• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! Vattentankens bottenventilen gick sönder

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Är i desperat behov att skaffa en ny vikbar botten plugg till tanken , har för mig att det finns en firma i Göteborg ( Askim ) som har detta . Men jag kan inte hitta länken har för mig att den som skrev detta kallade sig Plast Pelle . Tacksam för hjälp :)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Vattentankens bottenventilen gick sönder

Jag lagade pluggen på vår bil med att borra och gänga ett hål på undersidan och drog i en M8-bult och stor bricka!
// Göte j
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hjälp! Vattentankens bottenventilen gick sönder

Sak samma hände oss för några år sedan. Jag behöll den vikbara pluggens gummipackning och tog ett vanligt koniskt plastmunstycke, som används till alla de olika tuber med lim och allehanda produkter som finns i marknaden.

En sådan sitter fint fast i den gamla gummipackningen och funkar som sagt helt OK sedan några år.

Den där vikbara pluggen är en riktigt dålig konstruktion. Plastdetaljer, som utsätts för långvarig spänning går förr eller senare sönder, i synnerhet detaljer i polyamid (nylon) i vatten kan lätt brista! Tyvärr ett känt faktum inom plastbranschen.
 

larsc

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Vattentankens bottenventilen gick sönder

Hej
Det är det enda som jag tycker är dåligt på vår Adria Coral 2012.
jag kan inte fatta att man har valt en så kass lösning.

Är det någon som har fixat en bättre lösning så man inte måste ner med handen i vattentanken för att tömma.
Hälsningar
Lars
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hjälp! Vattentankens bottenventilen gick sönder

Har ett nylonsnöre fäst i vikpluggen och ett "flöte", använder sedan ett kapat kvastskaft med en ursågning i som jag kan trycka fast i vikpluggen. Hålls fast med stramt snöre. Tryck fast i hålet och vik med skaftet. I andra ändan på skaftet har jag en iskruvad krok som jag kan fiska upp snöret/flötet (flötet är en tom plastflaska jag tryckt in snöret i och sedan skruvat på korken och förseglat med Sika som tätning) med. Sedan är det bara att dra eller trycka fast vikkorken.
 

nalbesta

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11825
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Vattentankens bottenventilen gick sönder

Jag hade samma problem men löste det med att sätta dit en Gardena koppling med avstängningskran, på röret som sitter på undersidan av bilen.
Jag satte dit en bit vattenslang över plaströret.
 
F

F.d. 30225

Guest
Sv: Hjälp! Vattentankens bottenventilen gick sönder

Trassla inte till det i onödan. Jag har en kork från en vinpava i avtappningen. Samma kork har använts i fyra år. Behöver inte sitta så hårt nerkörd därför att vattentrycket håller den på plats. Jag har hundrafemtio liter i tanken.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Vattentankens bottenventilen gick sönder

Jag förstår problematiken. Vi har själva en Adriatic med just denna expanderplugg med hävarm i botten. Den har en enda fördel som jag ser det, nämligen att fästa slangen som hämtar vatten till pumpen.

Nu härjar jag inte så mycket i vattentanken men jag hade gärna sett att avtappningen bestod av en kran på utsidan lätt nåbar. Vi hade detta på vår första husbil och det var perfekt att kunna skjölja av det värsta från jordiga rotfrukter eller tösens sandleksaker. Kanske det blir en ombyggnation så småningom....
 
Toppen