• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp, vilken tv i husbilen?

F

F.d. 5458

Guest
Hejsan

Jag har precis köpt en Hobby 595 husbil och har en rundstrålande tv antenn men behöver en tv. Jag är ny på husbils tv med allt vad det innebär.

Om jag köper denna Andersson A191D DVD White på netonnet.se länk nedan:

Andersson A191D DVD White Modern vit finish samt inbyggd digital-TV & DVD!


Kan jag se på tv var som helst utan att ha bilen kopplad till 220 och el på camping?

Är det bara koppla in den i husbilen vanliga eljack och köra? Eller måste ja köra en converter från ciguttaget det vore ju riktigt bökigt.

Jag har en 360graders strålande tv antenn så det skall väl bara vara att plugga in den i uttaget och göra en kanalsökning och hoppas på bra mottagning?=)

Mvh Daniel
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Hej Daniel!

Det verkar ju finnas möjlighet med 12v drift enligt spec. på den, så då ska det vara OK att köra direkt från bilens 12v uttag utan några adaptrar el. dyl.
Har själv två tv-apparater av andra märken som funkar på samma sätt!
Den ena av mina tv-apparater har också inbyggd MPEG-4 box, man gör bara en kanalsökning så hittar den kanalerna.
Nackdelen med inbyggd box är att det finns risk för att det kommer ett nytt system att ta emot tv-signalen med, som gör den inbyggda boxen värdelös. Men det är ju också svårt att veta vad som är rätt att köpa idag med den rasande fart på teknikutveckling vi har...

/Ludde
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Hej Daniel!

Det verkar ju finnas möjlighet med 12v drift enligt spec. på den, så då ska det vara OK att köra direkt från bilens 12v uttag utan några adaptrar el. dyl.
Har själv två tv-apparater av andra märken som funkar på samma sätt!

/Ludde


När man kör på bilens 12v uttag menar du då dem "vanliga" eljacken? Bilen kanske känner av det själv? Jag har liksom inte testat detta =)
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Hej Daniel,

vi har samma TV och den fungerer fint.rigtig bra TV. Skönt at ha digitalbox + DVD inbyggd.
Du kan välja att koppla direkt til 220 volt når du har åtkomst till stolpe eller
koppla via 12 volt uttag. Det senaste gör vi eftersom der i vår husbil sitter
12 V uttag vid tv skåp. 12 volt sladden var inte med i pris/leverans hos NetOnNet men skall beställas i tillägg.

Hoppas det går bra.

Mvh
Mikael
 
F

F.d. 55379

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Hej
Jag har problem på vissa ställen att hitta kanalerna med min rundsökande antenn, men den fungerar i de flesta fall. Det är bara att slå på strömmen och plugga in antennen så skall det fungera.
Lycka till
Inger och Conny
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Hejsan

Jag har precis köpt en Hobby 595 husbil och har en rundstrålande tv antenn men behöver en tv. Jag är ny på husbils tv med allt vad det innebär.

Om jag köper denna Andersson A191D DVD White på netonnet.se länk nedan:

Andersson A191D DVD White Modern vit finish samt inbyggd digital-TV & DVD!


Kan jag se på tv var som helst utan att ha bilen kopplad till 220 och el på camping?

Är det bara koppla in den i husbilen vanliga eljack och köra? Eller måste ja köra en converter från ciguttaget det vore ju riktigt bökigt.

Jag har en 360graders strålande tv antenn så det skall väl bara vara att plugga in den i uttaget och göra en kanalsökning och hoppas på bra mottagning?=)

Mvh Daniel

Hadde en sådan hemma i mitt kök ett par dagar.
Lämnade tillbaka den då bilden var urdålig...
Eftersläpningar och klen bild ur alla vinklar utom rakt framifrån.
Funkade inte så bra i mitt tycke.
Har nu en Grundig Leeemax , kanonbild men lite klent ljud,
går på 12v adapter så den kan man koppla i bilen .
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Alltså jag menar dom vanliga 12-volts uttagen som är små runda, passar till cigg-proppar. Inte dom som är för 230v, alltså såna som du har inne i din vanliga bostad. Det finns ingen ström i dom när du inte är uppkopplad på 230v.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Hej Daniel,

vi har samma TV och den fungerer fint.rigtig bra TV. Skönt at ha digitalbox + DVD inbyggd.
Du kan välja att koppla direkt til 220 volt når du har åtkomst till stolpe eller
koppla via 12 volt uttag. Det senaste gör vi eftersom der i vår husbil sitter
12 V uttag vid tv skåp. 12 volt sladden var inte med i pris/leverans hos NetOnNet men skall beställas i tillägg.

