• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund i Danmark

Molly

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Pajala
HBK-Nr
671
Medlemskap
2024
Vi har en Pomerianian och tänker åka några dagar till Danmark. Hunden har EU-pass.Min fråga är, måste jag avmaska hunden innan inresan till Sverige? om så är fallet kan någon ge tips på veterinärer.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Danmark

Skall du bara åka i Danmark så kan du avmaska hunden i Sverige innan avresa under förutsättning att du är tillbaka i Sverige inom tio dagar (vill jag minnas). Det står mer om denna specialregel på Jordbruksverkets hemsida.

Denna regel lär ha tillkommit med anledning av trafiken mellan Danmark och Bornholm som går via Öresundsbron till Ystad.
 
F

F.d. 29772

Guest
Sv: Hund i Danmark

Ska du bara till Danmark ordnar du ett 4-veckorsintyg (om du inte ska vara borta längre) hos din veterinär hemma. När du kommer tillbaka till Sverige avmaskar du hos din veterinär innan datumen på 4-veckorsintyget gått ut.
 
F

F.d. 24400

Guest
Sv: Hund i Danmark

Jag var i Danmark i sommras och hade då med mig ett fyra veckors intyg plus avmasknings tabletter som jag köpte på Apoteket. Jag avmaskade själv innan vi åkte in i Sverige igen det här rekomenderade min veterinär mig. Det jag inte visste var att vi skulle åka på rött så vi åkte på grönt. Men nu vet jag till nästa gång
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Hund i Danmark

Vi kom över bron för ett par år sedan. Jag ville vara lydig medborgare så vi stannade vid tullstationen. Efter ett tags letande fann vi rätt dörr för att hitta in till tullaren. Glad i hågen gick jag in med pass och stämplar i ordning. Jag fann en klocka att klämta på för att göra tullstationen uppmärksam på min/vår ankomst. Efter att ha plingat ytterliggare någon gång så kom en trött tullare som torkade sömnen ur ögonen. Jag sa mitt ärende och visade stolt upp vårt noggrant ifyllda hundpass. Då sa tullaren " kommer du hit och stör mig med sånt skit". Han vände sedan på klacken och lämnade rummet. Jag blev förvånad, sur och faktiskt kände jag mig direkt förolämpad.

Vi har efter detta valt att köra på grönt. Givetvis är allt i ordning. Alla sprutor finns i våra kompisar. Dom har också under överinseende av veterinär i Tyskland fått sina avmaskningstabletter.

Jag vet att vi inte följer reglerna, men efter det uppträdandet av en representant av oss avlönad avser jag inte mer krusa/störa den myndigheten.
Troligen hade väl han en dålig dag, men det är ingenting mot vad jag kommer att ha om någon myndighetsrepresentant har åsikter om hur vi gör.
 
Senast redigerad av en moderator:

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Hund i Danmark

Vi har exakt samma upplevelse, dvs tullarn som kom ut tyckte vi bara störde honom.
En gång körde vi in via Gbg och där fanns bara en telefon man skulle ringa på. Ingen svarade. Därefter har vi alltid kört på grönt! Många gånger när vi passerat tullen vid Lernacken så har tullarna sett jyckarna och bara viftat förbi oss.
Don´t worry, be happy!
Fredrik
:swoon:
 
J

JaLi Jkpg

Guest
Sv: Hund i Danmark

Hej, vi åker och ställer ut en av våra hundar på utställningar i Danmark och var där senast i helgen som var. Fyraveckorsintyg gäller för obegränsade resor mellan Sverige och Danmark under 28 dagar under förutstättning att hunden avmaskas senast på den 28:e dagen. Innan resan till Danmark beställer man tid hos sin veterinär för fyraveckorsintyg till Danmark, till veterinären tar man med passet, ev tidigare stämplat/påskrivet fyraveckorsintyg och jag brukar även ta med hundens stamtavla. Pass och fyraveckorsintyg ska tas med till Danmark när man vistas där. När man är tillbaka i Sverigen igen (och inte ska tillbaka till D-mark någon mer gång under perioden) bokar man en ny tid hos veterinären, på fyraveckorsintyget står sista datum för avmaskning. Man tar med sitt fyraveckorsintyg, pass och godkänt maskmedel (se jordbruksverkets hemsida nedan) till veterinären som kontrollerar att allt stämmer och sedan ger jag eller någon på veterinärmottagningen hunden rätt avmaskningsdos och kollar så den sväljer. Jag brukar ha med något gottigt typ skinka att linda in tabletten i så blir det trevligare för hunden. Sedan får man stämpel och påskrift på fyraveckorsintyget, detta ska sedan sparas i minst 3 månader. När man har fyraveckorsintyg behövs ej stämpel/påskrift i passet - man får det på intyget istället. Vi som var i Danmark för mindre än 3 månader sedan måste ha med förra intyget till veterinären för att visa att vi avmaskat efter det besöket. När jag senast var hos veterinären berättade man att folk struntar i att komma tillbaka för avmaskning och stämpel/påskrift på fyraveckorsintyget. Man blir förbannad, varför betalar folk för fyraveckorsintyget och sedan struntar i att gå tillbaka för avmaskning och stämpel/påskrift. Vi vill inte ha dvärgbandmask i Sverige. Ni som slarvar, skärp er! Hur svårt kan det vara! Så här gör vi när vi kör in i Sverige från Danmark: Ha pass och fyraveckorsintyg i beredskap för tullarna kan stå vid bommarna, de kan också vinka in oss till höger för kontroll. Står tullarna (utan att vinka in oss) där är man skyldig att stanna och visa att man har hund med i bilen, det brukar de vara tacksamma för. Finns det inga tullare inom synhåll åker vi vidare för det är som sagt ingen ide att gå in och leta efter dom i huset. Länkar till det mesta man behöver veta: www.jordbruksverket.se (Djur, In- och utförsel, Hundar och katter införsel osv)
 
