• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hunden på flyget??

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
:dog:

Vi har funderingar på att åka till Spanien till hösten.
Eftersom vi vill hem över julen funderar vi på att ta flyget.
Problemet är att "vi är med hund"
Är det ngn. som har provat att låta sin hund åka i lastutrymmet på planet.
Har kollat en del på nätet och där finns både negativa o positiva åsikter.
Vore roligt att höra era erfarenheter och åsikter om detta.

Gun o Åke

Ps. Hunden är för stor att ta i cabinen. Maxvikt där är 8kg inkl.bur
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Hunden på flyget??

Hej

Vi har haft våra jakthundar 2X25 kg i bur på flyget ett flertal gånger (både inrikes och utrikes). Generellt tycker jag det har fungerat väldigt bra. Hundarna tyckte det var lite jobbigt första gången men vande sig ganska fort.

Det som jag personligen tyckte var jobbigast var den ibland långa hanteringstiden från det att buren lastats av till att vi fick den. Oftast så fungerar det bättre på de mindre flygplatserna (speciellt i Norrland) och sämst på Arlanda.

Hur stor är hunden? jag har flugit ett antal gånger med min Gordon Setter tik i handbagaget. Hon har ett ganska litet huvud och har inga problem med en lite mindre väska... det gäller dock att själv se oberörd ut när det gäller vikten. :wink:
(Och till alla som har synpunkter på detta... JA! jag vet att det inte är tillåtet)
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Hunden på flyget??

Så stor som en Gordon setter är den inte. Dvärgschnauzern Moltaz (stor för sin ras) väger ca 10 kg, men jag vet inte om han skulle få plats i en väska som är 40*25*23.cm, som är tillåtet mått för bur i cabinen.
Skönt i alla fall att höra att det funkar någorlunda för hunden i lastutrymmet.
Vi har ingen bur ännu, men tänkte köpa en och träna hunden att vistas i den.

Fru Myra
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hunden på flyget??

Vi flyger frekvent med vår hund mellan Sverige och Spanien. Hon väger 7 kg och kan därför flyga i kabinen hos de flygbolag som accepterar det. För några veckor sedan flög hon med Vouling, som bara accepterar hundar under 8 kg och då i kabinen.

Men vi föredrar faktiskt att skicka henne i buren i lastrummet. Lugnast så för både för hund och matte.

Att hon en gång inte var med när matte landade på Arlanda, är en helt annan historia...... Iberia hade missat att lasta henne på rätt flyg. Ett trauma för matte på Arlanda och husse i Spanien, men det slutade lyckligt och hunden var oberörd.

Maxvikten för hundar i kabinen är 7 eller 8 kg.
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Hunden på flyget??

Vi flyger frekvent med vår hund mellan Sverige och Spanien. Hon väger 7 kg och kan därför flyga i kabinen hos de flygbolag som accepterar det. För några veckor sedan flög hon med Vouling, som bara accepterar hundar under 8 kg och då i kabinen.

Men vi föredrar faktiskt att skicka henne i buren i lastrummet. Lugnast så för både för hund och matte.

Att hon en gång inte var med när matte landade på Arlanda, är en helt annan historia...... Iberia hade missat att lasta henne på rätt flyg. Ett trauma för matte på Arlanda och husse i Spanien, men det slutade lyckligt och hunden var oberörd.

Maxvikten för hundar i kabinen är 7 eller 8 kg.

Tusen tack för att ni delar med er av era erfarenheter!
Känns nu lättare att ta beslut om Spanienresans vara eller icke vara.

Fru Myra
 

gunnar20

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Orust
HBK-Nr
760
Medlemskap
2024
Sv: Hunden på flyget??

Har åkt fram o tillbaks Sverige - Spanien under 10 år ca 4 ggr per år med en schäfer och en cocker - har funkerat super alla gånger. På flygplatsen vill dom helst in i sina burar där tryckheten finns. Verkar inte ha tagit någon som helst skada någon gång. I början fick dom en lugnande tablett. Hoppas det fixar sig!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hunden på flyget??

hej,,har kollat att AIR BERLIN tar hundar under cockpit,,likaså NORWEGIAN,,ja tror att bara air berlin flyger från landvetter(GBG) till spanska fastlandet??? men man måste också köpa egen bur som är godkänd av IAEA tror ja de heter,,som passar under cockpit,,

lite grann att hålla kollen på ,,teddi,,
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hunden på flyget??

