F
F.d. 55528
Guest
På min bil, en Burstner Solano t729 2012 med ALKO-chassi, har föregående ägare monterat en Dunlop hjälpluftfjädring bak.
För att lyfta bilen bak vid t.ex. hjulbyte lyfter man lämpligen(?) med domkraft i chassibalken. Så gjorde man på vulkverkstaden när vinterhjulen skulle på förra veckan. Ena sidan gick bra men när vi lyfte den andra small det till så att montören höll på att göra i brallan...
Det visade sig då, tyvärr, att luftfjädringsbälgen släppt från sin egen bottenplatta. Detta skall ju bara inte kunna hända, man måste ju kunna lyfta bilen och byta hjul... Det kändes som om vi kanske gjort fel på något sätt, men ingen kunde tala om hur vi skulle gjort istället.
Tog kontakt med Bossings i Linköping och fick där genast snabb och proffsig hjälp. Med hjälp av reg.nr o chassinummer tog man reda på att mitt chassi har en väldigt lång fjädringsväg och att detta måste beaktas när man monterar hjälpluftfjädring, annars kan det hända att det går som det gick för mig när man lyfter bilen.
ALKO rekommenderade tydligen en lösning med spacers och lite annat lulllull som man på Bossings inte tyckte blev bra, när man hade haft problemet på en annan bil. Bossings rekommenderade istället byte av stötdämpare till en något kortare. Detta hade fungerat för en annan kund.
Skall till Linköping denna veckan och laga bälgen samt byta stötdämpare...
Lägger ut detta för att jag tror att det finns många som monterat hjälpluftfjädring själv, det är ju inte så svårt. Och man kanske inte haft anledning att lyfta bilen än. Kan tillägga att jag lyft bilen på detta sätt tidigare ett par gånger utan att något hänt.
Det är väl antagligen också så att problemet bara är aktuellt vid vissa chassityper.
/ TommyQ
För att lyfta bilen bak vid t.ex. hjulbyte lyfter man lämpligen(?) med domkraft i chassibalken. Så gjorde man på vulkverkstaden när vinterhjulen skulle på förra veckan. Ena sidan gick bra men när vi lyfte den andra small det till så att montören höll på att göra i brallan...
Det visade sig då, tyvärr, att luftfjädringsbälgen släppt från sin egen bottenplatta. Detta skall ju bara inte kunna hända, man måste ju kunna lyfta bilen och byta hjul... Det kändes som om vi kanske gjort fel på något sätt, men ingen kunde tala om hur vi skulle gjort istället.
Tog kontakt med Bossings i Linköping och fick där genast snabb och proffsig hjälp. Med hjälp av reg.nr o chassinummer tog man reda på att mitt chassi har en väldigt lång fjädringsväg och att detta måste beaktas när man monterar hjälpluftfjädring, annars kan det hända att det går som det gick för mig när man lyfter bilen.
ALKO rekommenderade tydligen en lösning med spacers och lite annat lulllull som man på Bossings inte tyckte blev bra, när man hade haft problemet på en annan bil. Bossings rekommenderade istället byte av stötdämpare till en något kortare. Detta hade fungerat för en annan kund.
Skall till Linköping denna veckan och laga bälgen samt byta stötdämpare...
Lägger ut detta för att jag tror att det finns många som monterat hjälpluftfjädring själv, det är ju inte så svårt. Och man kanske inte haft anledning att lyfta bilen än. Kan tillägga att jag lyft bilen på detta sätt tidigare ett par gånger utan att något hänt.
Det är väl antagligen också så att problemet bara är aktuellt vid vissa chassityper.
/ TommyQ