F

F.d. 11265

Guest
Sv: Hund i Danmark

Bästa Ann TyresöDu måste avmaska hos veterinär och få ett avmaskningsintyg:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24400

Guest
Sv: Hund i Danmark

Jag tycker det låter konstigt att inte min veterinär vet bättre. Nästa gång jag går till henne ska jag informera om att man måste gå till veterinären för att avmaska. Tack
 
J

JaLi Jkpg

Guest
Sv: Hund i Danmark

Jag tycker det låter konstigt att inte min veterinär vet bättre. Nästa gång jag går till henne ska jag informera om att man måste gå till veterinären för att avmaska. Tack

Ja det är mycket märkligt, anmäl veterinären till Jordbruksverket för den veterinären utför inte vad den är ålagd att utföra. Det är så att din veterinär är skyldig att föra journal över vilka den utfärdar fyraveckorsintyg till och att dessa sedan verkligen kommer tillbaka och avmaskar hos samma veterinär. Sedan gäller ju andra regler om man åker utan fyraveckorsintyg och istället avmaskar och får stämpel/påskrift i ex Danmark eller Tyskland. (www.jordbruksverket.se) / JaLi
 
F

F.d. 11265

Guest
Sv: Hund i Danmark

Ja det är mycket märkligt, anmäl veterinären till Jordbruksverket för den veterinären utför inte vad den är ålagd att utföra. Det är så att din veterinär är skyldig att föra journal över vilka den utfärdar fyraveckorsintyg till och att dessa sedan verkligen kommer tillbaka och avmaskar hos samma veterinär. Sedan gäller ju andra regler om man åker utan fyraveckorsintyg och istället avmaskar och får stämpel/påskrift i ex Danmark eller Tyskland. (www.jordbruksverket.se) / JaLi

Det måste inte avmaskas hos samma veterinär som skrev 4-veckors intyget, men du måste ha intyget med till den vet du går till, för ifyllnad av avmaskning.
 
F

F.d. 17081

Guest
Sv: Hund i Danmark

vi åker i Danmark och Tyskland med våran hund stannar alltid i Köge och får av masknings tablett plus stämpel att visa för tullen. ja vi ger henne tabletten innan vi är i Sverige. eller att hunden ska ha uppsökt veterinär hemma inom tio dagar efter hemkomst.
 
J

JaLi Jkpg

Guest
Sv: Hund i Danmark

Det måste inte avmaskas hos samma veterinär som skrev 4-veckors intyget, men du måste ha intyget med till den vet du går till, för ifyllnad av avmaskning.

Det finns ju en poäng med att gå tillbaka och avmaska hos samma veterinär som utfärdat 4-veckorsintyget, det framgår av texten i det du citerat från mitt inlägg, nämligen att veterinären har en skyldighet att ha koll på att de som skaffar ett 4-veckorsintyg också kommer tillbaka och avmaskar. Det blir ju inte lätt för veterinärerna att ha koll om vi djurägare först går till en veterinär och skaffar intyget för att sedan gå till en annan veterinär och avmaska. Men det viktigaste är ju att man verkligen avmaskar när man kommer tillbaka från sina resor och att man följer de regler som finns för just 4-veckorsintygen dvs går till veterinären och avmaskar och får sin påskrift. Jag anlitar två olika veterinärmottagningar till mina hundar, men jag avmaskar hos den som skrivit ut intyget till mig, för att kontrollen ska fungera så är det ju så man måste göra. Tyvärr är det många som struntar i de regler som finns vad det gäller ut- och införsel av djur.
Mvh Liza
 
Toppen