare udsving i strømstyrken. 12V er jo ikke 12V i en husbil. Det svinger mellem ca. 11,8 og 13,6, og det er ikke alle elektriske enheder der kan klare det. Mit TV i min første husbil klarede fint alle udsving i forhold til 12V.

Jeg har kun læst side 92 i denne vejledning, og der kan man ikke umiddelbart se om TV kan klare udsving i spænding.


Men men jeg for mig at der findes Cig-stik som har en indbygger begrænser, der kan tage spændingsudsving. Men lige nu kan jeg ikke finde et eksempel.

Jeg kan ikke se fabrikatet på din antenne, så jeg kan ikke se hvilken strøm den skal have. De fleste klare sig med omkring 5V, som ofte kan hentes fra TV via antennekablet fra nyere TV skærme, og jeg har ikke nærlæst brugsanvisning, for at se om dit TV kan klare det.
Jag har specifik 12v till tv:n men det behövs 230v till min power supply, och det fungerar inte med antenn direkt till tv. Så antagligen är tv för gammal för att ge ström som behövs till antennen. Jag ska lusläsa dina fina länkar, och nu tror jag att jag kommit till vägs ände och börjar förstå ett och annat.
Stort tack!
Mvh Uffe
 
Toppen