• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp mig välja rätt första husbil.

F

F.d. 18347

Guest
Hej jag och min sambo sarah har gått i husbilsköpar tankar ett tag. En bil som vi och våra två borderterrier hanar ska kunna fara land och rike runt i och även förhoppningsvis även utomlands. Vi bestämde oss för att i alla fall första året\åren köpa en billig begagnad husbil. vi insåg dock snart att billig betyder mycket pengar. Vi har kollat runt och provkört flertalet bilar och har nu bara ett par kvar att välja bland.

Först har vi en Bürstner 630 2,5D -92 som är nästan som ny på insidan som har gått 14000mil

Sedan har vi en Dethleffs H642 2,5Td -92 som också är helt okej. den har gått 13000 mil

Det är dom två favoriterna bland dom som vi tittat på

Vi har flera alternativ men vi är helt gröna på det här och skulle uppskatta all hjälp vi kan få :)
tex: hur mycket ger egentligen turbon, hur kollar man fukt, alkov eller ej osv osv.

Tack på förhand. \\Fredrik
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp mig välja rätt första husbil.

Läs tex i tråden om Fukt i HBar.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t25239/
En snart 20 år gammal HB finns ju "inga garantier" kvar på.
Så det gäller att ta "andra" till hjälp.
Nån som kan motor å drivning, nån som kan fukt å nån som helst har/har haft dessa modell.
Lycka till - förstår att det är spännande! :)
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: Hjälp mig välja rätt första husbil.

Hej.
Det är inte mycket konstigare att köpa husbil än att köpa en vanlig bil.
När det gäller modell så är det en smaksak, man känner nästan med en gång vilken planlösning och modell man trivs med. Alkovbilar kan vara lite högljudda på grund av alkoven, halvintigrerade kan kännas lite trängre men lite mer ombonade och helintigrerade känns mera ombonade men är alltid dyrare. Välj gärna en modell med återförsäljare och verkstad i närheten av där ni bor.
Kolla med förra ägaren varför dom säljer och om det är några fel på bilen.
Se till att det görs en opartisk fuktmätning av bilen och att ni får garanti mot fuktskador.

Mvh
Tommy
HBK 2227.
 
F

F.d. 8653

Guest
Sv: Hjälp mig välja rätt första husbil.

Hej jag och min sambo sarah har gått i husbilsköpar tankar ett tag. En bil som vi och våra två borderterrier hanar ska kunna fara land och rike runt i och även förhoppningsvis även utomlands. Vi bestämde oss för att i alla fall första året\åren köpa en billig begagnad husbil. vi insåg dock snart att billig betyder mycket pengar. Vi har kollat runt och provkört flertalet bilar och har nu bara ett par kvar att välja bland.

Först har vi en Bürstner 630 2,5D -92 som är nästan som ny på insidan som har gått 14000mil

Sedan har vi en Dethleffs H642 2,5Td -92 som också är helt okej. den har gått 13000 mil

Det är dom två favoriterna bland dom som vi tittat på

Vi har flera alternativ men vi är helt gröna på det här och skulle uppskatta all hjälp vi kan få :)
tex: hur mycket ger egentligen turbon, hur kollar man fukt, alkov eller ej osv osv.

Tack på förhand. \\Fredrik

Utav de du nämner skulle jag gå på Dethleffsen pga motorn. En gammal diesel utan turbo är riktigt slött. Jag lånade min fars gamla några gånger innan vi hade campingfordon själva och på bara dessa få turer var iaf jag duktigt trött på att röra om i växellådan. Aldrig mer en diesel utan turbo för min del iaf.
Sedan är det väl mycket smak/personliga behov som avgör vad för planlösning man väljer.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Hjälp mig välja rätt första husbil.

Angående dethleffen är det lite varning på lastvikt så var det på min nästan maxlast när du stoppa en 2a mjölk i kylen annars en trevlig bil är det fransk säng eller sittgrupp bak vad betalar man för sånt idag som sagt glöm inte fukttest väl intjänade pengar . lycka till
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Hjälp mig välja rätt första husbil.

Hej Fredrik och Sarah

Det går ju att skriva hur nycket som helst men jag väljer några punkter som kan vara lönsamma att ha koll på.

* fukten är ju redan nämnd men den avgör ju hela köpet. Om fukt avstå köp.

* kamremen när skall den bytas nästa gång? Den brukar vara dyr och det är inte så rolig kostnad första året/åren.

* Däcken, de kan se bra ut men kolla tillverkningsår. De kan även vara slut pga ålder!!

*är bilen till åren så kolla pannan och kylskåpet båda är dyra att byta.


*mitt bästa tips är köp en bil som ni gillar, färger, planlösning mm och kontrollera punkterna ovan. Det finns massor av BRA begagnade bilar så ha is i magen!

Hälsningar Torbjörn :)

PS Har själv haft en Dethleffs A 5832 var mycket nöjd med den och Codat i Fristla som är generalagent lämnade superservice trots att bilen inte var köpt hos dem, aldrig några problem DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18347

Guest
Sv: Hjälp mig välja rätt första husbil.

Tack så mycket för alla svar! vi valde Bürstner 630:n med hjälp av era svar. Den hade nybytt kamrem nya däck var fuktkontrollerad och hade nyinstallerade solpaneler på taket :)

Som sagt: Tack så mycket!

Mvh Fredrik och Sarah.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp mig välja rätt första husbil.

Gratulerar till nyförvärvet!:)

Ni kommer säkerligen få många fina stunder i husbilen!:yes:

/Per
 
Toppen