• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur beräknas kabel tjockleken mellan solpanel och MPPT regulator?

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
Hej,
Någon som vet hur man räknar ut erforderlig kabel area på det här exemplet?

2st 12 volt polykristalina solpaneler a’ 300 watt.
1st Morningstar Tri-Star TS-MPPT-45 regulator.

a. Kabel åtgång från solpanel nr 1 utgör fem och en halv meter.
b. Kabel åtgång från solpanel nr 2 utgör tre och en halv meter.
c. Kabel åtgång mellan MPPT regulatorn och batteribank utgör 50 cm.

Solpanelerna skall vara paralellkopplade eftersom de ger mer el vid skugga än vid seriekoppling.
Av vad jag förstår bör ovanstående uppsättning i de flesta klimat ge mer användbar el än vad en solföljande solpanel på 100 watt ger, och det för halva priset.
Någon som kan som kan svara på det här?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur beräknas kabel tjockleken mellan solpanel och MPPT regulator?

Hejsan, om man tittar i en tabell och räknar lite på max som aldrig kommer att hända, men ändå.

300W---12V---25A---5,5met.---blir ca. 9m.m.²

Närmre sanningen, aldrig 300W---17V från cellen---5,5met.---blir ca. 5m.m.²

Ta samma fast det är lite kortare kablar från den andra solcellen.

Från laddaren till batteriet ca. 0,5met.---600W---12V.---50A. blir bara. ca. 4m.m.²

Men enligt min tabell så verkar 9m.m.² kablar bli bra med marginal till allting så slipper du blanda :).

Vi får se om du får flera bud.

M.v.h. JANKRO.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hej,
Någon som vet hur man räknar ut erforderlig kabel area på det här exemplet?

2st 12 volt polykristalina solpaneler a’ 300 watt.
1st Morningstar Tri-Star TS-MPPT-45 regulator.

Solpanelerna skall vara paralellkopplade eftersom de ger mer el vid skugga än vid seriekoppling.
Av vad jag förstår bör ovanstående uppsättning i de flesta klimat ge mer användbar el än vad en solföljande solpanel på 100 watt ger, och det för halva priset.
Någon som kan som kan svara på det här?

Om du tänker få ström från solpanel på vínterhalvåret, välj den solföljande, liggande ger nästa inget då. :confused:

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025

Oj, 5mm2 ,- betyder det att kabeldiametern är ca 1cm då?
Varje solpanel har ju också 2st ledare,- det blir 2x9 meter kabel a´1cm i diameter det.
Hmm … det blir ju både en slant + några kilo till i vikt att räkna med det också.
Tack för ditt svar JANKRO.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

6mm2 är den närmaste lämpliga kabeln, det betyder inte att den är 6mm plus isolering tjock, den är ca 5mm i ytterdiameter.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Svårt att säga precis i Spanien, men totalt sett är liggande solceller väldigt ineffektiva när solen faller in snett, blir det sedan både skarp vinkel och svag sol som i Sverige på vinterhalvåret, är det bara solceller som går att vrida upp som fungerar.

Senast ändrad:

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025

Montreal,
Liggande solpaneler ger naturligtvis radikalt mycket mindre el när solen faller in snett, och det gör den ju även i Spanien under vinterhalvåret.
Av vilken anledning tror du att det liggande solpanel alternativet ovan ger mindre än det solföljande alternativet i Spanien under vinterhalvåret?
Jag har svårt att tro att en 100 watts solföljande panel är effektivare än de liggande 600 watts alternativet i Spanien är vintertid.

F

F.d. 29876

Guest

Oj, 5mm2 ,- betyder det att kabeldiametern är ca 1cm då?
Varje solpanel har ju också 2st ledare,- det blir 2x9 meter kabel a´1cm i diameter det.
Hmm … det blir ju både en slant + några kilo till i vikt att räkna med det också.
Tack för ditt svar JANKRO.

