• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Hur byter jag lagret?

JonasAsk

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2024
Kan någon vänlig människa berätta hur jag ska få ut yttre lagret på huvudaxeln?

Lagret sitter alltså till vänster innanför kåpan på växellådan. Lagret består av två delar varav en är en yttre ring som är konisk. Den koniska delen sitter med en bricka med 2 skruv men mittendelen ser ut att sitta direkt på axeln.

Bilen är en Fiat Ducato 1995, 1,9 td.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, lite svårt att veta helt hur det ser ut tyvärr, men bilder går bara att lägga in om man är medlem. Men är det så att säga bara innerringen som sitter kvar på axeln och man inte kan greppa den på baksidan för att få loss den... I så fall finns det en del gamla knep, men det nyare enklaste är väl i så fall en induktionsvärmare.
Det finns olika men du bör i så fall ha en med tvinnade slingor som passar runt lagerringen, och helst rätt kraftig så den snabbt värmer på ringen så den utvidgas utan att axeln blir så uppvärmd.
Screenshot_20240808_132219_Google.jpg
Lämpligast att låna, för de billigare är det inte så mycket klös i.
Om jag inte fattat fel på problemet.
M.v.h. JANKRO.
 

JonasAsk

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2024
Hej, lite svårt att veta helt hur det ser ut tyvärr, men bilder går bara att lägga in om man är medlem. Men är det så att säga bara innerringen som sitter kvar på axeln och man inte kan greppa den på baksidan för att få loss den... I så fall finns det en del gamla knep, men det nyare enklaste är väl i så fall en induktionsvärmare.
Det finns olika men du bör i så fall ha en med tvinnade slingor som passar runt lagerringen, och helst rätt kraftig så den snabbt värmer på ringen så den utvidgas utan att axeln blir så uppvärmd.
Visa bilaga 235336
Lämpligast att låna, för de billigare är det inte så mycket klös i.
Om jag inte fattat fel på problemet.
M.v.h. JANKRO.
Tack. Ja det är precis det som är problemet… jag har inte tillgång till en sådan värmare tyvärr.
 

JonasAsk

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2024
Hej, lite svårt att veta helt hur det ser ut tyvärr, men bilder går bara att lägga in om man är medlem. Men är det så att säga bara innerringen som sitter kvar på axeln och man inte kan greppa den på baksidan för att få loss den... I så fall finns det en del gamla knep, men det nyare enklaste är väl i så fall en induktionsvärmare.
Det finns olika men du bör i så fall ha en med tvinnade slingor som passar runt lagerringen, och helst rätt kraftig så den snabbt värmer på ringen så den utvidgas utan att axeln blir så uppvärmd.
Visa bilaga 235336
Lämpligast att låna, för de billigare är det inte så mycket klös i.
Om jag inte fattat fel på problemet.
M.v.h. JANKRO.
Jag lyckades till slut med värmepistol och en avdragare.

Här ser man lagret innan jag fick bort det:
BD06A0C8-8E2B-41A2-A014-061EC50883E8.jpeg
En fråga: När nya lagret ska dit så ska väl inte axeln kunna röra sig varken fram eller upp och ner?

Det förra lagret som satt tillät axeln att röra sig lite upp och ner och även lite framåt. Brickan som håller lagret på plats var fin och lagret hade inte arbetat sig in i den. Däremot fanns den en väldigt tunn bricka mellan godset och brickan som håller lagret, jag antar att lagret ska ligga jämt med godset och inte sticka upp. Brickan har nog tillkommit för att lagret varit aningen för långt ut. Jag tror att det är detta ljud jag hört som ett malande ljud. Det skramlande ljudet måste varit lagerkulorna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, så bra det gick att få bort med envishet och lite värme. Jag ser nu att innerringen har en kant som håller rullarna kvar på innerringen.
Det går ju alltid att få sönder hållaren så man får bort rullar och hållare och då ev. kan använda den lilla kanten som hake till en avdragare som man kan klämma samman klorna på. Men nu är det ju borta och problemet löst.

Men kolla nya spelet på lagret/glappet noga, för lager, även lite flexibla koniska rullager, har ju en otrolig precision vid tillverkning och shimsbrickor som sitter där från början kompencerar ju mest för liiite dålig tolerans vid maskinbearbetningen av "huset" som lagret sitter i.
Vilket ofta betyder att huset/aluminiumet har gett med sig lite för att öka glappet, om nu inte lagret är väldigt slitet vilket sällan är fallet även om det är hög tid att byta ut det.
Det kan ju också vara lagerläget i andra änden på axeln som gett med sig lite och ger glappet som känns här.

Om jag fattat rätt..........
Om hållarbrickan/täckbrickan till lagret är uppshimsad en bit borde ju det betyda att du har lite utrymme där att minska tjockleken på shimset om nya lagret fortfarande skulle kännas lite glappt.

Kul att det löste sig utan dyr induktionsvärmare, som visserligen är guld värd i vissa lägen (kostar ju nästan som guld också o_O).

Lycka till och skriv gärna en rad om hur det går/blev till slut.

M.v.h. JANKRO.
 

JonasAsk

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2024
Hej igen! Jag har nu bytt lagret och jag tog bort shimsbrickan så lagret låg jäms med godset. Lagret kändes stabilt och axeln kunde inte röra sig axialt.

E355F698-CC07-4D25-851A-CAAB482AC943.jpeg

Men… suck
Ljudet är fortfarande oförändrat. Ljudet låter när man gasar på alla växlar och slutar direkt man släpper gasen eller trycker ner kopplingen till hälften.
När jag hissade upp bilen men hjulen i luften låter det ifrån kopplingskåpan. En skrammlande men också malande ljud metall mot metall. Likaså när jag rör bara på huvudaxeln för hand, då gnisslar något innanför kopplingskåpan. Om jag rullar hjulen utan växel i låter det ingenting.

Kopplingen byttes nyligen, kan verkstan har satt något fel så det låter såhär?
 

JonasAsk

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2024
Hej igen! Jag har nu bytt lagret och jag tog bort shimsbrickan så lagret låg jäms med godset. Lagret kändes stabilt och axeln kunde inte röra sig axialt.

Visa bilaga 235397

Men… suck
Ljudet är fortfarande oförändrat. Ljudet låter när man gasar på alla växlar och slutar direkt man släpper gasen eller trycker ner kopplingen till hälften.
När jag hissade upp bilen men hjulen i luften låter det ifrån kopplingskåpan. En skrammlande men också malande ljud metall mot metall. Likaså när jag rör bara på huvudaxeln för hand, då gnisslar något innanför kopplingskåpan. Om jag rullar hjulen utan växel i låter det ingenting.

Kopplingen byttes nyligen, kan verkstan har satt något fel så det låter såhär?
Ja Göte, det är lite så jag funderar men det är ju helt nytt. Tanken har gått att det ligger emot solfjäderna och snurrar med vid lite högre varv och när jag släpper gasen eller trycker ner kopplingen så slutar det låta. Som jag förstår det har jag ”vanlig” koppling på denna och inte dragande urkopplingslager. Det borde då vara ett spel mellan solfjädern och urkopplingslagret men jag vet inte hur jag justerar detta.
 
Toppen