• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur får jag kanaler i Danmark med denna gamla utrustning(om möjligt)?

ufffe

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Lund
HBK-Nr
37480
Medlemskap
2024
Hej
I Sverige får jag gratisutbudet ( svt1,svt2,tv4,svt24/barn,kunskapskanalen) utan problem vid kanalsök. Testade i Danmark nyligen i förhoppning att åtminstone Dr1 och Dr2 skulle fungera, men ack nej.
Min utrustning är gammal men vi kollar sällan på tv ändå, samt att jag själv inte begriper något som helst om hur detta funkar, det fanns I husbilen då vi köpte den för 7-8 år sen.
Finns det möjlighet att få detta att fungera( just på DR1 tex) eller krävs det nya grejor? Det hör till saken att det krävs 230v till vår power supply för att kanalerna ska fungera även i Sverige, så någon typ av mindre investering ligger nog runt hörnet för att klara sig utan 230v.
Se min utrustning på bilderna.
Nån power supply som jag inte vet märke på, en Andersson 12v tv och en anten som jag inte vet vad den kallas.
Vad behöver jag( förutom att lära mig lite)?
Mvh Uffe 20240812_174515.jpg20240812_174417.jpg20240812_174553.jpg
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Siden 1. april 2020 skal dit TV kunne modtaget DVB T2 (T= terrestrial) og vise MPEG 4 for at kunne tage marksendt dansk TV

Jeg er overbevist om at dit TV er for gammelt til det, og det er spørgsmålet om din antenne ikke også er det.

Hvis jeg skulle nyinvestere i dag ville jeg klart overveje at streame TV i stedet. Det skal der naturligvis nye "prylar " til, og det koster jo også en slant.

Vi anvender en Router med et dataroamingkort og ser TV via en tablet, og der anvender vi de abonnementer som vi også anvender hjemme

 
Senast ändrad:

ufffe

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Lund
HBK-Nr
37480
Medlemskap
2024
Siden 1. april 2020 skal dit TV kunne modtaget DVB T2 (T= terrestrial) og vise MPEG 4 for at kunne tage marksendt dansk TV

Jeg er overbevist om at dit TV er for gammelt til det, og det er spørgsmålet om din antenne ikke også er det.

Hvis jeg skulle nyinvestere i dag ville jeg klart overveje at streame TV i stedet. Det skal der naturligvis nye "prylar " til, og det koster jo også en slant.

Vi anvender en Router med et dataroamingkort og ser TV via en tablet, og der anvender vi de abonnementer som vi også anvender hjemme

Hej
Tack för svar.
Kanalerna fungerar i Sverige, och jag trodde det var samma kodning ( mpeg4) i båda länderna? Annars förstår jag inte riktigt...
Vi har boxar som tar dvb t2 till två tv-apparater i vårt hus annars funkar dom inte och husbilen fungerar utan en sån på samma plats! Hur hänger det ihop?

Vi har dessutom inga abonnemangg hemma heller, använder bara gratisutbudet, utom de enstaka gånger vi kollar film via Netflix, och det funkar ju ok via en chromecast tex.
Men jag är första hand intresserad av det fria utbudet.
Mvh Uffe
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Nu spørger jeg lige dumt: du husker vel at gøre en ny kanalsøgning hver gang du kommer til en ny plads?

For mig ser det ud som om din antenne er retningsbestemt. I så fald skal du dreje den så den peger på en relevant sendemast

Her kan du se hvad DR skriver om modtagelse af deres kanaler:

Og her kan du finde hvor sendemaster er placeret og hvilken polaritet der er på senderen
 

ufffe

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Lund
HBK-Nr
37480
Medlemskap
2024
Ja, jag gjorde en ny kanalsökning när jag kom till Danmark ( södra Lolland). Då hittades inga kanaler alls. Jag erkänner att jag inte vet något alls om antenner , och därför så gjorde jag fyra sökningar och roterade masten 90gr varje gång ifall det var det som var problemet.
Tack för dina länkar, jag ska läsa igenom dom ikväll efter jobb!

Mvh Uffe
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.182
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hej
Tack för svar.
Kanalerna fungerar i Sverige, och jag trodde det var samma kodning ( mpeg4) i båda länderna? Annars förstår jag inte riktigt...
Vi har boxar som tar dvb t2 till två tv-apparater i vårt hus annars funkar dom inte och husbilen fungerar utan en sån på samma plats! Hur hänger det ihop?
.......

Många gamla TV-apparater klarar inte dvb t2 utan box.
Den i er husbil verkar klara det
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om antennen är några år så har den nog inte filter för 700Mhz bandet som numera används för 4/5G.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.113
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Använd datorn via vpn Danmark. Vpn behöver du även till SvT utomlands.

Erinrar också om att Danmark använder digital radio. Så en svensk gammal analog radio fungerar inte.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Erinrar också om att Danmark använder digital radio. Så en svensk gammal analog radio fungerar inte.
Jaså? Jag bor i Helsingborg och får lätt in danska FM-stationer. Jag antar att du menar att de helt skulle ha gått över till DAB. (Digital Audio Broadcasting). Men de har de inte. Däremot är DAB stort i Norge. Om de lämnat FM helt vet jag inte.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.657
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Jaså? Jag bor i Helsingborg och får lätt in danska FM-stationer. Jag antar att du menar att de helt skulle ha gått över till DAB. (Digital Audio Broadcasting). Men de har de inte. Däremot är DAB stort i Norge. Om de lämnat FM helt vet jag inte.
Små lokalradiostationer kör på FM men NRKs utbud körs på DAB.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jaså? Jag bor i Helsingborg och får lätt in danska FM-stationer. Jag antar att du menar att de helt skulle ha gått över till DAB. (Digital Audio Broadcasting). Men de har de inte.
Ifølge det dasnke Kulturministerie ikke FM-nettet først når 50% af Danmarks befolkning anvender DAB nettet til radiolytning

 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Eftersom TS uppger att TV:n funkar I Sverige klarar den tydligen dvb t2. Gissningsvis betyder DVB-T/MPEG4 just detta
Som jeg forstår nedenstående links, så sender SVT både DVB-T og DVB-T2. I Danmarks sendes udelukkende med DVB-T2. SVT startede DVB-T2 i november 2010 så TV ældre end det har sandsynligvis kun mulighed for at modtage DVB-T.

Jeg kan ikke se hvor gammelt UFFFE's Anderson TV er, men i indlæg 12 er der et citat der kun nævner DVB-T. Måske derfor virker det i Sverige, men ikke i Danmark


 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.113
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Jaså? Jag bor i Helsingborg och får lätt in danska FM-stationer. Jag antar att du menar att de helt skulle ha gått över till DAB. (Digital Audio Broadcasting). Men de har de inte. Däremot är DAB stort i Norge. Om de lämnat FM helt vet jag inte.

1 - 1

1723556377969.png
1723556541633.png
 

ufffe

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Lund
HBK-Nr
37480
Medlemskap
2024
Tack alla för er input!
Som bl.a.

[B]Kaehne4363[/B] och Lubbis har varit inne på så är problemet sannolikt att tv:n inte klarar dvb t2.

Då är det väl bara att skaffa ny tv, eller finns det 12v box som kan göra om signalen så att jag kan ha kvar gamla tv:n? Annan, hyfsat låg kostnads-lösning?
Ja, ni märker nog att jag inte begriper mycket kring detta
Mvh Uffe
 
Senast ändrad:
Toppen