• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Hur byter jag bodelsbatteriet som är ett blybatteri, till ett litiumbatteri.

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Det finns flera trådar och tankar kring litiumbatterier. För en novis (som jag) är det väldigt rörigt. Det pratas om EBL, BMS, MPPT, DB/DB, laddare, solceller m.m. Det verkar jättesvårt men ändå verkar det bra med litiumbatteri när man ändå ska byta.
Jag har en Ducato 2015 med en EBL99K. I den är en solcellspanel kopplad. Vad jag förstått så sköter min EBL batteriladdningen. Batteriet sitter under passagerarstolen.
Kan någon vänlig själ beskriva enkelt vad som behöver göras för att byta till litiumbatterier? Vad behövs, vilken turordning o.dyl.
 

Claro

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Österåker
HBK-Nr
35907
Medlemskap
2024
Hej Bosse!

Jag känner inte till EBL99K laddaren, men jag har själv en egenbyggd plåtis Peugeot Boxer med 230 Ah Litium och 400 W solpaneler, Victron solpanelsregulator och Dc/dc laddare (Viktigt när man har Litiumbatterier för att inte förstöra generatorn, eftersom litiumbatterier ta åt sig all enrgi som trycks på dem så kan generatorn överbelastas, och detta hjälper Victrons Dc/Dc laddare till att minska till 30A i mitt fall), men här är en länk till en som byter i sin Dicator.

//Roger
 

Claro

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Österåker
HBK-Nr
35907
Medlemskap
2024
Här har du även några andra trådar på forumet som belyser din fråga.

MvhRoger
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag gjorde inget speciellt när jag bytte till Lifepo4 batteri med inbyggt BMS "bms sköter om batteriet för överladdning och för låg spänning". Skiftade rakt av. Det enda jag märkte att det tog lång tid att ladda Lifepo4 under färd "ingen smart generator". Så jag köpte in en DC-DC laddare för att det skulle ladda snabbare under färd. Då skickade det på 30A då gick det undan.
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Jag gjorde inget speciellt när jag bytte till Lifepo4 batteri med inbyggt BMS "bms sköter om batteriet för överladdning och för låg spänning". Skiftade rakt av. Det enda jag märkte att det tog lång tid att ladda Lifepo4 under färd "ingen smart generator". Så jag köpte in en DC-DC laddare för att det skulle ladda snabbare under färd. Då skickade det på 30A då gick det undan.
Var och hur kopplar man in DC-DC Laddaren? Nu laddar det ju från EBL:n. Plus att solcellen är inkopplad på EBL:n.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Var och hur kopplar man in DC-DC Laddaren? Nu laddar det ju från EBL:n. Plus att solcellen är inkopplad på EBL:n.
Du kan prova utan Dc/Dc laddare för att se hur mycket laddning du får, risken att förstöra din generator som skrivs i andra inlägg är mycket liten, ditt kablage bromsar laddningen, räcker det inte kan du eftermontera.
Se till att ha en solcellsregulator som går att ställa för litium.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Du har en bil FIAT från 2015, mig veterligt finns ingen smart generator i dem. Enigt (mig och bara mig) är det bara att montera in det och sluta fundera så mycket. DC/DC kan till och med ge sämre effekt än med. I vår gamla husbil så hade vi ca 50A laddning utan DC/DC och 35 med. Det ska dock tilläggas att DC/DC gav full effekt hela tiden men utan så gick laddningen ner när batteriet närmade sig full laddning, det gick dock aldrig under 30A.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Du har en bil FIAT från 2015, mig veterligt finns ingen smart generator i dem. Enigt (mig och bara mig) är det bara att montera in det och sluta fundera så mycket. DC/DC kan till och med ge sämre effekt än med. I vår gamla husbil så hade vi ca 50A laddning utan DC/DC och 35 med. Det ska dock tilläggas att DC/DC gav full effekt hela tiden men utan så gick laddningen ner när batteriet närmade sig full laddning, det gick dock aldrig under 30A.

Undrar lite över meningen ovan? Sedan är det väl rätt så självklart att om man monterar en DC-DC som har t.ex. 30A effekt så kan ju en direktmatning från generatorn i vissa fall ge mera och DC-DC:n ger just 30A. Om man nu vill ha högre laddning kan man ju köpa en större DC-DC?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Undrar lite över meningen ovan? Sedan är det väl rätt så självklart att om man monterar en DC-DC som har t.ex. 30A effekt så kan ju en direktmatning från generatorn i vissa fall ge mera och DC-DC:n ger just 30A. Om man nu vill ha högre laddning kan man ju köpa en större DC-DC?
Ja eller 2-flera tills generatorn når max. Det är kablaget och generatorn som sätter gränsen för laddningen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Undrar lite över meningen ovan? Sedan är det väl rätt så självklart att om man monterar en DC-DC som har t.ex. 30A effekt så kan ju en direktmatning från generatorn i vissa fall ge mera och DC-DC:n ger just 30A. Om man nu vill ha högre laddning kan man ju köpa en större DC-DC?
Jag kan göra en förklaring till detta.