Hoppas det går bra.

Mvh
Mikael

Tackar för svaren, 12volt = cigarett uttag antar jag?=) Hmm jag vet faktiskt inte om jag har ett cigguttag bak i bilen där tv:n skall vara. Jag har ett vanlig eljack där allafall men får kolla i alla skåp och se om det finns nått sånt där med så annars får någon som kan hjälpa mig sätta in ett sånt det borde väl fungera =)
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Hej
Jag har problem på vissa ställen att hitta kanalerna med min rundsökande antenn, men den fungerar i de flesta fall. Det är bara att slå på strömmen och plugga in antennen så skall det fungera.
Lycka till
Inger och Conny

Tackar för svaret, skall testa detta när jag letat upp ett 12uttag eller installerat ett i närheten av där min tv skall vara =)
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Hadde en sådan hemma i mitt kök ett par dagar.
Lämnade tillbaka den då bilden var urdålig...
Eftersläpningar och klen bild ur alla vinklar utom rakt framifrån.
Funkade inte så bra i mitt tycke.
Har nu en Grundig Leeemax , kanonbild men lite klent ljud,
går på 12v adapter så den kan man koppla i bilen .

Oki intressant vart köpte du din Grundig Leemax då? Jag har inte så grymt höga krav på en husbils tv men visst skall bilden vara "ok" allafall.
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Någon som vet hur man gör för att koppla in ett 12v uttag till utan förlängningsladdar från cigguttaget vid ratten?

Måste 12v alltid vara kopplat till startbatteriet? Det vill man ju inte slösa på.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Den drar väl mycket ström c:a 4.5A-55W.
Däremot är det det bra att den har MPEG4,då kan du se de fria kanalerna om du åker till Norge.
De har MPEG4 numera.
Skall du montera 12v uttag så montera de små 12mm,har bättre kontakt än cigguttagen 19mm.
För övrigt har jag en LCD tv över, 16 tum med inb.dig.box och drar endast 21 W.
Hör av dig om du är intresserad.

Jojje
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Den drar väl mycket ström c:a 4.5A-55W.
Däremot är det det bra att den har MPEG4,då kan du se de fria kanalerna om du åker till Norge.
De har MPEG4 numera.
Skall du montera 12v uttag så montera de små 12mm,har bättre kontakt än cigguttagen 19mm.
För övrigt har jag en LCD tv över, 16 tum med inb.dig.box och drar endast 21 W.
Hör av dig om du är intresserad.

Jojje

Hejsan, jasså det finns små 12v uttag då är det ett sånt litet som sitter precis under tvbänken det liknar en vanlig cigg uttag men är för litet jag har undrat vad d vart för nått såfall är problemet löst =)

Kan man köpa en 12m.m 12v till alla tv:ar då? 16 tum känns lite väl litet? Jag skulle vilja ha en 19 men gärna en som drar mindre om det går, förslag?
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Ja till 12v apparater utom Andersson som har ett fyrstiftsuttag på tv-en.
Bildstorleken har med avståndet att göra.
Gå in på ON-OFF hemsida där finns både Grundig och Demtech 12v apparater.

Jojje
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Ja till 12v apparater utom Andersson som har ett fyrstiftsuttag på tv-en.
Bildstorleken har med avståndet att göra.
Gå in på ON-OFF hemsida där finns både Grundig och Demtech 12v apparater.

Jojje

Men dem vanliga 12v kablarna som man köper extra till 12v tv är dem sådana små 12m.m?

Jag funderar på en andersson från netonnet men måste ju ha en liten 12v kabel också såklart.
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Hej Daniel,

Du måste ha en 'converter' från det 'lilla' 12V stick til det store til TV'n.
men det kan köbes i alle camping tilbehör butiker.

mvh
Mikael
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Hej Daniel,

Du måste ha en 'converter' från det 'lilla' 12V stick til det store til TV'n.
men det kan köbes i alle camping tilbehör butiker.

mvh
Mikael

Tack, oki jag har ju en vanliga "converter" som gör om vanliga cigg uttag till 220.

Men denna converter är asså en liten 12v till en stor 12v och vanlig kabel stor 12v efter det asså? såfall förstår jag =)
 
Toppen