• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Hur är läget hösten 2023 på marknaden för lösa LiFePo4 celler?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som rubriken, samt.
Var kan man vara rimligt säker på att man får det man betalar för?
Vad är senaste modet map BMS för "lösa celler bygge"?

Jag vill känna av marknaden igen och höra om det verkligen är billigare nu än förr att bygga LiFePo4 batterier.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Som rubriken, samt.
Var kan man vara rimligt säker på att man får det man betalar för?
Vad är senaste modet map BMS för "lösa celler bygge"?

Jag vill känna av marknaden igen och höra om det verkligen är billigare nu än förr att bygga LiFePo4 batterier.
Om du bygger själv: Fördelen är att du kan välja vilken BMS du vill ha, och ställa in den som du vill. En hel del av de färdigbyggda batterierna kan man inte ändra parametrarna på BMS, bara se vissa av dem.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att parallellkoppla flera celler i ett LFP-batteri ökar så klart kapaciteten, men man ska komma ihåg att det kan leda till obalans som i sin tur skapar reducerad kapacitet eller skador.
Bygger man på nya väl matchade celler minskar såklart risken för obalans, men jag skulle inte parallellkopla utan skaffa större celler, eller bygga 2st batterier. Som Kenjon skriver så kan ett 4S bms bara bevaka/reglera 4st celler. ett 8S innebär ett 24V batteri ett 16S ett på 48V.
Det finns alltså inte bms som heter t.ex 4S2P, utan det beskriver bara hur ett batteri är kopplat/byggt.
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Har nu byggt ihop 4 st prismatiska 3,2V 132A celler och startat upp JK Smart BMS (200A) med aktiv balansering (2A)
Riktigt behändigt med on/off knapp. Sen har jag köpt en Victron Blue Smart 20A med BT. Den har jag inte kopplat in än
och tänkte fråga här om inställningar för absorbtion-tid/float. Har läst lite på webben och jag behöver inte ha 100%
laddningsgrad utan kan lägga mig lite under för att minska "stressen" på cellerna.

Vad säger ni om absorbtion 14,2V under 30 minuter och float 13,5V ? Är det någon inställning för bulk när man laddar LifePo4?
 
Toppen