• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur avgörs bilens ålder vid import?

F

F.d. 24131

Guest
Har äntligen hitta en bil i Tyskland som passar oss. Dock så är den 5 månader gammal. Firman har föreslagit att jag kommer och köper den nu men med exportskyltar som gäller i 30 dagar, kör hem den och ställer den hemma. När 6 månaders gränsen har passerat så startar jag inregistreringsprocessen i Sverige.

Jag vill ju inte åka på att betala den svenska momsen så min undran är vad det är för dokument som fastställer bilens ålder. Är det det tyska registreringsbeviset (antar att det där står när bilen först registrerades in i Tyskland), kvittot på köpet eller görs någon form av slagning i de tyska registren?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hur avgörs bilens ålder vid import?

Bilens ålder räknas från första registreringsdagen i Tyskland.
Eftersom det sedan vid ursprungskontrollen här i Sverige krävs att du visar kvittot, då framgår det tydligt hur gammal bilen är vid köpet.
Så att köpa den vid 5 månaders ålder och sedan vänta 30 dagar funkar inte.
Det framgår ju också på exporthandligarna för skyltarna när de plockades ut.

Så det bästa är att vänta de 30 dagarna så du är på säker mark beträffande momsbiten.
 
Toppen