• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp att hitta avloppslukt!

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Hej alla!
Några dagar efter vår julresa började det lukta avlopp i husbilen. Jag har nu letat efter varifrån lukten kommer sen dess, men kan inte hitta orsaken. Jag har
  • tömt gråvattentanken
  • satt plupp i alla avlopp
  • hällt vatten i vattenlåsen
och det luktar ändå illa, nästan mer för var dag. :(

Jag har försökt lukta mig fram
  • i alla skåp & lådor
  • i golvluckan till gråvattentanken
  • i ventilationsintag
  • i vattenlåsen
men utan att känna att det luktar mer nånstans. Jag har stängt dörren till toadelen och när man sen öppnar dit så luktar det inte lika mycket där. Så felet är nog inte i toadelen. Men var?

Det enda teorier jag har kvar är att gråvatten har skvätt ut på backen och blandad sig med (stor mängd) färskvattnet jag tömde och att det sen inte har torkat upp innan det frös på (har varit runt -10 några dagar). Det andra är att köks-vattenlåset troligen är ganska igensatt och det luktar därifrån trots vatten i låset (men det luktade inte när vi använde bilen). Bägge är långsökta, men jag börjar bli desperat och lite förtvivlad...

Nån som kan komma med goda råd och tips om var jag kan leta och efter vad? Tacksam för alla förslag!

(Om det hjälper, så är det en 2014 Kabe 700 LXL, alltså halvintegrerad på Fiat Ducato.)

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jo. Eller så har jag förbrukat turen för en tid framåt? ;)

Kanske bäst, men verkar inte lika lätt att få tag på. Kan inte ett medeldyrt AGM vara tillräckligt bra? Kan inte riktigt läsa mig till att det är någon större skillnad mellan typer, så länge man har rätt/bra specifikation.
Beror på vilken generator du har i bilen. AGM vill ha lite högre laddspänning men kan nog funka ändå

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Beror på vilken generator du har i bilen. AGM vill ha lite högre laddspänning men kan nog funka ändå
Jo, krav på lite högre laddspänning har jag hört om, men inte hittat hur många volt man då talar om? :(

Bodelens laddare ligger på 13,8V ser det ut som på panelen, men generatorn har jag aldirg kollat och utan startbatteri är det ju lite svårt att få igång motorn så jag kan mäta. Assistans-killen som hjälpte oss igång konstaterade att generatorn laddade som den ska, men jag frågade/noterade aldrig spänningen. Det går bra nu... :(

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jo, krav på lite högre laddspänning har jag hört om, men inte hittat hur många volt man då talar om? :(

Bodelens laddare ligger på 13,8V ser det ut som på panelen, men generatorn har jag aldirg kollat och utan startbatteri är det ju lite svårt att få igång motorn så jag kan mäta. Assistans-killen som hjälpte oss igång konstaterade att generatorn laddade som den ska, men jag frågade/noterade aldrig spänningen. Det går bra nu... :(
Min volvo v70 2008 och ducato 2008 laddar 14.5 volt många AGM vill ha 14.8 v för att bli fulladdad. Men absolut. Det funkar ändå...

Toppen