Har också flugit en del med min hund. För det mesta har det gått bra, men Sturup klantade sig en gång på inrikes. Medan jag stod vid utlämningsdörren och väntade hade nån klantskalle lassat buren på bandet, så han hade snurrat runt några varv bland alla väskor. Som tur är hade han den gången fått en lugnande tablett, så efter det får han alltid det - "utifall att".
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Hunden på flyget??

Hej! Vi har också hund och tänker ev. för första gången flyga ner till Alicante / Spanien i höst. Ni som har erfarenhet och har koll på vilka flygbolag som vi kan tänkas åka med och som ni kan rekommendera, kan ni ge oss några tips blir vi tacksamma. Hunden är en dvärjschnauzer på 10kg.
Hälsn......Cibban å Ce-eN ! samt hunden Rossi !:msn_dog:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hunden på flyget??

de blir första flyget till alicante med hund för oss också,skall köpa denna bur nu i sommar,,vi byter 5kvm(husbil) mot 75kvm-radhus,,inkl,,personbil,,detta blir nåt nytt,,
man kan aldrig dra nåra slutsatser förrän man har upptäckt dom,,:Dvov-vov,,
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Hunden på flyget??

Har också flugit en del med min hund. För det mesta har det gått bra, men Sturup klantade sig en gång på inrikes. Medan jag stod vid utlämningsdörren och väntade hade nån klantskalle lassat buren på bandet, så han hade snurrat runt några varv bland alla väskor. Som tur är hade han den gången fått en lugnande tablett, så efter det får han alltid det - "utifall att".

Tack för alla positiva inlägg. Vi har nog bestämt oss för att prova!
Vad är det för lugnade tablett ni ger hunden?
Receptfri eller måste man gå till veterinären?
Är det ngt. Annat man bör tänka på? Pass o rabiesvaccination är OK

Fru Myra
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hunden på flyget??

Tabletterna (plegisil) är receptbelagda. De har jag köpt direkt hos veterinären eftersom man bör göra en koll av hunden och lyssna på hjärtat innan man ger lugnande.
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Hunden på flyget??

Tack!
Ska höra med vår veterinär.
Moltaz är ganska trygg, så jag hoppas o tror att det ska gå bra.
Är nog värre för Matte!

Fru Myra
 
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: Hunden på flyget??

"Plegicil® vet.
Pharmaxim
Injektionsvätska, lösning 10 mg/ml
(Gulorange klar lösning), neuroleptika"
ovanstående text är hämtad ur FASS.vet
Plegicil tabletter är inte godkända i Sverige utan dessa måste införskaffas i ett annat land, t.ex Spaninen
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hunden på flyget??

Märkligt. Fick tabletter så sent som till nyår av min vet. Hade hon nåt gammalt lager månne... Kanske det finns något annat lugnande som alternativ.
 
F

F.d. 3747

Guest
Sv: Hunden på flyget??

:dog: Vi har åkt 2 år i rad till Lanzarote med Air Berlin, första året satt vår hund (7kg) i lastutrymmet, men då fanns det ingen hund att hämta när vi landade, han hade hamnat på Fuerteventura, efter stor uppståndelse så fick han flyga tillbaka till Lanza..dock blev det lite lång tur för honom utan "kissepaus".
Förra året så tog vi honom i kabinen även om det bara va 6 kg som är tillåtet, samt visst mått på mjuk väska, men det va ingen som vägde så vi pustade ut, alla va väldigt vänlig inställd till honom, men han är ju ett charmtroll...Vi täbkte att det va bara att betala övervikt om det skulle bli problem. Det tog ju en del timmar eftersom vi mellanlandade i Berlin, men där gick fint att gå ut och rasta honom och inne i terminalen fick han gå fritt i koppel.
Alltså inga problem ( förutom 1:gången) att ta med sig hunden utomlands.
Mvh Bosses Matte
 
Toppen