• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp sökes m återställning

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Hjälp sökes Inte med återställning

Sonen har en packard bell dator där jag har gjort en återställningsskiva.Har problem med ex antivirusprogram att de inte rensas ordentligt när jag skulle lägga in ett nytt.Hur gör jag nu?Ska vi ta back upp på det han vill ha kvar och sedan rensa hela datorn och sedan stoppa i återställningsskivan.Tyvärr så är jag inget data freak men ska försöka.Tacksam för svar/susanne
Jag kan ringa upp om det är smidigare.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Hjälp sökes m återställning

Hej.

Det här är svårt och inte helt lätt att göra över telefon heller, men Du ska få mina tankar.

Att bränna ner allt personligt är bra. Ett annat alternativ är att köpa en extern hårddisk. Med eller utan strömförsörjning. Den pluggar man bara in som ett USB-minne. Kostar väl från ca 700 kr och uppåt, beroende på vilken storlek du väljer.

Du kan ju alltid prova att köra recoveryskivan eller möjligtvis välja ett återställningsdatum där du vet att allt var ok men jag hade valt nedanstående alternativ för då försvinner allt ”skräp” från datorn. Jag skulle absolut göra det om det finns stora bekymmer och datorn är väl använd och har några år på nacken.

Högerklicka på den här Datorn, välj egenskaper och läs vilket operativsystem du har. Vi utgår från att du har XP Home Edition. Jag skulle då låna en skiva en XP-skiva med Home Edition (ej recoveryskiva) och formatera hårddisken. Innan formateringen måste Du ändra startordningen så att datorn startar från Cd-skivan. Man börjar med att ta bort den gamla XP-installationen och skapar en ny partition för att nyinstallera XP. Serienumret till datorn hittar du med all säkerhet under datorn. . Sedan ska brandvägg och Virusprogram in i datorn. Därefter får du gå till Tillverkarens hemsida och hämta alla uppdateringar till just din dator. Det kan ta några timmar att installera alla dessa uppdateringar. Avslutningsvis ska alla egna program in i computern. Glöm ej Microsoft update (inte bara Windows update) för att säkerställa datorn mot felaktigheter i operativsystemet.

Låter krångligt och definitivt svårt om man inte kan… men formaterar Du datorn får du garanterat en ny dator!

Rensar du datorn och lämnar in den för formatering så kostar det nog upp mot ettusen kronor.
Kan det kanske vara värt men det kostar inget att försöka själv. Se bara till att du har tagit backup på alla personliga filer!

Till sist får Du väl hålla ett förmaningstal din son men vad hjälper det…

Hälsningar
Knausen
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp sökes m återställning

Windows vista ,vi håller på att köra över hans flight simulator so han ej har på skiva ,det är ju ett antal skivor sen är det ju mest skräp ,pratade med en kille att jag skulle spara det vi ville behålla .Sedan köra in återst.skivan,och därmed hoppas.Jo hårdisk har jag en extern men vår bokföring på , jag har bestämt mig för att där kommer inget annat in.Jag hör av mig ikväll när jag krackat datorn!eller fått i gång den,måste vara ute lite oxså.Det går aldrig att få barnen att surfa som vi gör det ska laddas hem både det ena o det andra.Men detta blir väl en lärdom för honom.Tack Knausen för svaret /susanne
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Hjälp sökes m återställning

ett gott råd!!!!!!!!!, köp pågen en egen dator, det sparar många bekymmer och gråa hår. det finns många bra och billiga datorer som funkar både till webspel och mycket annat som tonåringar håller på med, du kan inte kolla allt ändå. det är bättre att dom får hålla på så dom lär sig att det inte alltid bara är att tanka hem och installera en massa olika program som dom tror att dom måste ha för att göra det ena eller det andra. behöver du hjälp med att ställa in din router så att du blockar vissa sajter så återkom.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp sökes m återställning

Jo jag köpte honom denna packard bellen för att slippa allt skräp på min han har nog haft den i 4 mån . När jag rensade min när han fått egen så fick jag plötsligt 58 gig ledigt emot 10 .:swoon:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp sökes inte med återställning

Jag har lyckats med denna prestation återställa datorn men...ska nog lägga in xp i stället när jag hittat min skiva:yes::yes:/susanne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Hjälp sökes inte med återställning

Hej igen.

Kom att tänka på en historia med Bill Gates då han sa så här:
Om General Motors hade följt utvecklingen i samma takt som datorindustrin, hade en bil kostat 25 dollar och gått att köra 500 mil på en liter.

