• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Hur är läget hösten 2023 på marknaden för lösa LiFePo4 celler?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som rubriken, samt.
Var kan man vara rimligt säker på att man får det man betalar för?
Vad är senaste modet map BMS för "lösa celler bygge"?

Jag vill känna av marknaden igen och höra om det verkligen är billigare nu än förr att bygga LiFePo4 batterier.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Min Daly 200A gav upp för ett tag sedan och jag bytte till en JK Smart BMS B2A8S20P-Heat-Can 200A.
Den håller cellerna perfekt balanserade mha. en 2A active balanser och går att koppla till Venus OS samt Home Assistant.

Andy på Off-Grid-Garage har testat den med bra betyg.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jadu... som det bluffas idag p.g.a att marknaden översvämmas av begagnade celler så är det svårt att rekommendera specifika säljare.
Skulle jag köpa "lågpris-celler" ifrån Kina skulle jag kika på Andys tips, du vet nog vem jag menar

the Off-Grid-Garage

Andy går verkligen till grunden med det mesta, samt har ett stort aktivt bollplank i sin Youtube kanal. Så rekommenderar han nåt så skulle jag våga satsa på samma leverantör/produkt.

Annars finns det ju även premiumceller här i eu som jag valde, men då blir såklart ett helt annat pris, men har man behov att kunna ta ut höga strömmar ur batteriet över längre tid så duger inte lågpris cellerna som ibland inte ska belastas över 1C, små fjantiga anslutningar skvallrar om det med M6 skruv mina har M12 bult på polerna, fixar 3C kontinuerligt i mitt fall blir det 1200A, kortvarigt max 10C = 4000A,
kan även laddas med 0,1C = 40A i minus 30 grader utan att värmas.
Men man ska inte bygga kraftigare än behovet, och jag valde högre kvalitet än nödvändigt.

BMS, "den svaga länken" utvecklas snabbt upplever jag, varje gång man checkar läget så har det kommit ett "bättre" och jag skulle inte snåla där, kommer något att fallera i framtiden, så är det just där, cellerna håller rätt skötta, våra liv ut misstänker jag.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
En europeisk Winston-leverantör som på senare år kompletterat med ett alternativ i ”segmentet under premium” under egna varumärket Elerix:

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det som verkar "darrigast" i ett bygge är BMS.
Ibland usel kvalitet och med förmåga att förstöra cellerna.

Dåliga celler däremot har inte så stor konsekvens, om jag köper 280 Ah celler och dom är "dåliga" och ger 260 Ah, 1000 cykler VS 8000 cykler spelar det väldigt liten roll. OM PRISET ÄR RÄTT!
(1000 cykler är ca 15 år för mig)

Tankar om detta?
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Såg tipset tidigare i tråden på en BMS som verkade lovande. Är lite dåligt insatt vad beteckningar BMS 4S 5S 6S 7S och 8S står för? Är det antalet celler man kan koppla den till? AliExpress JK Smart BMS Och display behöver man vän inte köpa då BT-interface finns? Vad jag inte kan utläsa är om medföljande temperatursensorer är för "shut-off" laddning vid 0 grader C och den andra för "shut-off" BMS vid för hög temperatur? Men det borde vara så eller?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
4S står för 4 celler. De 2 tempsensorerna kan man placera valfritt. Jag har en på celler och en på BMS. Gränser är ställbara i appen. Man behöver ingen display utan det räcker med appen.
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Tack för inlägg, har nu kikat på YouTube recensionen och det verkar vara en flexibel BMS. Men det nämns i videon att 200A last ska man inte nyttja under för lång tid. Nu låg BMS:en plant vid testtillfället, en vertikal placering ger bättre "termiskt luftflöde" Ska nog köpa mig en och ha som ett litet hobbyprojekt:) Någon som har tips på prisvärda 160 Ah celler?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
PeterK skrev:
Michael... jag misstänker (om du menar 12V 560Ah) att du då tänker bygga ett 4S2P batteri, en nackdel med ett sånt är att bms inte har bevakning på varje enskild cell, då skulle jag hellre bygga 2st a 280Ah och parallellkoppla dem.
Men du kanske har en annan plan (?).
Jo det stämmer.
Har inte ett 8s BMS bevakning på enskilda celler oavsett hur man kopplar dom?
Det vill säga parallellkoppla cellerna två och två och dessa sedan i serie till 12v VS att bygga ett 24v batteri av 8 celler.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jo det stämmer.
Har inte ett 8s BMS bevakning på enskilda celler oavsett hur man kopplar dom?
Det vill säga parallellkoppla cellerna två och två och dessa sedan i serie till 12v VS att bygga ett 24v batteri av 8 celler.
8 S är ett 24 volt batteri och då har du bevakning av alla cellerna enskilt. Själv har jag 8 celler och 1 BMS men då har jag ju cellerna paralellkopplade 2 och 2. Så varje string på min 4 S BMS övervakar alltså 2 celler.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
8 S är ett 24 volt batteri och då har du bevakning av alla cellerna enskilt. Själv har jag 8 celler och 1 BMS men då har jag ju cellerna paralellkopplade 2 och 2. Så varje string på min 4 S BMS övervakar alltså 2 celler.
Benämns 4S2P som jag skrev tidigare.

4=antal celler
S=Seriekopplade
2=antal celler
P=Parallellkopplade

Ex
Ett LFP-batteri på 12V är ett 4S
Laddas med 14,6V
Men kan såklart byggas ut
med x antal P.

Ett Lijon-batteri till en elcykel på 36V
är ofta ett 10S4P
Laddas med 42V
 
Senast ändrad:
Toppen