• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjullager!

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager!

Hei!!
Av bildet av Folkes lager ser det ut til å være konisk. Er det virkelig koniske lagre framme på Fiat? Jeg mener de framhjulsdrevne biler jeg har hatt å gjøre med (på hobbybasis) ikke har hatt koniske lagre framme. Er dette tilfelle blir det jo ekstremt vanskelig/viktig med korrekt tilstramming av mutteren på akselen.
mvh Kangas'n
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager!

göte27

Att vara nöjd Fiatägare är väl inte fel. Att man här vädrar problem är väl självklart. Är nog ganska säker på att dom flesta som frågar om saker o ting här har problem. Vet inte om någon bara skriver för att berömma Fiat. Att du med flera har haft problem eller otur tvivlar jag inte på men du kan vara säker på att dom flesta som har Fiat är nöjda. Även jag.
Så jag tycker inte du ska ta illa upp för jag är säker på att många lider med dig och andra som har problembilar.
Nu är ju husbilar stora investeringar så det kanske inte alltid är så lätt att byta men det vore nog ett bra alternativ om problemen blir för stora. Vi har ju ett gemensamt mål alla här oavsett bil och det är att få resa problemfritt och njuta av vårt ägande.

Nu är det lätt att framhäva sin egen bil som perfekt. Kollade en bil häromdagen där ägaren var så nöjd att han inte köpt en bil med stora motorn. Det är bra att man då är nöjd men den bilen hade inget alternativ eftersom 3,0 motorn väger 50 kg mer än 2,3. och den bilen redan hade en så låg lastvikt som 360kg. Tar man sen partikelfilter vilket jag tycker ligger i tiden så är det 10kg till. Tunt på en alkovbil kanske men där ser man att någon säger att man är nöjd behöver inte betyda perfekt bil. För den finns inte. Alla bilar är en kompromiss.
Med tanke på vikt så kanske här är ett framtida problem med lager som inte Fiat kan råda över.
Hoppas ingen nu tar illa upp.
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager!

Håller med Anders. Min Fiat har 1750 kg tillåtet på framvagnen och vid vägning med fullt vatten och två vuxna fram var det 10 kg tillgodo. Bak är det 2000 kg och c:a 1730 kg vid vägning. Det är nog en bidragande orsak att framhjulslagren inte riktigt håller. Det skrivs ju inte speciellt mycket om lagerhaverier bak.

Peter.

En lätt lastbil med totalvikt på 3500kg SKALL hjullagren hålla för den vikten kontinuerligt och några ton till.Annars är lagren underdimensionerade därav består problemet.
Det finns lastbilar som klarar det fyrdubbla utan lagerhaverier.Så felet är självklart.

En annan sak som är i högsta grad oroande.Hur går det med alla dem som höjer totalvikten på sina husbilar?Ökar lagerhaverierna i takt med totalviktsökningarna?

M.V.H Göte27
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hjullager!

En lätt lastbil med totalvikt på 3500kg SKALL hjullagren hålla för den vikten kontinuerligt och några ton till.Annars är lagren underdimensionerade därav består problemet.
Det finns lastbilar som klarar det fyrdubbla utan lagerhaverier.Så felet är självklart.

En annan sak som är i högsta grad oroande.Hur går det med alla dem som höjer totalvikten på sina husbilar?Ökar lagerhaverierna i takt med totalviktsökningarna?

M.V.H Göte27

Nu blir det bara spekulationer från min sida, men.....
Om man tar ett nyttofordon så rullar det alltid och alla lager är varma och torra!
I en husbil som kanske står still halva året med ett jättetryck på en stackars punkt på lagerbanan och dessutom i skiftande temperaturer så har överlevnaden i ett husbilshjullager sämre förutsättning .........

Sedan skrev du om alla som höjer totalvikten på sina husbilar!
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att på ett chassie som är godkänt för en högre totalvikt än 3500kg så är det kraftigare komponenter monterade???

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hjullager!

