Sv: HUD - nästa generations navigering
Jag har använt Garmin HUD i min personbil ett par månader. Blev intresserad efter att ha testat Sygics HUD några veckor, med samma resultat som redovisats här. Gärna mörker, definitivt inte snö på vägen, helst ej motljus och ändå konstant dubbelbild. Funkar dock hyggligt om man har rimliga krav. Sedan upplevde jag dock, att det ofta blev klyddigt och trafikfarligt eftersom man ibland måste hantera nallen uppe på instrumentbrädan.
Kom över en Garmin HUD. Monterade film på rutan och körde min gamla Navigon-app mot den. Klockrent! Numera kör jag oftast med den lilla plastskivan som medföljer HUD:en. Då kan jag flytta mellan fordon och också flytta runt på instrumentbrädan. Särskilt bra när jag använder HUD som komplement till iPad eller Samsung Galaxy Tab3. Båda har numera har ett lägre fäste.
Gillar skarpt att ha den nödvändigast informationen i ögonhöjd, medan både förare och passagerare ändå kan ha koll på informationen på paddan eller taben, när så berhövs. Dessutom har man röstanvisningarna från plattan.
Kanske inte jättenödvändigt. Kan nog vara lite prylhysteri-varning, men jag tycker det funkar förbaskat bra!
:-/<rister