• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Hjälp med besiktningsprotokoll tvåorna

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Hej igen
Fick 12 tvåor tio av dem handlar bara om belysning och lampor så det är lätt fixat.

Men sen är det också styrservo skyddsbälg skadad. Vet någon vad det är och var man kan köpa det? Kolla bilden Jag bifogar.

Sen måste jag byta bromsrör Kan någon säga hur man byter det och beställer det?

Vilken online shop är bäst att beställa sånt här från tror ni

Bilagor

• 17303003565101812699815639116184.jpg
    17303003565101812699815639116184.jpg
    1,2 MB · Visningar: 137

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej igen
Fick 12 tvåor tio av dem handlar bara om belysning och lampor så det är lätt fixat.

Men sen är det också styrservo skyddsbälg skadad. Vet någon vad det är och var man kan köpa det? Kolla bilden Jag bifogar.

Sen måste jag byta bromsrör Kan någon säga hur man byter det och beställer det?

Vilken online shop är bäst att beställa sånt här från tror ni
Angående bromsrören så lät jag Mekonomen byta rören och göra jobbet..

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Titta på första videon som dyker upp på denna länk.
Har du sådan bälg på någon av styrstagen?
Tack det ser ganska enkelt ut det där fettet som man sprutar in följer det med när man köper damasken om du vet?
Och så den Tången som används för att sätta på klämringarna Kan man beställa den på autodoc också?

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Hejsan igen, utan servo och anpassade helt till din bil har du här. ( Universal funkar inget vidare på Ducato'n.) De är olika till höger och vänster sida.... Kan vara idé att köpa båda även om du bara hinner att byta den trasiga först..... Inte så lätt om man inte vet hur man skall göra. Ta bort hjulet, lossa konan till P-änden, lossa låsmuttern och kolla/mäta jättenoga hur långt den är inskruvad (exakt) skruva bort den och låsmuttern, byta bälgen till den nya och få dit spännbanden som håller den, skruva dit P-änden igen till (exakt samma ställe den satt på), sätta dit konan och dra fast den.
Om inte P-änden kommer på samma läge som innan så blir det fel och bilen tuggar däck.

Här har du i alla fall de rätta styrväxeldamaskerna till Ducato utan servo, och dessutom ett av de bästa fabrikaten.Visa bilaga 236777
(Hoppas länkarna funkar, för jag är inloggad på Autodoc men de brukar visa rätt i alla fall....)

Höger.

Vänster.

M.v.h. JANKRO.
Tack så mycket Jag köper båda kostar inte många kronor.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Punkt två reflektor båda sidor skadade och sen punkt 10 reflex höger skadad Men jag fattar inte vad han menar med det Kolla videon

Bilagor

• 20241031_081518.mp4
    82,3 MB · Visningar: 0

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Som du ser så är de första prissänkta... kolla så det gäller för dig också.... sen finns det en typ...med ljusviddsreglering... här behövs lite hjälp för att beställa rätt...
( från insatt person)

Du behöver nog titta på de du har nu.... finns en regleringsskruv... en pil.. på en bild på Autodoc...

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Vid nästa besiktning så måste du vara med när dom kollar bilen. Gå inte på erbjudande om att gå ut i väntrummet och ta en kopp kaffe.

Tyvärr har vissa stationer börjat bli lite restriktivare...och tillåter inte detta... men de brukar gå igenom protokollet och förklara..... nu är ju frågan om du var med överhuvudtaget... för du körde ju inte själv.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Tyvärr har vissa stationer börjat bli lite restriktivare...och tillåter inte detta... men de brukar gå igenom protokollet och förklara..... nu är ju frågan om du var med överhuvudtaget... för du körde ju inte själv.
Tack bra tips om reguleringsskruv Jo jag var med vid besiktningen jättegott kaffe Jag vet inte om vi fick vara med där inne vi brydde oss inte

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo Autodoc... men se upp... de brukar variera rabatten upp o ner hela tiden....o jag är inte säker på att alla har exakt samma rabatt.... som du ser kostar de översta endast 374 kronor.... men utan reglerskruv... billigare finns knappast...
Du ska ju sen också fixa till så att ljuset står rätt... inte för högt eller för lågt...