Kan säkert ligga mycket i det du Anders. Nytvättad över och under, kanske med högtryckstvätt, innställd i oktober ut i april stått på samma ställe i någon lada man kan ju undra. Olle.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hjullager!

Om man ställer av husbilen ett halvår, utan att under den tiden flytta bilen, så är det bäst att palla upp den så hjulen hänger fritt. Att ha hjullagren belastade på samma punkt halva året är det samma som att be om bekymmer. Likaså däcken som har en benägenhet att bli ovala om dom står still för länge.
Calle
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager!

Vår förra bil hissade jag aldrig upp och fickk torrsprickor på fläckar just där däcket trycktes ut. Längst ner.

Nu kommer jag att kanske inte hissa upp totalt men lätta på däcktrycket kommer att göras.
Funderar på fyra domkrafter som är lätt att ta ner om man vill använda bilen.
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Hjullager!

Bonath!
Hur i allsin dar vet du att hjullagren tar stryk,
om husbilen står i förvaring i sex månader?
Att däcken deformeras lite förstår jag,
att där blir ensidig tryckbelastning
på hjullagren förstår vi också. Men har aldrig
hört talas om att inte ett Lager skulle klara denna belastning.
Har det förekommit?
H.Olof
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hjullager!

Om man låter ett hjullager stå belastat kommer med tiden det fett som håller rullarna från banorna att pressas undan så där blir metallisk kontakt. Om man sen börjar rulla under belastning kommer det att bli ytskador i lagret. Vad som kan antas vara "ofarlig tid" är svårt att säga, men det är väl dumt att chansa?
Calle
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hjullager!

Håller med Calle. Ett obelastat lager har ju ett jämt fettlager runt alla rullar. Betänk alla husbilar som står hos agenturen kanske upp till ett år utan att flyttas vilken belastning blir inte detta på just en liten del av lagren. Olle.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager!

Om man ställer av husbilen ett halvår, utan att under den tiden flytta bilen, så är det bäst att palla upp den så hjulen hänger fritt. Att ha hjullagren belastade på samma punkt halva året är det samma som att be om bekymmer. Likaså däcken som har en benägenhet att bli ovala om dom står still för länge.
Calle

Instämmer helt! Det är så mycket annat än lager som belastas (tex. fjädring) i onödan när en (över-?)lastad bil står på däcken. Det ger dessutom ett bra tillfälle att inspektera bromsar, underrede, m.m. Så jag vill vända på frågan istället: "Varför skulle man inte palla upp bilen när den inte används en längre tid?"
Julian
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hjullager!

Att palla upp bilen helt kanske kan innebära påfrestningar på länkarmar i framvagn krängningshämmare, ev. . utdragna stötdämpare o dylikt. Då är det nog bättre att avlasta tyngden utan att den hänger fritt . Bara en tanke jag hade. Olle.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Hjullager!

Bilen har i sitt normalautförande "skåp" en TJÄNSTEVIKT på 2200 kg.

Vad har ALLA Husbilar för TJÄNSTEVIKT ? Mitt svar är från 3000 kg och uppåt "3800 kg".
PS! Det gäller ENBART standardchassi.


Man bygger en bodel på bilen, monterar Markis, Cyckelställ, Tv-antenn, Ac-bodelen, Takräcke med stege, TV, vatten i tanken, mat kläder, samt vi själva + barnen etc. och lastar en stordel av vår personliga utrustning med.

Om man går till sig själv att man skall bära ytterligare 50% vikt med sig HELA tiden vare sig vi går eller står, så tro sig f-n att det tar på lederna i längden. Det är LIKA för ett fordon.
Sedan håller man hastigheter med Husbilen som om det vore en personbil.
DET ÄR FORTFARANDE EN LÄTTLASTBIL SOM ÄR LASTAT TILL MAXGRÄNS OCH TROLIGTVIS MED ÖVERLAST.

PS! Vi borde få samma hastighetsgräns för Husbilar som i Finland 80 km/h eller 100 km/h.

Det kanske vi får med de nya hastighetsgränser.

