• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hobby 690 eller 750

slutseglat

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
4843
Medlemskap
2024
Efter 25 år med båt tänker vi nu gå över till husbil. Efter att tittat på många olika modeller och fabrikat har vi fastnat för Hobby 690 eller 750 (GELC). Det vore trevligt att få synpun- kter (positiva och negativa) från er som har eller haft dessa modeller. Är 750 kursstabilare än 690? Tacksam för svar.
Reva.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Hobby 690 eller 750

Vi har en 750, dock uten garage som ni funderar på. Vi älskar vår bil som är den 4;e husbilen vi haft på 5 år. Med boggien så åker vi hur stadigt som helst, helt perfekt. Jag kör hellre husbilen än lillbilen. Vi hat stora motorn 3,0 liters men 157 hk. Igår monterade vi utöver det en chipstrimmning. Bilen gick med motorn och de dubbla bakaxlarna utomordentligt bra förut. Med chipset funderar jag på att ta ett race på Gotland Ring. Jag kommer i så fall starta i klassen husbilar över 8 meter med 5000 kg totalvikt. Skämt å sido, bilen kan vi verkligen rekommendera.

Vår rekomendation är under ett villkor, att den är en vår höst sommar och höstbil. Det är ingen bil för vintrar i Sverige. Men vi har övervintrat i Spanien i 2 år, och det är givetvis galant.

Man skall vara medveten om att dryga 8 meter husbil är stort att parkera och därigenom har vi bla missat Salvador Dahli musét i Spanien. Vi erbjöds en bussparkeringsplats för 40 euro timmen. Så i det här fallet har storleken sina problem. Men när man bor i den och körden är den helt fenomenalt bra.

Vi kommer fåön sjölivet i en Hallbegr Rassy och seglar nu med glädje på land.

Välkommna i husbilsgänget.

Anders
 

Egil 84

HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2024
Sv: Hobby 690 eller 750

Vi har en Hobby 750 med garage och långbeddar.
Vi trivs bra med den. Längden gör att man kan bli lite
begränsad att parkera, men man lär sig.....
Vi vinterkör inte med vår bil, och har inte åkt så mycket
i Europa så vi vet inte hur det fungerar i "trånga städer".
För närvarande trivs vi och prioriterar standarden och
komforten. Kanske tänker vi om den dagen vi har möjligheter
att resa mera. Då kan längden bli mer avgörande.

Hälsn Gunilla
 
F

F.d. 52953

Guest
Sv: Hobby 690 eller 750

Vi har en 690 GES 95 importerad 97 motor 2,8 147 hkr. Det är vår femte husbil.Vi tycker att vi har den mest kompletta bil vi haft.Vi valde mella en boggie eler två axlad Den mindre verkade bättre med hänsyn till alla avgifter ,trånga parkeringar campingar m.m Vi har inte ångrat vårt val.Har rest 3500 mil allt har funkar toppen.
Välkommen i klubben Lennart o Eva
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Hobby 690 eller 750

Har en 690GES. Är mycket nöjd, har kört mycket med den och
jag vill ut igen. Varför en 690 GES, jo familjen ville ha ett stort garage där
våra respektive hobbyn och cyklar får plats. (ibland för mycket plats, vilket
gör att en hel del onödigt följer med) Längden 7,25 gör den förhållandevis
lätthanterlig.
Ellerto
 

slutseglat

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
4843
Medlemskap
2024
Sv: Hobby 690 eller 750

Tack för ditt svar Anders.
Er 750 verkar att vara ganska motorstark, jag tittar på bilar som är 0 till 2 år gamla i Tyskland och de flästa har ca 96 kw. Jag tycker det verkar som 690 har fler motoralternativ. Är det så?


Vi har en 750, dock uten garage som ni funderar på. Vi älskar vår bil som är den 4;e husbilen vi haft på 5 år. Med boggien så åker vi hur stadigt som helst, helt perfekt. Jag kör hellre husbilen än lillbilen. Vi hat stora motorn 3,0 liters men 157 hk. Igår monterade vi utöver det en chipstrimmning. Bilen gick med motorn och de dubbla bakaxlarna utomordentligt bra förut. Med chipset funderar jag på att ta ett race på Gotland Ring. Jag kommer i så fall starta i klassen husbilar över 8 meter med 5000 kg totalvikt. Skämt å sido, bilen kan vi verkligen rekommendera.

Vår rekomendation är under ett villkor, att den är en vår höst sommar och höstbil. Det är ingen bil för vintrar i Sverige. Men vi har övervintrat i Spanien i 2 år, och det är givetvis galant.

Man skall vara medveten om att dryga 8 meter husbil är stort att parkera och därigenom har vi bla missat Salvador Dahli musét i Spanien. Vi erbjöds en bussparkeringsplats för 40 euro timmen. Så i det här fallet har storleken sina problem. Men när man bor i den och körden är den helt fenomenalt bra.

Vi kommer fåön sjölivet i en Hallbegr Rassy och seglar nu med glädje på land.

Välkommna i husbilsgänget.

Anders
 

slutseglat

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
4843
Medlemskap
2024
Sv: Hobby 690 eller 750

Tack för svaret.
Hur är det med kursstabiliteten på 690. Jag har en IVECO med enkelmontage som arbetsfordon och är inte nöjd med stabiliteten, Den har ju kortare axelavstånd så det är kanske förklaringen.


Har en 690GES. Är mycket nöjd, har kört mycket med den och
jag vill ut igen. Varför en 690 GES, jo familjen ville ha ett stort garage där
våra respektive hobbyn och cyklar får plats. (ibland för mycket plats, vilket
gör att en hel del onödigt följer med) Längden 7,25 gör den förhållandevis
lätthanterlig.
Ellerto
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Hobby 690 eller 750

Tack för svaret.
Hur är det med kursstabiliteten på 690. Jag har en IVECO med enkelmontage som arbetsfordon och är inte nöjd med stabiliteten, Den har ju kortare axelavstånd så det är kanske förklaringen.


Mycket lugn på vägen, har både kört fort på Autobahn och trånga vägar i Italien.
Bilen har 3850 kg totalvikt och motorn är 2,8 l 128 hk och
KSR cippad till 147 hk, enligt verkstaden.
 
F

F.d. 52953

Guest
Sv: Hobby 690 eller 750

Hej den motorn med 147 hkr tror jag alldrig har tagits in i Sverige. Jag letade innan jag köpte vår men jag hittade bara den i Tyskland.Med den motorn går den som tåget. Vi har åkt mest i Spanien o Italien och vi tycker den är kursstabil men det är troligt att boggien kan vara bättre.I små Spanska o Italenska städer tycker jag det räckte med 2 axlar
Lennart
 
F

F.d. 11362

Guest
Re: Sv: Hobby 690 eller 750

V.ill bara säg att min KABE TRAVLER MED FIAT 2,8 E GANSKA UPPSKRÄMD ca 185 190 hkr kollar om jag kan få ut lite mera de måste gå .vi skall åka ca 2000 mil i sommar vill ju inte sitta i sirapen och stånka
 
Toppen