• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur byta cirkulationspump?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Cirkulationspumpen till gaspannan har lagt av. Jag trodde att en cirkulationspump (Primus) som idag kostar 1590 pix hos Kama hade evigt liv. Icke så. Alltså måste jag byta pumpen. Frågan är hur man bär sig åt för att hantera allt glykolvatten i systemet med värmeberedaren, c:a 60 liter.

Ska man göra en blixtsnabb manöver vid pumpbytet så att bara en liten mängd glykolvatten hinner rinna ut eller ska man tömma hela systemet i olika kärl. Kan man kanske sätta på någon sorts plugg eller klämma på röret o.s.v.? Jag har ingen aning om hur man gör ett pumpbyte på enklaste vis.

Efter växellådsbytet i Graz i förra månaden är jag lite trött på att betala dyra verkstadräkningar så jag tänkte göra jobbet själv. Finns det någon här som har erfarenhet och kunskaper i det här ämnet?

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur byta cirkulationspump?

60 liter - det var mye, på vår forrige 7m lange Flair med Alde så var mengden med glykolblandig ca. 12 liter i husdelen, motorkjølingen med varmeveksler var på Fiat 2.8 TDI ca 8 liter. Jeg ville selv tappe anlegget før bytte av pumpe. Avhengig av hvor gammel dagens blanding er så hadde jeg og vurdert å fylle opp med ny vare. Den blå glykolen mister nesten all beskyttelse mot korrosjon etter ca. 3 år, de dyrere variantene holder i ca. 5 år. Beskyttelsen mot frost holder nesten evig, så jeg bytter ikke uten jeg har en annen grunn til avtapping.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Hur byta cirkulationspump?

Hej Jappe!

Far till någon biltillbehörshandlare och införskaffa 2st tänger ämnade för ändamålet dvs.
slangtänger Swedol har ett kitt med 2 tänger för ca.195:-. Då går bytet av c-pump som en dans.

/Gunnar
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur byta cirkulationspump?

Som tips på ersättare till cirkulationspumpen så sitter det en likadan på audi´s alla turbo 5:eek:r med undantag elanslutningen .
Den går ju när man stängt av motorn om motorn är för varm , finns ju på skroten för 200-300.-


Står "tillsatsvattenpump" i reservdelskatalogen
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur byta cirkulationspump?

Tack för tipsen om slangtänger! Biltemas "billigvarianter" fungerade glimrande och pumpbytet gick som en dans men ett nytt problem uppstod givetvis; det gör det ju alltid så fort jag ska göra något. Pumpen snurrar på fint men eftersom det är luft i den så pumpar den inte runt vattnet. Försökte på olika vis att lufta den men lyckades inte. Funderar på att polvända anslutningen för att lufta pumpen. Vad säger expertisen om en sådan lösning?

Jappe
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur byta cirkulationspump?

Jag fick som svar när jag bytte pump i husvagnen att när du kör så svalpar vattnet omkring och man kör upp och ner bromsar och gasar och på så sätt så kommer luften till slut till expansionskärlet , kör dock inte med pumpen innan den har vatten .

Sen får man givertvis fylla upp till normal nivå med vatten/glykol .

----------------------------------
stavningsfel igen ....

----------------------------------
 
Senast ändrad:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Hur byta cirkulationspump?

Om du har värmelementsystem så har du ju avluftningsnipplar i några höga punkter. Dit letar sig luften om du letar reda på någon eller några branta backar som du relativt sakta kör upp och ner i. Lufta mellan varven så löser det sig till sist. Pumpen skall inte köras innan du har fått ut mesta luften.
/Nisse
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Hur byta cirkulationspump?

Om du har en expantionstank kolla om du inte kan ta loss den och höja upp den se till att den är full och lufta systemet så gjorde jag på min husvagn med alde vattenburen och låta pumpen göra jobbet lycka till
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur byta cirkulationspump?

Ett mirakel har inträffat eller så berodde min framgång på att jag följde tipsen här på forumet. Cirkulationspumpen får faktiskt vattnet att cirkulera i systemet! Lite smolk i glädjebägaren dock; tydligen finns en liten luftbubbla kvar i pumpen vilket gör att den väsnas en del (kavitation?). Den gamla pumpen gick helt ljudlöst. Förhoppningsvis försvinner oljudet så småningom.

Eftersom pumpen väsnas lite nu så upptäckte jag att den går hela tiden vare sig pannan är igång eller inte. Det kan förklara den obegripliga strömförbrukningen i vintras. Lösningen blir att koppla pumpen direkt till pannan. Förstår inte anledningen till den tidigare kopplingen.

En sak jag ser fram emot är att skruva isär den gamla pumpen för att se vad det är som gör att den kostar 1590 kr på Kama. Mycket nyfiken, det ska bli väldigt intressant att se hur den ser ut inuti!

Tack för all hjälp!

Jappe
 
Senast ändrad:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Hur byta cirkulationspump?

Jappe, pumpen är en ganska speciell mojäng och det förklarar det högre priset, det är inte så lätt att ersätta den med någon billig lösning.

Pumpen i sig består av en liten centrifugalrotor med axeln genom en tätning som så småningom slits ut.
I änden på axeln sitter drivmotorn som är en vanlig liten 12V likströmsmotor som inte har så imponerande kvalitet. Användbara motorer finns lite varstans, tror att Clas har.

Detta gäller den Bohlinpump som är rätt vanlig i husvagnar och husbilar.
Problemet är tätningen, börjar pumpen läcka vatten vid axeln får man bita i det sura äpplet och köpa en ny pump men om det är elmotorn som har lagt av kan den ersättas med en motor med passande varvtal och spänning.
Kanske man får göra en mellanfläns för att montera motorn men det är utförbart.

Av misstag råkade jag en gång köra en Bohlins pump under tre månader kontinuerligt och den stannade då men efter motorbyte fungerade pumpen igen, det förefaller alltså som pumpens axeltätning klarar sig längre än elmotorn. Om den inte körs torr...

Nu finns det ju andra märken av cirkulationspumpar och biltillbehörsfirmorna har ibland användbara pumpar.
Viktigt är att montera pumpen så att luften kan ta sig ut ur den, utloppet högst upp då, och inloppet längst ner.
En del tillverkare av de här pumparna har specifierat hur pumpen ska monteras med tillåtna monteringsvinklar, detta då dels med avseende på avluftningen men även hur pumpen bör monteras för att glidlagren i elmotorn ska stoppa så länge som möjligt, lagerytorna i axiell led är vanligtvis inte alls lika stora som i radiell led och en liggande motor har då störra lagerytor att nöta på.
 
Toppen