• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

hjulventil...metall eller gummi?

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026
Jag kör med 5,5k i däcken.
upptäckte efter ett tag att gummiverkstan hade monterat gummiventiler.smala långa modellen ca 10 mm hål i fälgen.
Åkte dit och påpekade att det ska vara metallventiler pga det höga trycket.
Dom är tryckgodkända sa han.Ljuger han ?
:confused:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: hjulventil...metall eller gummi?

Är det sådana ventiler?

3201873-origpic-9285f0.jpg

Så är dom godkännda.

Viktab - SNAP-IN VENTIL 7BAR 43mm Högtrycks, gummiventiler, gummi ventiler, kromventiler, kromventil, krom ventiler, krom ventil, däckventil, däckventiler, hjulventil, hjulventiler, PV ventil, PV ventiler, däck ventil, däck ventiler, hjul ventil

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

nej, jag tycker att det ser ut som vanlig ventil för personbil.

001.JPG

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Min ventil är inte den korta feta som visas .Så frågan är.....hur ser jag om den långa småla ventilen jag har är högtrycks.?Den går lätt att böja från sida till sida.

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Jag hade en smal gummiventil till ett 80 psi (5,5 bar) Agilis Camping däck som såg ut precis som ditt. Jag fyller de också till 5,5 bar och i förra veckan hade jag punktering på vb när jag kom ut en morgon. Konstaterades att ventilen släppt/spruckit så nu sitter det metallventil istället. Inget kul om det hänt när jag kört.

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Jag hade en smal gummiventil till ett 80 psi (5,5 bar) Agilis Camping däck som såg ut precis som ditt. Jag fyller de också till 5,5 bar och i förra veckan hade jag punktering på vb när jag kom ut en morgon. Konstaterades att ventilen släppt/spruckit så nu sitter det metallventil istället. Inget kul om det hänt när jag kört.

Gummigubben påstår att märkningen som visar högtrycksgodkänd sitter i botten av ventilen.Smart att säga så, det sitter ju på fälgens insida.
Jag läste ditt ovanstående brev för honom och då sa han att jag kunde komma i morgon .Då sätter han dit en metall/gummiventil.
BRA! DET HJALP .TACK !
:twitcy:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Mina är högtrycksventiler och är i gummi med en mässingshylsa inuti och foten på insidan var annorlunda .
Jag bytte från vanliga också till dessa och han tömde bara ut luften och pressade däcket åt sidan just där ventilen var och monterade loss dom samt satte dit dom nya = däcket behövdes inte tas bort .

F

F.d. 18414

Guest

Enlig " Promobil " som har testat gummi o metalventiler recommanderas metalventilar när man har tryck ungef. 5 bar eller över.
Själv har jag utväxlad original gummiventilar pa mina däck ( 235/65 R 16 ) pga detta recommandation.
Har 3,5 bar fram o 5 bak.
Föler mig säkert med metalventilar.
MvH
Wolfgang

Sloth

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2025

Råkade ut för en incident i våras.
När vi skulle ta fram bilen skulle jag kolla däckstrycket,
på ena bakdäcket small ventilen av när jag kopplade på tryckmätaren.
På med reserven (som hade metallventil!) och åkte till gummiverkstan.
Dom protesterade först, sa att metallventiler inte behövs, men gav med sig när dom förstod vad som hade hänt.
Gummiverkstan var tvungna att beställa hem metallventiler.

Tur att det inte hände när vi körde!

Däckstryck: 4,4kg

/Åke

Toppen