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack det ser ganska enkelt ut det där fettet som man sprutar in följer det med när man köper damasken om du vet?
Och så den Tången som används för att sätta på klämringarna Kan man beställa den ........
Hej, nej fett följer inte med dessa damasker men brukar följa med till drivknutsdamasker.
Det är bara något vanligt fett han kletar in, vilket är en god ide' både för smörjning och rostskydd. Kanske det är litiumfett med den ljusa färgen, som är lite extra vattentåligt, men det går nog med det mesta.
Specialtänger till olika spännband brukar vara lite dyrt för att bara användas en gång, ofta går det med en hovtång eller liknande i stället.
Annars så har Biltema rätt många specialtänger.
Dessutom så är det kanske andra sorters band i andra tillverkares damasker.
Jag har någon Febi kartong i garaget tror jag, skall kolla vilka spännband som ligger i den satsen... Återkommer.

M.v.h. JANKRO.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Hej, nej fett följer inte med dessa damasker men brukar följa med till drivknutsdamasker.
Det är bara något vanligt fett han kletar in, vilket är en god ide' både för smörjning och rostskydd. Kanske det är litiumfett med den ljusa färgen, som är lite extra vattentåligt, men det går nog med det mesta.
Specialtänger till olika spännband brukar vara lite dyrt för att bara användas en gång, ofta går det med en hovtång eller liknande i stället.
Annars så har Biltema rätt många specialtänger.
Dessutom så är det kanske andra sorters band i andra tillverkares damasker.
Jag har någon Febi kartong i garaget tror jag, skall kolla vilka spännband som ligger i den satsen... Återkommer.

M.v.h. JANKRO.
Kan man ha detta fett tror du?

Bilagor

• Screenshot_20241031_142729_Chrome.jpg
    Screenshot_20241031_142729_Chrome.jpg
    452,8 KB · Visningar: 6

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Som du ser så är de första prissänkta... kolla så det gäller för dig också.... sen finns det en typ...med ljusviddsreglering... här behövs lite hjälp för att beställa rätt...
( från insatt person)

Du behöver nog titta på de du har nu.... finns en regleringsskruv... en pil.. på en bild på Autodoc...
Jo jag har justeringsskruvar för den högra lampan i alla fall men den vänstra fanns det ingen bara ett hål

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo jag har justeringsskruvar för den högra lampan i alla fall men den vänstra fanns det ingen bara ett hål

Obs det är den högra som står fel....Du behöver lite information och hjälp kring detta.... har du bytt strålkastare fram själv på bilen någon gång? Eller var det så här när du köpte bilen... Vi får hoppas på att någon vet lite mera om den här inställningsmöjligheten så att du beställer rätt...... Du ska kanske ringa ett samtal till Trodo och kolla lite....kring sånt du behöver sätta dig in i....

08-446 87 665

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kan man ha detta fett tror du?
Nje, det är värmetåligt fett till bromsok för smörjning där det rör sig och onödigt dyrt, och det är bara en liiten tub.
Det är väl enklast med en tub och inte en hel patron för det blir så kladdigt utan fettspruta, så köp vattentåligt och rostskyddande fett på tub från Biltema i stället. Tre gånger så mycket och till halva priset.
Det här blir nog bra, och grejen är ju att få ut kuggstången så långt som möjligt där man byter damasken, så man kan kladda fett på kuggen på stången som kommer ut, och sedan på den inre kulan till själva styrstaget, där mest för rostskydd. Inte någon större vetenskap, det är bara att kladda på med det svenska diffusa ordet lagom mycket

Jag gick bet på spännbanden på Febi damasker till styrningen, för kartongen i garaget innehöll drivknutsdamasker och inte styr.
Men tången som ofta används till sådana band är en sådan här.

Men som sagt det funkar skapligt med en vanlig hovtång också, när man bara skall spänna några stycken band, eller t.o.m. en sidavbitare och då klämma lite i taget från båda sidorna.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen