Sv: Hundskitsklubben.??
Må så vara men att bara droppa sin påse med bajs på marken för att närmsta soptunna är full är inte OK. Det är ren lathet och förmodligen även straffbart.
Det är bara att ta med den till nästa tunna eller kanske t.o.m. göra sig av med innehållet på samma plats där vi själva gör vårt. Såna platser lyckas vi ju hitta dagligen...
Och ja, jag tycker väldigt mycket om hundar. Jag har bara lite svårt för de visitkort en del hundägare lämnar efter sig.
Såhär enkelt är det:
1. Vi som enskilda medborgare ska paketera vårt avfall och lämna det på den plats som kommunen anvisar. Det kan vara:2. Kommunen är skyldig att informera om avfallshanteringen och att ta hand om medborgarnas avfall.
- Hundbajspapperskorg (privata eller kommunala)
- Papperskorg (privata eller kommunala)
- Soptunna (privata eller kommunala)
- Container (privata eller kommunala)
- Tömningsplats för grå/svartvatten (privata eller kommunala)
- Återvinningsstation (kommunala)
3. Om kommunen brister i sina skyldigheter kan medborgaren placerar sitt avfall på lämplig plats och meddelar kommunen var den finns.
En enskild medborgare kan ALDRIG bli ansvarig för brister i en kommuns utförande av deras informations- och hanteringsskyldigheter.
I värsta fall i den sämsta av alla nödsituationer kan jag ställa en 70 kronors latrinsäck vid infarten till ett reningsverk, om det inte finns riska att säcken skadas innan kommunen hinner ta hand om den. Under de ca 500 övernattningar i Sverige/Europa så har vi ALDRIG hamnat i en situation där vi inte kunnat utföra våra skyldigheter i hanteringen av vårt avfall (hundbajspåse, sopor, latrin och gråvatten).
Däremot brister det i de flesta kommuner. Kunde man lägga ihop Ystads sophantering med Visbys latrinhantering hade världen varit perfekt.
Må så vara men att bara droppa sin påse med bajs på marken för att närmsta soptunna är full är inte OK. Det är ren lathet och förmodligen även straffbart.
Det är bara att ta med den till nästa tunna eller kanske t.o.m. göra sig av med innehållet på samma plats där vi själva gör vårt. Såna platser lyckas vi ju hitta dagligen...
Och ja, jag tycker väldigt mycket om hundar. Jag har bara lite svårt för de visitkort en del hundägare lämnar efter sig.