Verkställande direktören på GM svarade Bill Gates: Jo, förvisso... men vem vill ha en bil som kraschar flera gånger varje dag?

Lycka till med dina datorer...
Knausen
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hjälp sökes m återställning

Bara ett tips.
Jag brukar alltid dela upp hårddisken i (minst) två partitioner. Det innebär att datorn tror att det finns två hårddiskar. På den ena lägger jag windows och de flesta programmen (för xp räcker 15-20 GB som storlek) och på den andra finns alla filer och dokument.

Om windows behöver installeras om, vilket händer, ligger alla dokument och annat kvar som jag vill spara orört.

Denna strategin funkar oftast, det är bara om en hårddisk kraschar som jag blir av med allt. Det har inte hänt än, tack och lov...

Partitionering kan göras när som helst, det finns med program i windows. Men jag föredrar ett som heter partition expert.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp sökes m återställning

Fick reda på igår att vista home kräver mycket bara att var igång testar 1 ggr här att lägga in xp det var mycket om pationer eller var det hette,annars åker jag in till en gammal kompis till Ragge som håller på med datorer idag så får han lägga in allt rätt.Men jag måste bara försöka men en sak är säker att xp är snabbare vista maskinen håller bara på att arbeta det hörs ju att han jobbar även när ingen är på den.Ja ja jag är ingen data tekniker men det kanske blir bra .
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Hjälp sökes m återställning

kolla bara så att det finns drivrutiner för moderkort, ljudkort ,inbyggt lan. för XP. det kan du kolla på packard bells hemsida. till min nya dator har dom nämligen inte gjort några drivrutiner till XP, endast vista, så därmed funkade inte datorn fullt ut. fick snällt installera Vista igen
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Hjälp sökes m återställning

Klicka på start, högerklicka på det som du vill ha på skrivbordet välj (visa på skrivbord)
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp sökes m återställning

Ingen intenet anslutning heller ,jag åker till stan med datorn då vet jag att det kommer att funka.Den kanske inte går att köra med Xp som du säger.
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Hjälp sökes m återställning

det är mycket att tänka på när man formaterar, förmodligen är inte nätverkskortet installerat. det kan du kolla om du högerklickar på den här datorn och väljer egenskaper och sedan enhetshanteraren. Där ser du allt som inte är korrekt installerat. Om du mhar en recoveryskiva kanske du skall installera den, där finns alla drivrutiner som datorn behöver
 
H

hianders

Guest
Sv: Hjälp sökes m återställning

Hej!

För att få snabbare Vista bör datorn ha 2GB arbetsminne.
Regel 1.a när man skall in och pilla i datorn eller installera något är att skapa en återställningspunkt att återvända till om något går fel.
Klicka på START -> Alla Program -> Tillbehör -> Systemverktyg -> Systemåterställning, välj "skapa systemkontrollpunkt" osv.

Hasse A
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp sökes m återställning

Jag brukar kunna fixa det mesta .Men ska precis åka till en som har hand om domstolsverkets datorer.Han är jätteduktig.Men det var inte jag !:swoon:./susanne
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp sökes m återställning

Denna packard bell gjord för enbart för wista.Så det blir att köpa till ram minne:(
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp sökes m återställning

Det är konstigt att tillverka och sälja en dator som enbart går att köra med ett operativsystem men inte förse den med tillräckligt minne för detta OS.

En tröst är kanske att minnen inte är så dyra nuförtiden. Annat var det förr. Det är inte många år sedan vi köpte ett minneskort med 2 MB (megabyte). Det kostade då ca 10 000:-.
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp sökes m återställning

Denna packard bell gjord för enbart för wista.Så det blir att köpa till ram minne:(

Vadå enbart gjord för Vista, hur skall en processor i en dator begripa vilka operativ som finns i världen.
Rena falsariet enligt min mening.

/Bosse
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Hjälp sökes m återställning

Hej.

Man kan nog uttrycka det som så att packard bell inte tillhandahåller några andra uppdateringar till just denna dator än Vista. Då är det nog klokt att behålla Vista och köpa mer ram-minne.
Det är inget konstigt med att det är lite ram-minne. Allt kostar pengar. En bil kan vi få med flera alternativ när det gäller motorstyrka, samma med datorer.
Vem vill berätta det när man handlar en ny Pc? Den blir bara dyrare för kunden. Kan tänka mig att 1GB kostar upp mot ettusen kronor till en bärbar Pc.

/Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen