• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjulinställning

F

F.d. 18251

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 250
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3.0 - 160 hk
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: Toscana Exclusiv 750 EB
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Hej
Hur "ofta" skall, eller "måste" man göra en hjulinställning?
Anledningen till att jag frågar är följande: Vi hämtade nya bilen i Juli 2011 och märkte, då vi körde hem, att ratten stod inte rakt. Vid telefonförfrågan hos säljföretaget så ombads vi att kontakta en FIAT- verkstad. Det visade sig att hjulinställningen för båda framhjulen var felaktiga. Dom gjorde en hjulinställning och då blev det rätt.
Nu efter körda 1700 mil började ratten att ställa sig fel igen. Vid besök hos verkstaden visade det sig att hjulinställningen ändrat sig ånyo. Ny inställning gjordes och ratten står nu rakt igen.
Min fråga är då: varför ändrar sig hjulinställningen såhär? Jag/vi har inte kört på några stenar eller rännstenskanter och inte ner i djupa hålor.
Har någon kunskap om vad som sker?

Ronny
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Det finns något som heter Stearbump ,DVS när bilen fjädrar upp och ner ändrar sig toin .Kanske har fjädrarna "satt" sig .Det är det ända jag kan tänka mig .
 
F

F.d. 18251

Guest
Var i helgen och besökte släkt i Malmö och for på hemvägen via Tylösand där vi besökte Prins Bertils stig. En fantastiskt fin vandringsled med varierande miljö hela leden. När vi åkte hem på e.m. så börjar ratten åter att ställa sig mot vänster (som den har gjort förut då hjulinställningen har ändrat sig).
Vi hade kört 77.7 mil totalt nu efter sista hjulinställningen och inställningen har tydligen ändrat sig igen. Vad vi har kört på denna gången är 100 % asfalt och inte en enda håla eller stenkant. Detta har skyllts på från leverantörens sida att vi skulle ha kört på så att det har ändrat sig. Att vi i så fall har förorsakat detta själva. Av alla bilar som vi har ägt och leasat under våra yrkesaktiva år har vi inte haft en enda hjulinställning. Att det nu helt plötsligt behövas efter 77 mil visar ju på att det är fel hos någon annans huvud och inte i våra.
Jag pratade med en tekniker från Motormännen och han tror att det är något fel i styrväxeln.
Vi besökte verkstaden som har gjort hjulinställningarna och dom tror också att det är något fel i styrväxeln. Vi åker nu på en resa till Frankrike och Spanien och kommer hem om c:a två månader och då skall verkstaden plocka ner och undersöka var felet ligger. (Vi vill inte göra detta innan resan med tanke på att det kan bli förseningar m.m.) Fick klart från verkstaden att det är o.k. att åka.
Vi hörs av senare

Vilgot
 
Toppen