• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Hjälp med besiktningsprotokoll tvåorna

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Hej igen
Fick 12 tvåor tio av dem handlar bara om belysning och lampor så det är lätt fixat.

Men sen är det också styrservo skyddsbälg skadad. Vet någon vad det är och var man kan köpa det? Kolla bilden Jag bifogar.

Sen måste jag byta bromsrör Kan någon säga hur man byter det och beställer det?

Vilken online shop är bäst att beställa sånt här från tror ni

Bilagor

• 17303003565101812699815639116184.jpg
    17303003565101812699815639116184.jpg
    1,2 MB · Visningar: 137

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Allting funkar det är bara gammalt och slitet Jag ska beställa två nya lampglas fram och även två nya lampglas bak alltså hela lampinsatser.
Annars jag är jävligt nöjd med besiktningen med tanke på min nivå och kunskap med Meka själv inga allvarliga fel inga dyra fel heller

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Du kommer säkert att få hjälp med detta.... men börja själv med alla punkter som handlar om..ljus..belysning.... så att det blir fixat.... sen kan man ju undra lite över varför färgen ..inte är rätt ? ? Har du bytt något? Den har väl blivit besiktigad förr? Eller är det blekt?
Du funderade inte över att backa ut och få pengarna tillbaks ( dvs chauffören)...
Vi får väl hoppas att någon kan hjälpa dig med tips kring gummibälgen? Bromsar o bromsrör är ju kanske lite bökigt men absolut inte omöjligt att fixa till...

Ps lampinsatser bak..... swift... finns det? Man får förmodligen leta i England?
Fram lampinsats borde finnas i Tyskland... autodoc.... kanske trodo?

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Du kommer säkert att få hjälp med detta.... men börja själv med alla punkter som handlar om..ljus..belysning.... så att det blir fixat.... sen kan man ju undra lite över varför färgen ..inte är rätt ? ? Har du bytt något? Den har bäl blivit besiktigad förr? Eller är det blekt?
Du funderade inte över att backa ut och få pengarna tillbaks ( dvs chauffören)...
Vi får väl hoppas att någon kan hjälpa dig med tips kring gummibälgen? Bromsar o bromsrör är ju kanske lite bökigt men absolut inte omöjligt att fixa till...
Det är blekt riktig lågpris hela lampinsatsen Jag måste satsa köpa lite dyrare kvalité.
Jag bytte bakre lampningssatserna hela paketet blinkers bromsljus och så vidare för fyra år sedan och det var bara skitkvalité

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Enligt mig...fixa allt annat först... för de har ju då förmodligen skrivit fel..det kanske inte med automatik betyder att du inte behöver fixa något... men ligg lite lågt med den punkten... du har ju redan en hel del att fixa.. bromssakerna måste ju fixas t ex. O allt med ljus.... så det är bäst att sätta fart genast.

Ps ps om du nu säkert har rätt... om styrservo !

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack, Var sitter styrsnäckan, alltså jag måste skaffa vr-glasögon för detta tror jag

Kolla även på länkar i tråden.
Det finns ingen styrsnäcka i våra bilar. Det är en kuggstång i bilarna.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024

Kolla även på länkar i tråden.
Det finns ingen styrsnäcka i våra bilar. Det är en kuggstång i bilarna.
Önskar att få en bild på vad det är jag ska byta om någon kan fota

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Knepig situation... Du betalar ju för att få en besiktning utförd... det kan ju inte va kundens uppgift att reda ut vad Carspects egentligen menar.... som kund har man rimligtvis rätt att kräva att besiktningsdokumentet stämmer.... man kan inte kräva att den enskilde kunden ska va expert på det tekniska.....
Ja knepig situation...

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
I besiktningsprotokollet står att du ska reparera styrservo... att bälgen är skadad på höger sida...
Jag ställer igen frågan.... är du säker på att det inte finns styrservo?
Om det inte finns..så kan du ju inte åtgärda punkt 11.
Du kanske kan hitta någon annan bälg som inte är hel.... men egentligen finns det något ologiskt i att Carspect vill kontrollera bälgen på styrservo..och du kommer och visar upp en annan reperation som inte tas upp i protokollet...
Och du har ju fått 30 dagar på dig för att fixa de 12 punkterna.... kan Carspect ändra sig efter 30 dagar och begära att du ska åtgärda en annan sak för att de angav fel.... svårt att säga.. ovanlig situation...
Tyvärr tror jag att du har styrservo..... eller?

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
I besiktningsprotokollet står att du ska reparera styrservo... att bälgen är skadad på höger sida...
Jag ställer igen frågan.... är du säker på att det inte finns styrservo?
Om det inte finns..så kan du ju inte åtgärda punkt 11.
Du kanske kan hitta någon annan bälg som inte är hel.... men egentligen finns det något ologiskt i att Carspect vill kontrollera bälgen på styrservo..och du kommer och visar upp en annan reperation som inte tas upp i protokollet...
Och du har ju fått 30 dagar på dig för att fixa de 12 punkterna.... kan Carspect ändra sig efter 30 dagar och begära att du ska åtgärda en annan sak för att de angav fel.... svårt att säga.. ovanlig situation...
Tyvärr tror jag att du har styrservo..... eller?
Nej den har inte servo för styrningen det är riktigt tungt att ratta denna

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan igen, utan servo och anpassade helt till din bil har du här. ( Universal funkar inget vidare på Ducato'n.) De är olika till höger och vänster sida.... Kan vara idé att köpa båda även om du bara hinner att byta den trasiga först..... Inte så lätt om man inte vet hur man skall göra. Ta bort hjulet, lossa konan till P-änden, lossa låsmuttern och kolla/mäta jättenoga hur långt den är inskruvad (exakt) skruva bort den och låsmuttern, byta bälgen till den nya och få dit spännbanden som håller den, skruva dit P-änden igen till (exakt samma ställe den satt på), sätta dit konan och dra fast den.
Om inte P-änden kommer på samma läge som innan så blir det fel och bilen tuggar däck.

Här har du i alla fall de rätta styrväxeldamaskerna till Ducato utan servo, och dessutom ett av de bästa fabrikaten.Febi Bikstein.JPG
(Hoppas länkarna funkar, för jag är inloggad på Autodoc men de brukar visa rätt i alla fall....)

Höger.

Vänster.

M.v.h. JANKRO.

Toppen