Jag hade ett "smartrelä" som släppte igen ström när startbatteriet gav 12,8 volt och kunde leverera 120A. Jag hade en tankevurpa och trodde att reläet hade bränt då startbatteriet alltid hade ca 13,2 V. När jag startade bilen och kollade i BMS appen så drogs det ca 125-150A när jag startade bilen. Nu var ju reläet anslutet och eftersom LIFEPO4 batterier normalt har en högre spänning än 12,8 volt så blev det en bakström och reläet kopplade inte ifrån då spänningen inte gick under 12,8V.

Då tänkte jag att en investering i en DC/DC kunde vara en bra idé då den kunde fungera som "relä" och samtidigt ge en jämn laddning. Med facit i hand så tycker jag att det var en ganska onödig utgift men som sagt DC/DC ger en jämnare laddning. Om det behövs är ju en annan sak.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kan göra en förklaring till detta.

Jag hade ett "smartrelä" som släppte igen ström när startbatteriet gav 12,8 volt och kunde leverera 120A. Jag hade en tankevurpa och trodde att reläet hade bränt då startbatteriet alltid hade ca 13,2 V. När jag startade bilen och kollade i BMS appen så drogs det ca 125-150A när jag startade bilen. Nu var ju reläet anslutet och eftersom LIFEPO4 batterier normalt har en högre spänning än 12,8 volt så blev det en bakström och reläet kopplade inte ifrån då spänningen inte gick under 12,8V.

Då tänkte jag att en investering i en DC/DC kunde vara en bra idé då den kunde fungera som "relä" och samtidigt ge en jämn laddning. Med facit i hand så tycker jag att det var en ganska onödig utgift men som sagt DC/DC ger en jämnare laddning. Om det behövs är ju en annan sak.
En ganska trevlig effekt av en DC-DC är ju att den stabiliserar spänningen till batteriet, en generator kan ju lämna över 15V, och det gillar ju inte alla batterier.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Jag bytte i vår bil från 2015 till två Sunlux Powerbox rakt av, ett år senare installerade jag en DD-DC på 30A för att ge varje batteri 15A. Innan dess fick dom strax över 7A per styck.

Ställde om batteriladdaren och solcellsregulatorn enligt rekommendationer från Sunlux.

Det svåraste var att lyfta ur de gamla tunga batterierna.
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Jag bytte i vår bil från 2015 till två Sunlux Powerbox rakt av, ett år senare installerade jag en DD-DC på 30A för att ge varje batteri 15A. Innan dess fick dom strax över 7A per styck.

Ställde om batteriladdaren och solcellsregulatorn enligt rekommendationer från Sunlux.

Det svåraste var att lyfta ur de gamla tunga batterierna.
Tack. Jag tror det sitter en liten solcellsregulator vid EBL och den är sen ansluten till ingången på EBL. Är det ok?
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024

Du har en bil FIAT från 2015, mig veterligt finns ingen smart generator i dem. Enigt (mig och bara mig) är det bara att montera in det och sluta fundera så mycket. DC/DC kan till och med ge sämre effekt än med. I vår gamla husbil så hade vi ca 50A laddning utan DC/DC och 35 med. Det ska dock tilläggas att DC/DC gav full effekt hela tiden men utan så gick laddningen ner när batteriet närmade sig full laddning, det gick dock aldrig under 30A.
Som jag skrev tidigare. Det sitter en lite röd låda vid sidan om EBL och från den går det två trådar till ingången för solceller på EBL. Är det den röda lådan som ev. ska bytas till en DC/DC?
Helt ok, och kan du ställa in den på lifepo4 så är det ännu bättre
Jag har inte sett att det går att ställa in något på den. Får titta efter lite noggrannare. Det är bara en lite röd låda ca 10x10 cm och ingen text, vad jag sett.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Var och mellan vilka enheter och eller sladdar kopplar man en DC-DC-laddare om man har ebl99 under förarstolen och bodelsbatteriet under passagerarstolen?

Är det standardkontakter på något vis eller måste man klippa kablar och löda och greja?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej Bosse och T68,

Jag tror att ni får svar på de flesta av era frågor om ni orkar läsa min tråd som Claro hänvisar till i inlägg nr 3.


Hälsar Kjell
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Tack. Jag tror det sitter en liten solcellsregulator vid EBL och den är sen ansluten till ingången på EBL. Är det ok?
Helt ok, och kan du ställa in den på lifepo4 så är det ännu bättre
Magnus hann före mig, jag håller med!

Jag gjorde först bara ett rent byte, rakt av... - Det viktigaste var att 220v laddaren inte kör en massa refresh-cykler för blybatterier efter bytet. Jag visade Sunlux mina laddares manualer och dom förklarade hur jag skulle göra...
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej Bosse och T68,

Jag tror att ni får svar på de flesta av era frågor om ni orkar läsa min tråd som Claro hänvisar till i inlägg nr 3.


Hälsar Kjell
Tack! Väldigt bra beskrivning. Lite mer omständligt än väntat men med den beskrivningen kan man säkert greja det :).
 
Toppen