• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund i bil-böter

F

F.d. 53498

Guest
Vi träffade i går en kvinna som sade att det var 2500 kronor i böter om en hund i bil inte satt fast i en bur som satt fast eller var kopplad i säkerhetsbälte. Jag tror mig veta att det finns regler om att hund ska va i bur i Frankrike. Men enligt kvinna så gällde dessa EU regler i hela EU. Tyvärr har vi en hund som inte känner sig trygg i husbilen om han inte får sitta i knät på passageraren i fram.

Någon som vet vad som gäller.

Jag är medveten om att hunden med fördel skall sitta bältad på något vis. Men i vårt fall går det inte, då får vi ta bort Melvin, och det vill vi verkligen inte.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hund i bil-böter

Olika regler i olika länder. Man får vara praktisk! I ert fall skulle jag låta hunden ha på sig en
vad heter det ? Ser ut som en anordning man har för spårning men är till för säkerhetsbälte.
Vid kontroll är det ju bara att snabbt fästa hunden i bältet!!!!!! Så gör vi!!!!!
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Hund i bil-böter

I Tyskland gäller §23 StVO och då är hunden last, frakt
Mellanvägg, galler eller säkerhetsbälte är plikt
Böter från 35 EUR upp till 50 EUR och 3 punkt i körkort

Mvh.

Norbert
 

Mamma

HBK Medlem (P)
Inlägg
419
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: Hund i bil-böter

Hej
Hund i bil= en tung projektil
Schäfern är Sveriges vanligaste hund. Omden väger 30 kilo blir krockkraften vid kollision i 50 km/h 1.200 kilo. Ett komma två Ton.Det är ungefär vad en vw golf väger.
om hastigheten i stället är 90 km/h blir krockkraften nästan 4 ton
att tänka på
mvh. Ulla
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hund i bil-böter

Både hund och passagerare rör sig fritt i vår bil under färd.

Piraten

Måste vara fullständigt idiotiskt att gå omkring i bilen vid färd. En liten gir eller bara snudda bromsen innebär säkert brutna armar och ben. Om något händer och man tvärbromsar försvinner förmodligen passageraren ut genom vindrutan.
Ove.G
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Hund i bil-böter

Rätt Ove.G men trots allt får man både stå och gå i buss. Det är av praktiska skäl antar jag, för trafiksäkerhetsmässiga kan det ju inte vara.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hund i bil-böter

Hej
Hund i bil= en tung projektil
Schäfern är Sveriges vanligaste hund. Omden väger 30 kilo blir krockkraften vid kollision i 50 km/h 1.200 kilo. Ett komma två Ton.Det är ungefär vad en vw golf väger.
om hastigheten i stället är 90 km/h blir krockkraften nästan 4 ton
att tänka på
mvh. Ulla

Frågan är väl om även folk skulle klara sig vid 90 km/h:confused:


Men hur som helst skall jag skaffa någon slags sele till hunden.:)
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest
Sv: Hund i bil-böter

Uppfattar yttrandet från polisen i NTF:s skrivelse lite luddig.

Eftersom en hund/djur inte räknas som passagerare är dito att anse som last.

Har man ett fullgott lastförskjutningsskydd (bagagegaller + baksätets ryggstöd) anses lasten vara förstängd. Är djuret löst i bilens kupé är det att anse som britsfällig lastförankring/säkring.

Saxat ur
Trafikförordning (1998:1276) 2 kap.


Fordons last 78 § Ett fordon får inte lastas på sådant sätt att
1. förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindras, eller
2. föreskrivna körriktningstecken, stopptecken, lyktor eller strålkastare skyms. Förordning (2001:667).


Ändrad 2001-09-11 gm SFS 2001:667 , ikraft 2001-10-01

79 § På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå. Förordning (2001:753).

Ändrad 2001-10-30 gm SFS 2001:753 , ikraft 2001-12-01

80 § Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan
1. utgöra fara för person,
2. orsaka skador på egendom,
3. släpa efter eller falla av fordonet,
4. orsaka störande dammbildning eller liknande,
5. försvåra körningen av fordonet, eller
6. framkalla onödigt buller.
Lasten skall vara fastgjord om det krävs med hänsyn till lastutrymmets eller lastens beskaffenhet. Om det behövs skall lasten vara övertäckt.







Vad gäller rättsfall/praxis med hund lös i bil har jag inte funnit något.

MVH/
J
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hund i bil-böter

Vi träffade i går en kvinna som sade att det var 2500 kronor i böter om en hund i bil inte satt fast i en bur som satt fast eller var kopplad i säkerhetsbälte. Jag tror mig veta att det finns regler om att hund ska va i bur i Frankrike. Men enligt kvinna så gällde dessa EU regler i hela EU. Tyvärr har vi en hund som inte känner sig trygg i husbilen om han inte får sitta i knät på passageraren i fram.

Någon som vet vad som gäller.

Jag är medveten om att hunden med fördel skall sitta bältad på något vis. Men i vårt fall går det inte, då får vi ta bort Melvin, och det vill vi verkligen inte.

Eftersom Melvin sitter i knät antar jag att det är en ganska liten hund. Sitter eller ligger den i knät på passageraren borde man kunna ansluta en sele till passagerarens säkerhetsbälte? Då är den selad, och skapligt säkrad både för sig själv och andra. Borde kunna accepteras i alla länder eftersom regelverket mer handlar om säkring av last än omsorg om hunden.
 
Toppen