• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp att hitta avloppslukt!

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Hej alla!
Några dagar efter vår julresa började det lukta avlopp i husbilen. Jag har nu letat efter varifrån lukten kommer sen dess, men kan inte hitta orsaken. Jag har
  • tömt gråvattentanken
  • satt plupp i alla avlopp
  • hällt vatten i vattenlåsen
och det luktar ändå illa, nästan mer för var dag. :(

Jag har försökt lukta mig fram
  • i alla skåp & lådor
  • i golvluckan till gråvattentanken
  • i ventilationsintag
  • i vattenlåsen
men utan att känna att det luktar mer nånstans. Jag har stängt dörren till toadelen och när man sen öppnar dit så luktar det inte lika mycket där. Så felet är nog inte i toadelen. Men var?

Det enda teorier jag har kvar är att gråvatten har skvätt ut på backen och blandad sig med (stor mängd) färskvattnet jag tömde och att det sen inte har torkat upp innan det frös på (har varit runt -10 några dagar). Det andra är att köks-vattenlåset troligen är ganska igensatt och det luktar därifrån trots vatten i låset (men det luktade inte när vi använde bilen). Bägge är långsökta, men jag börjar bli desperat och lite förtvivlad...

Nån som kan komma med goda råd och tips om var jag kan leta och efter vad? Tacksam för alla förslag!

(Om det hjälper, så är det en 2014 Kabe 700 LXL, alltså halvintegrerad på Fiat Ducato.)

Lösning
Ska passa på att meddela att lukten nu märkbart har avtagit, om än inte helt försvunnit ännu. Så jag anser felet funnet och det var alltså batteriet som läckte gas. Tack till alla som tipsat och förstås ett extra tack till PL 8 !!!

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jo. Eller så har jag förbrukat turen för en tid framåt? ;)

Kanske bäst, men verkar inte lika lätt att få tag på. Kan inte ett medeldyrt AGM vara tillräckligt bra? Kan inte riktigt läsa mig till att det är någon större skillnad mellan typer, så länge man har rätt/bra specifikation.
Beror på vilken generator du har i bilen. AGM vill ha lite högre laddspänning men kan nog funka ändå

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Beror på vilken generator du har i bilen. AGM vill ha lite högre laddspänning men kan nog funka ändå
Jo, krav på lite högre laddspänning har jag hört om, men inte hittat hur många volt man då talar om? :(

Bodelens laddare ligger på 13,8V ser det ut som på panelen, men generatorn har jag aldirg kollat och utan startbatteri är det ju lite svårt att få igång motorn så jag kan mäta. Assistans-killen som hjälpte oss igång konstaterade att generatorn laddade som den ska, men jag frågade/noterade aldrig spänningen. Det går bra nu... :(

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jo, krav på lite högre laddspänning har jag hört om, men inte hittat hur många volt man då talar om? :(

Bodelens laddare ligger på 13,8V ser det ut som på panelen, men generatorn har jag aldirg kollat och utan startbatteri är det ju lite svårt att få igång motorn så jag kan mäta. Assistans-killen som hjälpte oss igång konstaterade att generatorn laddade som den ska, men jag frågade/noterade aldrig spänningen. Det går bra nu... :(
Min volvo v70 2008 och ducato 2008 laddar 14.5 volt många AGM vill ha 14.8 v för att bli fulladdad. Men absolut. Det funkar ändå...

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Lite mer om problemet.
Till en början vill jag påstå att lukten var mer som avlopp/gråvatten, för att efter kanske några dagar alltmer börja lukta som ruttna ägg. Husbilen stod ju så i nästan två veckor innan jag hittade felet. Och när jag väl fått ur batteriet så har det tagit nästan tre veckor att få bort lukten tillräckligt. Jag känner lite lukt fortfarande, när jag precis öppnat bodelsdörren, men väl inne i bilen märker jag det inte (blir väl snabbt van, tänker jag). Sambon har känsligare näsa (eller jag en mer okänslig?) så hon vill inte vara i den ännu.

Men nu är i alla fall batteriet bytt och allt fungerar igen. Jag har också mätt och sett att bodelsladdaren ger 14,4 V initialt och generatorn ger 14,5V på tomgång. Så min slutsats är att batteriet var gammalt och att kyla, starthjälpen och/eller dubbla laddare knäckte det. Batteriet jag köpte är ett Bosch S5 på 110 Ah och 920A CCA. Kanske lite overkill, men original var 105 Ah och 950A CCA (köldstartström) såg jag vågade inte ta nåt med så mycket lägre värden.