Häls 571

:mcride:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hjullager!

Att palla upp bilen helt kanske kan innebära påfrestningar på länkarmar i framvagn krängningshämmare, ev. . utdragna stötdämpare o dylikt. Då är det nog bättre att avlasta tyngden utan att den hänger fritt . Bara en tanke jag hade. Olle.

Om man skulle vara orolig för detta som du skriver, så sätter man bara pallbockarna/pallvirket under bärarmarna/ bakaxeln så har du samma höjdförhållande som "vanligt".
Fast jag pallar inte upp bilen själv utan jag brukar rucka den lite fram och tillbaka under vintern för att i möjligaste mån undvika tryckskador på lagerbanorna(det behövs ju inte många mm. för att byta plats på rullarna)
Sedan ökar jag däckstrycket med ett bar för att det skall vara lite mer formstabilt.

Anders
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hjullager!

Rubriken på denna tråd heter ju "HJULLAGER" och hittills har vi bara avhandlat ett fabrikat på chassie, eller hur?
Jag har i en annan tråd ställt frågan om problem Renaults chassie och det blev en jäsiken tunn tråd:D!!
Nu har jag i ärlighetens namn fått reda på att Renaults bakhjulslager har strulat för några, så det är inte bara Fiat som har lite problem med hjullager!
Erfarenheter om detta...någon?


Anders som åker Renault

fast älskar italiensk glöd och engelsk känsla.;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hjullager!

Det känns som det egenligen finns för få av övriga fabrikat för att det skall bli något bra underlag
för några slutsatser? Bilarna på Fiatchassie är ju i en förkrossande majoritet, därför uppfattas ju
problemen också större. Sedan har vi ju någon "Fiathatare" på forumet som aldrig missar chansen
att blåsa upp eventuella problem?! ;)

MVH

Montreal
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.635
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager!

Så här är fördelningen på de bilar som registrerats hittills i år:

Fiat/Peugeot/Citroën: 69,47 %
Ford: 17,9 %
Renault: 7,61 %
Mercedes: 2,78 %

Kanske inte så underligt att det rapporteras flest fel på Fiat och dess syskon...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hjullager!

Jag gissar dessutom att övervikten för Fiat är ännu större på äldre bilar?! :rolleyes:
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Hjullager!

Det känns som det egenligen finns för få av övriga fabrikat för att det skall bli något bra underlag
för några slutsatser? Bilarna på Fiatchassie är ju i en förkrossande majoritet, därför uppfattas ju
problemen också större. Sedan har vi ju någon "Fiathatare" på forumet som aldrig missar chansen
att blåsa upp eventuella problem?! ;)

MVH Montreal

Kära Montreal
Du är helt fel ute.Det finns inte någon FIAThatare som "Blåser upp eventuella problem." Så dina försök att skapa någon sorts hatstämning tror jag inte kommer att lyckas,forumet består ju av vuxna och erfarna medlemmar.

Att likt strutsen stoppa huvudet i sanden löser inga uppblåsta eventuella problem ej heller att kvantitet går före kvalitet.

För problem med FIAT finns och det är bra om problemen kommer upp på bordet inte att förtiga dem.Det KAN vara bra för våra medlemmar att bli uppmärksammade på felen så att de blir medvetna om vad som kan drabba dem.

Slutligen i en tråd:"FIATs framhjulslager"redovisar en medlem utförligt och informativt korrekt kostnaden för byte av framhjulslagren 7126,25:-
Direkt i nästa inlägg blir frågan:vad ingår i miljöavgiften:158:-
Detta mina Damer och Herrar är ett praktexempel på att flytta focus från problemet.
Framhjulslagret och kostnaden:7126,25:- till en liten strunsumma i sammanhanget 158:-
Fundera på detta.Kanske är detta FIATS problem.Eller?
M.V.H.Göte27
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Hjullager!

En fundering bara,är problemet dom samma oavsett om det är alkov,halv eller helintegrerad?
Rimligtvis borde belastningen vara olika beroende på bilmodell,eller??
 
Toppen