• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! Var sitter avtappningsventilen?

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Jag håller på att förbereda vår Burstner a535 för den första vintern (i vår ägo).

Men jag hittar inte avtappningsventilen på Trumapannan (C 3402).

Är det någon som kan hjälpa mig?

/ Micke
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Hjälp! Var sitter avtappningsventilen?

På den lägsta punkten omedelbart intill pannan, bland slangar och kablar, finner du säkert en liten gul vippkontakt - 2-3 cm lång som befinner sig i horisontellt läge. Den skall stå upprätt och då rinner vattnet ut under bilen. Så säger mig mitt minne. Men, minnet är ibland lite difust. Försöka duger.
Ta en ficklampa till hjälp - vippen kan vara svår att finna.
Lycka till/fC
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Hjälp! Var sitter avtappningsventilen?

Hej. Du har ett packutrymme med lucka baktill på vänster sida. Öppna den och titta fram mot bakhjulet så ser Du en röd knapp på golvet, ändra den ur sitt läge och vattnet rinner ur pannan. Vi har en 585 och på den är det så som jag beskrivit. Lycka till.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp! Var sitter avtappningsventilen?

På nyare pannor är det en röd "tryckknapp" som ska tryckas ner för att tömma och dras upp för att stänga. Min funkar så att när jag bryter strömmen från bodelsbatteriet så släpper magnetkontakten och vattnet rinner ut. Det finns också en frostvakt på denna ventil. Vid lägre tempretur än + 4 släpper kontakten och pannan töms.
Rekommendationen från Truma är att sätta ett kärl/balja under bilen så man ser att de angivna litrarna verkligen rinner ur.

Tänk på att öppna alla kranar på mittläge så luften får tillträde. Själv brukar jag skruva bort perkulatorerna, alltså silen, från vattenkranarna så blir det mer öppet.

Campinghälsningar Curt.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp! Var sitter avtappningsventilen?

Det var ju ett ställe. Där har jag kranen till färskvattentanken och det är inte heller så bra för tanken töms inte helt utan man får länspumpa ut 4 liter vatten och sedan har jag ett sugblock som tar det sista. Ett sugblock klarar 4 dl. För länspumpningen använder jag en centrifugalpump kopplad till borrmasin.
 
F

F.d. 14952

Guest
Sv: Hjälp! Var sitter avtappningsventilen?

Om man vet var ventilen sitter och vill ha vatten i kranen utan att ventilen ser till att vattnet rinner ut under bilen,hur gör man då, förra året hade jag exakt samma problem,men det löste sig efter ett väldans letande, idag har jag tömt färskvattentanken 2 gånger under bilen,utan att lyckas få sprutt i kranen, (när jag trycker ner den gula pluppen,som jag tror är ventilen,så slutar det efter ett tag),men jag får den inte att stanna i det läget
snälla hjälp mig snabbt
 
F

F.d. 7311

Guest
Sv: Hjälp! Var sitter avtappningsventilen?

Hej!
Ta och blås med en hårtork eller värmepistol lite försiktigt på ventilen så fastnar den i
stängt läge om det är över ca: 5 grader så fick jag göra med min.

RET52
 
F

F.d. 14952

Guest
Sv: Hjälp! Var sitter avtappningsventilen?

Har blåst med hårblås 'väldigt länge', men det hjälpte inte heller. Så börjar fundera på om inte ventilen e kass, ström får den.
 
Toppen