• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur demontera kylskåp?

B

Bengt & Gunni

Guest
Har ett kompressorkylskåp Waeco MDC 90.Tänkte montera en kylfläkt bakom skåpet.Problemet är att jag inte kan få bort kylskåpet.Det ser ut som skåpet är inpressat i sitt hål och sitter väldigt fast.Det finns en tunn ca 5mm tjock träskiva på ena sidan ,möjligen är denna inpressad när skåpet är på plats och som sedan låser skåpet.Vore bra att veta innan man börjar dra i grejerna.Finns det nån på detta fina forum som har någon ide?Bilen är en Knaus Boxstar 2014.

Med vänlig hälsning Bengt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.619
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur demontera kylskåp?

Hejsan, det kan vara svårt att komma på vad det är som håller fast skåpen.
Ibland så har man helt enkelt dragit några skruvar från intilliggande skåp rakt in i sidorna på kylskåpet, kanske inte på ditt, men värt att kolla.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hur demontera kylskåp?

Demonterabort gallerna som sitter på utsidan av bilen och tryck ut skåpet med handkraft fungerade för mig på min kompis bil som är en plåtis vet tyvärr inte märket men det skåpet är ganska litet.
 
J

joppe60

Guest
Sv: Hur demontera kylskåp?

Mitt var skruvat inuti, 2 skruvar på var sida, sitter vita täcklock på skruvarna som man får pilla bort.

Mvh Johnny
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur demontera kylskåp?

Om det är fläkt som du ska montera, så kommer du åt att montera från utsidan, gallren.
Använd 120mm tystgående datafläkt.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Hur demontera kylskåp?

Har ett kompressorkylskåp Waeco MDC 90.Tänkte montera en kylfläkt bakom skåpet.Problemet är att jag inte kan få bort kylskåpet.Det ser ut som skåpet är inpressat i sitt hål och sitter väldigt fast.Det finns en tunn ca 5mm tjock träskiva på ena sidan ,möjligen är denna inpressad när skåpet är på plats och som sedan låser skåpet.Vore bra att veta innan man börjar dra i grejerna.Finns det nån på detta fina forum som har någon ide?Bilen är en Knaus Boxstar 2014.

Med vänlig hälsning Bengt

Hej.
Waecos kompressorkylskåp har två typer av kondensorer.
Den ena är ett "galler" vanligen på kylens baksida. Den andra (som mitt kyl) har kondensorn inbyggd i kylens sidoväggar.

Har ditt kyl utanpåliggande kondensor? I så fall kan en fläkt göra skillnad.
Om kylen har inbyggd kondensor är effekten av en fläkt rätt begränsad.

Lycka till /Roy
 
Toppen