• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp, jag ska klara d här

Lizz

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Luleå
HBK-Nr
34122
Medlemskap
2024
Hej, jag renoverar en pilote -86, typ hela, iaf öppnat hela, mer friska reglar än dåliga iaf. Jag tycker projektet är skitkul, men stöter på hinder å googlar ihjäl mig, läser alla fb grupper och här. Lär mig massor men ibland vette tusan hur jag ska göra ibland. Som nu, öppnade loftet och plockat ner till plåten, små korrosions hål här och där, svaga kanter. Jag har rengjort och slipat lätt, tanken var att jag tänkte lägga på en tunn galvaniserad takplåt efter att ha tätat och typ armerat. Limma under tryck med epoxi och täta alla skarvar och kanter med Butyl. Men vad ska jag göra nu m hålen? Aluminiumnät och metallspackel? Armera med Glasfiber? Vill helst inte byta bort hela loftplåten. Sen dämpningen under plåten och längs kanten mellan hytt och bodel? Vad ska jag sätta där och hur? Som det är nu har det torkat ut.
Jag bifogar bilder och tänker att jag fortsätter i samma tråd med kommande klurigheter.
Jag tänker göra den lite annorlunda, helt i 70-tidigt 80 tal, så detaljerat jag kan, men med bekvämlighet. Om det är ngn som skulle vilja hjälpa mig efter vägen vore jag evigt tacksam.
Jag bifogar bilder:
 

Bilagor

  • D1AFBD5E-BFA5-450B-87D9-26F18A7D1C0A.jpeg
    D1AFBD5E-BFA5-450B-87D9-26F18A7D1C0A.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 193
  • 20B57322-4683-4FD7-9C39-1EA32BFE241B.jpeg
    20B57322-4683-4FD7-9C39-1EA32BFE241B.jpeg
    4,8 MB · Visningar: 191
  • 05AF23FE-0C87-45E0-A7BA-C50CC60D7CC4.jpeg
    05AF23FE-0C87-45E0-A7BA-C50CC60D7CC4.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 192

Lizz

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Luleå
HBK-Nr
34122
Medlemskap
2024
Lite fler översiktsbilder på min pärla
 

Bilagor

  • 49B1A1EF-53A8-4AC3-B7A3-F9C506815CDB.jpeg
    49B1A1EF-53A8-4AC3-B7A3-F9C506815CDB.jpeg
    2,2 MB · Visningar: 220
  • 31145B9E-F388-4B81-A606-F8154FA985E6.jpeg
    31145B9E-F388-4B81-A606-F8154FA985E6.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 218
  • CB0A209D-14BE-45D8-A2E9-6460372A2CBA.jpeg
    CB0A209D-14BE-45D8-A2E9-6460372A2CBA.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 218
  • 33271CA4-30B0-449A-B237-640F7EEF5038.jpeg
    33271CA4-30B0-449A-B237-640F7EEF5038.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 220

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag hade tätat med en fin rowing matta eller typ en ytskiktsmatta och sen epoxy eller polystyren. Tyvärr blir resultatet väldig hårt och följer inte alla rörelser i plåten (om sådana finns)
Annars kan man också lägga ett par lager wrapping film av bra kvalitet.

Finns säkert andra lösningar också..
 

Lizz

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Luleå
HBK-Nr
34122
Medlemskap
2024
Jag hade tätat med en fin rowing matta eller typ en ytskiktsmatta och sen epoxy eller polystyren. Tyvärr blir resultatet väldig hårt och följer inte alla rörelser i plåten (om sådana finns)
Annars kan man också lägga ett par lager wrapping film av bra kvalitet.

Finns säkert andra lösningar också..
Ja tack för idén, tänker att jag ser till att det är flexibelt just där det fäster i bilen iaf, ska kika på det
 

Lizz

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Luleå
HBK-Nr
34122
Medlemskap
2024
Lämnade loftet lite, får klura, fick tag på kulhamrad plåt så ev byter jag helt…
Nu bråkat med rost i hjulhusen, kapat bort, svetsat ny plåt, spacklat, rostskydd å lack, puts väck och tätt, har en variant av armaflex jag tänkte ha närmast men vad fyller jag upp med resten? Var tidigare gullfiber och råttbo, så inte så sugen på det ;)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Hej, jag renoverar en pilote -86, typ hela, iaf öppnat hela, mer friska reglar än dåliga iaf. Jag tycker projektet är skitkul, men stöter på hinder å googlar ihjäl mig, läser alla fb grupper och här. Lär mig massor men ibland vette tusan hur jag ska göra ibland. Som nu, öppnade loftet och plockat ner till plåten, små korrosions hål här och där, svaga kanter. Jag har rengjort och slipat lätt, tanken var att jag tänkte lägga på en tunn galvaniserad takplåt efter att ha tätat och typ armerat. Limma under tryck med epoxi och täta alla skarvar och kanter med Butyl. Men vad ska jag göra nu m hålen? Aluminiumnät och metallspackel? Armera med Glasfiber? Vill helst inte byta bort hela loftplåten. Sen dämpningen under plåten och längs kanten mellan hytt och bodel? Vad ska jag sätta där och hur? Som det är nu har det torkat ut.
Jag bifogar bilder och tänker att jag fortsätter i samma tråd med kommande klurigheter.
Jag tänker göra den lite annorlunda, helt i 70-tidigt 80 tal, så detaljerat jag kan, men med bekvämlighet. Om det är ngn som skulle vilja hjälpa mig efter vägen vore jag evigt tacksam.
Jag bifogar bilder:
Har du kollat här på Fortsatt Renovering?
 