Hej,

Jag skulle välja 6 eller 8 mm2 till alla ledningarna.
(Koppardiametern för 6 mm2 area är 2,8 mm och för 8 mm2 area 3,2 mm).

Mvh Bengt

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Montreal,
Liggande solpaneler ger naturligtvis radikalt mycket mindre el när solen faller in snett, och det gör den ju även i Spanien under vinterhalvåret.
Av vilken anledning tror du att det liggande solpanel alternativet ovan ger mindre än det solföljande alternativet i Spanien under vinterhalvåret?
Jag har svårt att tro att en 100 watts solföljande panel är effektivare än de liggande 600 watts alternativet i Spanien är vintertid.

Som sagt, svårt att ge några värden för Spanien, men även där blir ju solen både svagare och kommer in med mycket sämre vinkel vintertid, så effektiviteten avtar dramatiskt även där. Sedan är ju frågan om du bara skall optimera bilen för Spanien?

F

F.d. 53009

Guest

Hej Traded, har du räknat med att kabelåtgången är dubbla sträckan eftersom samma ström skall gå tillbaka också. Det går ju åt närmare 5 m mellan tak och golv inuti bilen. Ville bara kolla.

Birger

Senast redigerad av en moderator:

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025

Montreal,
Tester som den här och liknande visar alla samstämmigt att en solföljande 100 watts solpanel i stora drag ger ca 2 – 3 ggr mer el än en fast liggande 100 watt solpanel.
Detta märk väl är under förhållandet då solen kommer in snett på den liggande solpanelen.
Utifrån detta sak-förhållande bör ju det liggande 600 watts alternativet ändå ge avsevärt mycket mer el än det solföljande 100 watts alternativet.
Eller hur?
Så av vilken anledning envisas du med att okritiskt och svepande påstå att det solföljande alternativet ändå ger mer el?
Vad är det för någonting jag inte begriper här?

Dessutom;
Om man som alternativ till de 2st 300 watts panelerna istället väljer 2st 240 watts paneler bör ju den erforderliga kabel tjockleken därtill hamna på mer ”normal” standard tjocklek typ 4mm2.
Och fortfarande bör då även 480 watts alternativet ge väsentligt mycket mer el.
Och det för långt under halva priset. Eller?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Som sagt, jag kan inte ge några besked när det gäller Spanien, men vintertid är det mycket kort tid per dag som solen står i en någotsånär vettig vinkel för fasta solpaneler, därigenom blir laddningen också mycket låg per dag. Jag provar varje vinter, med samma resultat, men inte i Spanien. Själv skulle jag, om jag tyckte det var värt det rent ekonomiskt till vår relativt gamla bil, köpa en rörlig panel före jag tapetserar taket med
fasta paneler. Men, det är ditt val! :)

Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest

Varför inte seriekoppla panelerna istället,du kan då ha en tunnare kabel.
Arne.

Traded

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025

Till skillnad mot parralell koppling så slår den minsta skugga i seriekopplingsutförandet ut hela solpanelpaketet.
Men jag tror kanske som du som inne på/föreslår, att seriekoppling kanske ändå vore att föredra här eftersom kabelaren då kan minskas.
Ett annat sätt att "kring gå" kabelarea problemet är ju att som jag nämnde här ovan, att byta ut solpanelerna om 600 watt till 480 watt istället.
Då borde man ju kunna behålla parallell kopplingen samt använda en "vanlig" kabel grovlek om 4mm2.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen, om man nu inte vill ligga på marginal med kabelarian utan bara att "det duger säkert" så skulle nog jag köpa Biltemas 6 mm² kablar.
De ligger tyvärr bara på 5 m. längder men du kanske kan få det att räcka ändå.
På ljud eller andra biltillbehörsfirmor finns det annars på metervara.

Biltema.

5 m. röd 35-3923. 49:90
5 m. svart 35-3925. 49:90

Lycka till. JANKRO.

Toppen