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Så här gjorde jag när jag bytte batteriet (på en Kabe TravelMaster 700 LXL baserat på Fiat Ducato 2014):

Lossa batteriet small.png

Verktyg
- Femkrona eller europeisk 50 cent
- Skruvmejsel PH1
- 10 mm fast nyckel
- 13 mm hylsnyckel

Batteriladdaren
Om du har en laddare i bodelen som även laddar startbatteriet, är det klokt att stänga av den under bytet. Jag glömde det, men såg istället till att vara försiktig och sätta varsin plastpåse över de losstagna polklämmorna, som isolering.

Isolermatta & lock
Det omständligaste är nog att att få bort isolermatta och plastlocket ovanför batteriet, men det är inte så svårt. Till plastlocket behöver man ha något liknande en modern 5-krona för att vrida låsningarna. Det är alltså inte skruvar utan man ska vrida ett halvt varv motsols för att lossa dem. Men de kan behöva lite mixrande för att lossna.

Minuspolen
Jordanslutningen lossar man med den klämma som sitter vid polskruven. Se till att undvika risken för kortslutning av batteriet genom att se till att den inte på något sätt kan komma i kontakt med polskruven igen.

Pluspolen
På pluspolen måste först locket över anslutningarna lossas med de två flärparna till höger. Lite mixrande behövs kanske här också. Sen ska plattan med anslutningar lossas med hjälp av de två stjärnskruvarna som sitter till höger om polskruven. En Philips PH1 fungerade bra för mig.

Till sist lossas muttern på polklämman med en 10 mm nyckel och sen får man vrida lite fram och tillbaka medan man försöker dra bort polklämman. Kablarna ska kunna gå att böja bort lite så man sen får ur batteriet lättare.

Fästbygeln
Lossa sedan fästbyglarna som sitter över batteriet med en 13 mm hylsnyckel och ta bort dem. Nu ska batteriet vara relativt enkelt att lyfta ur genom förardörren.

Återmontering
Montera tillbaka i omvänd ordning med lite fett på polerna.

redtop2

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2025
Till en början vill jag påstå att lukten var mer som avlopp/gråvatten, för att efter kanske några dagar alltmer börja lukta som ruttna ägg.
Om det luktar ruttna ägg, så är det svavelväte. Och den gasen har två lömska egenskaper.
1. I höga koncentrationer tappar man snabbt lukten av gasen.
2. Om man inte snabbt kommer ut i fria luften, så har man inte en chans. Gasen är lika giftig som cyanväte. Det är många som överrumplats av gasen i gödselkurror och avloppsbrunnar.
Detta händer givetvis inte i husbilar, koncentrationen blir för låg, men det kan vara bra att veta m a p avlopp.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Ett gammalt bilhandlarknep för att få bort dålig lukt är att ställa en skål med ättika i bilen några dagar! Om det biter på svavelväte vet jag dock inte, men att prova kostar ju inte så mycket!

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Ett gammalt bilhandlarknep för att få bort dålig lukt är att ställa en skål med ättika i bilen några dagar! Om det biter på svavelväte vet jag dock inte, men att prova kostar ju inte så mycket!
Sambon har redan provat, men jag tycker inte det har spelat nån roll. Naturligvis svårt att säga säkert när man inte kan jämföra med hur mycket hade luktat nu, utan ättika. Lukten är inte helt borta ännu, men så svag att jag inte tänker på det. Det luktar fortfarande husbil när man kliver in, men på ett lite annorlunda sätt - om ni förstår vad jag menar?

Rappe

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
37528
Medlemskap
2025
Har en husvagn som jaktstuga i Småland Fick kasst batteri luktade ruttna ägg förstod direkt det var batteriet, Läste för några år sen på något forum att ruttna ägg så kolla batteriet. Hade stora problem att bli av med lukten den vintern våren . Körde upp på sommaren med husbilen och fick riktigt sanera med skrubb varje cm i hela husvagnen jag o sambon höll på en hel helg . Och det funkade efter det är jag mycket noga med batteri både i husvagnen o husbilen .

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Tack för tipsen!
Skrubbandet låter alldeles för jobbigt, men enligt Wikipedia så är svavelväte lättlösligt i vatten, så det borde funkar.
Men latheten gör att det lutar mot att hyra en ozongenerator även om jag inte kan hitta nåt som säkert säger att det funkar...

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Enligt företaget Yara så genomför de sanering av luktproblem efter kontaminerin med svavelväte med bla annat med just ozongeneratorer och även belysning med UV-ljus. Dessa metoder är ju hanterbara och kan, precis som föreslås i tråden, användas i första hand..

Toppen