• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hobby Siesta T600

F

F.d. 16804

Guest
Hej
Vi är ett par som tänker byta husbil , då våran nuvarande husbil är lite för trång. Vi har tänkt byta till en Hobby Siesta T600 2009 års modell byggd på Fords chassie.
Vi är tacksamma för synpunkter om någon har erfarenhet av Ford som chassie eller Hobby som bodel.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Hobby Siesta T600

Hej seperart.
Vi har en T600 FC från 2005 på Ford. Vi har inte haft ett enda problem med bilen under de två år vi kört den. Jag upplever den dock som lite stötig på sämre vägar, men det gäller nog även andra märken. Det nyare chassiet är nog bättre. Du kan hitta mängder med synpunkter på bildelen här i forumet. Jag tror att ni ska utgå från den bil ni tycker om vad gäller bodelen. Sedan kommer det att fungera bra vad den än är byggd på för chassie. Med lite otur kan man få problem med vilken som helst. Vissa årsmodeller kan bli mindre lyckade, ni kanske har läst om Fiats problem med 07:an (tror jag det var). Nästa gång kan det vara Ford som gör en konstruktionsmiss, som sedan måste rättas till. Förhoppningsvis utan att ägaren drabbas av stora kostnader.

Vi trivs väldigt bra med Hobby som bodel. Mycket varm och ombonad, en smaksak naturligtvis. Vi upplever i och för sig en del i inredningen som lite "smäckigt" byggt. Det gäller ju att spara både pengar och vikt vid bygget. Jag har bara gjort några enkla småreparationer (typ skruvat fast grejer som lossnat), samt en lite krångligare. Vårt största problem under de här åren har varit att fönsterkassetterna med mygg- och mörkläggningsgardiner lossnat. De används ganska flitigt, dessutom är de i vår bil lite tokigt placerade vid dinetten. Ryggdynorna går upp en bit på kassetterna, så man sitter och kavar och skaver och frestar på kassetterna. Det har jag löst med minsta mollypluggen, 4M tror jag den heter (eller är det 5M?). Nu sitter de som berget.
Vad framtiden ger vet jag inte. Jag har för dålig kunskap på hur den är konstruerad innanför skalet, jag tänker på fuktproblem m.m. Du får förhoppningsvis kloka synpunkter på även den delen. Det finns ju så otroligt mycket kunskap i den här klubben.
Lycka till med nya bilen.

Hobbyist
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Hobby Siesta T600

Hej

Visserligen är Maja några år men vi tyckker det är svårt att finna något bättre. Har varit på väg att byta till nyare men valt att fortsätta med Maja tills vi funnit nåt vassare. Vad är då bra?

Hobby hus: inget rappel, ytterst lite justering på snart 4000 mil. Bra materialval. Mindre bra med integrerad dusch.

Ford: tyst, bränslesnål, inga problem med garantijobb. Tätt mellan serviceverkstäder och snabbt få fram delar. Motorn mycket trevlig att köra, möjligen är ettan lite högt växlad så det krävs lite extra gas för att sätta den i rull. Efter 1-2 gubbastopp lär man sig. Bränsleförbrukning på Italienresa i somras med ganska mycket autobahn och backar i Toscana blev 0,96.

Lycka till med Hobby/Ford
 
F

F.d. 52989

Guest
Sv: Hobby Siesta T600

Hej!

Vi bytte husbil i våras till Hobby Siesta T650 Flc.
Hade tidigare Dethleff T6611. Var nöjda med den men frugan fastnade för
Hobbys mysiga inredning särskilt förtjust i köksdelen och sittdelen.
Haft andra märken tydigare som varit Fiat, inga problem.
Endast kört 400 mil i år men upplever Ford som OK!
Har doch även vi haft lite gubbastopp i början.

Lycka till

Ilse o Bobbie
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Hobby Siesta T600

Hej!

Vi har en Ford Transit Hobby T550AK FS årsmodell 05/06, vi har kört drygt 4000 mil och är mycket nöjda. Bilen fungerar bra och vi har inga bekymmer haft med bodelen.

Sven-Erik
 
F

F.d. 25061

Guest
Sv: Hobby Siesta T600

Vi hade tidigare en hobby T600FC-07, som vi bytte till en äldre HobbyFSC 650 -05,
med samma antal mil på mätaren (1000 mil). Vi tyckte att 600 var lite för trång för
våra behov, tokig planlösning m.m. som man upptäcker först efter att vi använt bilen 1säsong (dyrt!). Forden fungerde utmärkt stark och bra, frånsett en del gubbstopp i
början, men detta är enl. erfarenhet från Ford ganska typiskt. Bodel och pentry fungerde
utmärkt, frånsett att inredning var mer anpassad för föräljningshallar än för campingbruk.
Bl.a kanske dom flotta blålysande groggglasen vid entren var lite överkurs samt att den
kändes lite "smäckigare" hopsatt, kanske beroende på att den är byggd på ett enklare
chassi, med lite "knirkigare" gång på ojämn väg.
Vår nuvarande Hobby har ALKO chassi och Fiat motor. Ford Vs Fiat ser jag som hugget
som stucket, Den känns ocksåm lite solidare att köra.
HBK 1206
 
Toppen