• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HUD - nästa generations navigering

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: HUD - nästa generations navigering

Lite svårt att jämföra HUD i bilar och i flygplan. I flygplan projiceras inte bilden direkt på frontrutan, utan på en speciell glasskiva innanför frontrutan. Jag vet inte om det finns någon apparat för bilar som fungerar på det sättet. Kanske bilar med en fast installation (Cadillac/Corvette) har specialpreparerad vindruta.

Nisse och Nana

HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

Nästa nästa generations navigerings HUD lär nog bli att displayen ligger direkt på näthinnan. Tekniken finns redan i robotform :D

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Lite svårt att jämföra HUD i bilar och i flygplan. I flygplan projiceras inte bilden direkt på frontrutan, utan på en speciell glasskiva innanför frontrutan. Jag vet inte om det finns någon apparat för bilar som fungerar på det sättet. Kanske bilar med en fast installation (Cadillac/Corvette) har specialpreparerad vindruta.

Bilar med HUD som original har specialtillverkade vindrutor. Det är också väldigt noga med monteringen. Hälsningar Göran Hellman

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag har använt Garmin HUD i min personbil ett par månader. Blev intresserad efter att ha testat Sygics HUD några veckor, med samma resultat som redovisats här. Gärna mörker, definitivt inte snö på vägen, helst ej motljus och ändå konstant dubbelbild. Funkar dock hyggligt om man har rimliga krav. Sedan upplevde jag dock, att det ofta blev klyddigt och trafikfarligt eftersom man ibland måste hantera nallen uppe på instrumentbrädan.

Kom över en Garmin HUD. Monterade film på rutan och körde min gamla Navigon-app mot den. Klockrent! Numera kör jag oftast med den lilla plastskivan som medföljer HUD:en. Då kan jag flytta mellan fordon och också flytta runt på instrumentbrädan. Särskilt bra när jag använder HUD som komplement till iPad eller Samsung Galaxy Tab3. Båda har numera har ett lägre fäste.

Gillar skarpt att ha den nödvändigast informationen i ögonhöjd, medan både förare och passagerare ändå kan ha koll på informationen på paddan eller taben, när så berhövs. Dessutom har man röstanvisningarna från plattan.

Kanske inte jättenödvändigt. Kan nog vara lite prylhysteri-varning, men jag tycker det funkar förbaskat bra! :)

:-/<rister

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Nästa nästa generations navigerings HUD lär nog bli att displayen ligger direkt på näthinnan. Tekniken finns redan i robotform :D

Jag funderar på en sån där laseroperation för min närsynthet. Tror du man kan fixa till HUD:en också då? Helst så att den fungerar med Navigon. :D

F

F.d. 55397

Guest

Jag funderar på en sån där laseroperation för min närsynthet. Tror du man kan fixa till HUD:en också då? Helst så att den fungerar med Navigon. :D

Frågan är USB eller Blåtand????
, ev att du måste göra en linsbyte i stället, men det är ungefär samma pris.
:wideeyed:

MEN hur gör du då om frugan kör????
Du får ju inte sova utan dirigera i så fall....

Nisse och Nana

HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

Då gäller det att få linsen rätt för Head Up Display annars blir det ju till att köra med huvudet ner HDD= Head Down Display :twitcy:

:D Nisse

Toppen