• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur byta plåt

F

F.d. 53000

Guest
Det är inget nytt ämne men jag skulle vilja ha hjälp av alla duktiga ,skall byta en alluminiumplåt bak den 63cm bred och 2018cm lång ,jag har fått tips om lim,men nu skulle jag vilja tips hur jag kan få loss plåten ,ett enkelt eller svårt det finns ju många väldigt duktiga i klubben ,så jag hoppas på många goda råd.Ny plåt har jag köpt så nu väntar på en ny vår så att jobbet kan börja.
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Hur byta plåt

Hej!!

du kanske kan lägga den utanpå, eller vad har du för problem???


Mvh Tore
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Hur byta plåt

bilen är en 20 år gammal med fukt under plåten ,salt och vad det vara mera har gjort att plåten har fullt med små hål,så jag vill inte fuska,men tack i alla fall.jag måste även byta träreglar under plåten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur byta plåt

Da er det "bare" å lage ett snitt i platen som skal vekk og rive den i filler. Regner med at du må bytte ut isolasjonen også, bruk plater med lukkede celler slik at den ikke trekker vann. Regner med at platen er delvis limt fast til treverk og isolasjon.
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Hur byta plåt

Hej Knyttet
Om du har fullt av små hål, så är det ett tecken på korrisions hål=fukt
Du bör söka efter läckan och sedan åtgärda de fuktskadade delarna.
Har du fönster bak?
Plåten måste bort hur som helst, efter att du åtgärdat läckaget. Om det är utav sandwichkonstruktion så får du lägga i ny isolering + utfyllnadslim (expansionslim) Är det utav gamla konstruktionen så byt reglar och gamla frigoliten.
Har själv renoverat en Polar 470 -77 från tak till grund.
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Hur byta plåt

Det är fönster men bak men ingen läcka där har kollat,jag har haft loss fönstret,där var träreglen okej,alla hålen ca 50 cm under fönstret,små små hål ca 1m/m,jag skall försöka göra som Knugrone skriver skära små skivor och dra loss plåten.
 

Ingegerd S

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
916
Medlemskap
2024
Sv: Hur byta plåt

De små hålen som finns på aluminiumplåten är sannolikt en följd av att det finns en stålprofil under som plåten ligger an emot, där uppstår en
"galvanisk"? process som gör att alu-plåten med tiden fräts sönder. Har sett detta fenomen på många lastbilar påbyggda med aluminiumklädda skåp, försök förhindra att plåten får direktkontakt med stålprofilerna när du monterar densamma, skall du limma fast plåten se då till att få lim även på stålprofilerna.

Mvh Janne.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur byta plåt

Det finnes en mulighet for galvanisk problem også med treverk - trykkimpregering med kobberholdig middel, dette var tidligere helt normalt - mesteparten av det grønne trykkimpregnerte var kobbermpregnering.
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Hur byta plåt

Bror Axelsson har jag följt noga ,men han har ju byggt helt nytt och inte använt sig av det gamla,om jag inte missat något,tack i alla fall.Jag vill ju helst inte riva hela bakväggen men vi får se hur det går med råden framledes.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hur byta plåt

Du bör under alla omständigheter kunna skarva in en ny plåtbit men det skall kanske ske mellan täckande lister och med användande av ett bra lim. Vilken typ av plåt har du? . Kulhamrad finns att köpa i Tyskland till mycket lägre pris än i svedala. Lägg gärna ut ett par bilder på skadan och sidan.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Hur byta plåt

Jag har redan köpt hamrad plåt jag hade tur och fick tag på en som passar precis,det finns en skarv med en fals tror jag att det heter när plåten går under eller?Problemet är hur jag skall få loss plåten,plus byta träreglar .Jag byggde nämligen om hela köksdelen i sommras ock den ligger naturligtvis precis där skall byta plåten.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hur byta plåt

Skär upp på lämpliga ställen helst över reglar så att man kan överlappa med den nya plåten.. Sannolikt så är det limmat med polyuretanlim och den kan man värma bort med en värmepistol. På så sätt skadas inte isoleringsmaterialet.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Hur byta plåt

Hej, om du tänker använda värme för att ta bort plåten som Bror föreslår, så tänk på att frigoliten tål mycket mindre värme än limmet, så var försiktig med värmen. Nilsman
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hur byta plåt

Naturligtvis Nilsman skall man vara försiktig med värmen. När jag lossade plåt på min bil så skadades ingen isolering vilket inte hade gjort något då den ändå skulle bytas ut. Knyttes kärra som det handlar om har säkert att byte ut en del isolering också om det är frigolit då denna isolering suger och håller vatten, så jag tror han kan elda på ganska bra med värme utan att något skadas. Prova lite försiktigt och se vad som händer. Det kan också vara så att limmet redan lossnat från plåten. MEN som alltid försiktighet är en dygd.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Hur byta plåt

Jag tackar både Bror och Nilsman för edra råd ,jag skall noga följa dem men eftersom jag inte har någonstans att vara inomhus så måste jag vänta med jobbet så länge till vårsolen kommer,men jag väl njuta och titta på Brors arbete så länge:D
 

atlantis

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Lund
HBK-Nr
200
Medlemskap
2023
Sv: Hur byta plåt

Da er det "bare" å lage ett snitt i platen som skal vekk og rive den i filler. Regner med at du må bytte ut isolasjonen også, bruk plater med lukkede celler slik at den ikke trekker vann. Regner med at platen er delvis limt fast til treverk og isolasjon.
Har läst i Reisemobil International att öppna celler typ styropor drar år sig vatten oavsett om fordonet är tätt eller inte. Det kan gå upp till hundra liter i en vagn/bil, dvs vikten ökar med lika mycket. Det är kanske ändå det minsta problemet. Slutna celler typ styrofoam kan bli fuktiga på ytan utan att dra åt sig vatten. Märkligt att husbilstillverkarena ändå använder isolering med öppna celler. Var köper man isolering som har slutna celler och vad heter de i Skandinavien?
 
Toppen