• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp om Secumotion

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har två gasolflaskor i bilen och den ena är kopplad till Secumotion system. Men nu till frågan, hur byter jag flaskan, i secumotion manualen står det att man skall använda det medföljande verktyget, men jag har inget sådant verktyg så min fråga är: Var kan man köpa det? alt. kan man använda en vanlig skiftnyckel?

Tidigare i husvagnen så var det en "pinne" på slangkopplingen som man använde för att skruva fast slangen i gasolflaskan men det finns inte på secumotion systemet.

i övrigt, är det något man skall tänka på när man skall byta flaska iom secumotion?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp om Secumotion

Verktyget är en plastnyckel som kuggar över när rätt åtdragningsmoment har nåtts så man inte skadar gummitätningen.
Det går att använda en skiftnyckel men dra inte åt för hårt. (Bara lite hårdare än med handen).
Kolla med såpvatten så det inte läcker.
Sedan måste du trycka in knappen för slangbrottsventilen på slangen, och knappen på Sekurmotion i 3 sekunder.
//W
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp om Secumotion

Verktyget är en plastnyckel som kuggar över när rätt åtdragningsmoment har nåtts så man inte skadar gummitätningen.
Det går att använda en skiftnyckel men dra inte åt för hårt. (Bara lite hårdare än med handen).
Kolla med såpvatten så det inte läcker.
Sedan måste du trycka in knappen för slangbrottsventilen på slangen, och knappen på Sekurmotion i 3 sekunder.
//W

ok tack!! då vet jag! och visst är det så att varje gång man skall använda gasoltuben så mycket man trycka in knapparna (först slangen och sen på secumotion)

tusen tack!
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Hjälp om Secumotion

Om du inte stängt kranen på flaskan och kört slut på gasen i ledningarna så behöver du väl inte upprepa det hela.

Roadglider
 
Toppen