Lizz

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Luleå
HBK-Nr
34122
Medlemskap
2024
Fogskummets vara el icke vara? Jag vill sätta igen varenda springa, förstår att fogskum finns i olika varianter. Flexibelt skum? Är det lämpligt nånstans? Pu skum? Är det vattentätt och lämpligt? Är det ngt annat som är bättre? Stenlim? Jag undrar även vad man helst ska fylla runt hjulhuset med? I lådan? Som sagt, det var gullfiber innan m råttbo, å jag hade tänkt det ska läggas ljuddämpande närmast..
 

Lizz

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Luleå
HBK-Nr
34122
Medlemskap
2024
Fogskummets vara el icke vara? Jag vill sätta igen varenda springa, förstår att fogskum finns i olika varianter. Flexibelt skum? Är det lämpligt nånstans? Pu skum? Är det vattentätt och lämpligt? Är det ngt annat som är bättre? Stenlim? Jag undrar även vad man helst ska fylla runt hjulhuset med? I lådan? Som sagt, det var gullfiber innan m råttbo, å jag hade tänkt det ska läggas ljuddämpande närmast..
 

Bilagor

  • IMG_4139.jpeg
    IMG_4139.jpeg
    2 MB · Visningar: 85

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, den här frågan har dykt upp rätt många gånger genom åren och jag har skrivit tidigare om hur jag gjorde med en gammal husvagn för länge sedan.
(Gammal men ändå mycket eftertraktad och värd att rädda p.g.av att det var en sådandär 750Kg. husvagn som man får dra med bara B-kort även om ekipaget överstiger 3500Kg.... Lätt släp.)
Nåväl den var det slät plåt på, men funkar skapligt även på präglad plåt och kulhamrad plåt för det blir inte så mycket på utsidan.
Jag lägger en länk till ett inlägg skrivit tidigare som nog beskriver det skapligt.
Lite pilligt och har ju också betydelse hur utbrett problemet är. Men man kan täcka rätt stora ytor inifrån och även skarva på insidan med lite överlapp med flera plåtar, samt vara ganska säker på att det blir tätt och klarar sig länge. Värt priset på dyrt kladd och måste limmas med bästa och dyraste tuberna typ Sika eller annat bra märke, som bör spacklas på med lite tandad spackelspade som ger bra "trycka fast känsla" vid trycket man kan åstadkomma. där plåten är böjd m.m. så får man använda fantasin lite mer och ev. bara trycka upp aluplåten från insidan med hjälp av något annat, kanske en 2m.m.. stålplåt.

Inlägg #8

Bara ett förslag att fundera på alltså. M.v.h. :p.

M.v.h. JANKRO.

Ps. den som fick info i det länkade inlägget hade fått lite dålig info om rätt kladd/lim/tätmassa och t.o.m. ett förslag om butylmassa i någon expertbutik ?? som inte alls skall användas där limmande/torkande tätmassa behövs.
 
Senast ändrad:

Lizz

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Luleå
HBK-Nr
34122
Medlemskap
2024
Thänx, jo ja hade sett ditt inlägg innan och tänkte iaf testa på mindre ytor, å funkar d bra bra m press osv så ska jag köra på det! Tack för svar
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, PU lim är ju rätt beroende av fukt och annan inverkan hur mycket det jäser upp och täpper till i alla fall i lite öppna utrymmen, för det skall nog helst bara fylla upp mellan två rätt nära ytor verkar det som.
Men faktiskt i år så fixade en kompis till sin trädgård med plattor och kantsten m.m. Han hade köpt just stenlim som du nämnde i ett inlägg ovan och jag kom redan då att tänka på just sådana här biloperationer. Det jäser ju upp rejält men inte så häftigt/snabbt som många andra andra och det skulle nog gå att styra lite under jäsningen med någon pinne eller spackelspade kanske. Det är ju helt klart väder och fuktbeständigt och rätt lagom stadigt när det torkat och kan "beskäras" när det härdat färdigt.
Det finns ju flera fabrikat och kanske lite olika egenskaper i jäsning m.m. men det han använde i någon grönaktig patron verkade som rätt hanterbart till att fylla upp glipor m.m. vid sådana här renoveringar faktiskt, och som sagt efter det blev utsprutat så var det lite fördröjning innan full jäsning drog igång.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej igen, PU lim är ju rätt beroende av fukt och annan inverkan hur mycket det jäser upp och täpper till i alla fall i lite öppna utrymmen, för det skall nog helst bara fylla upp mellan två rätt nära ytor verkar det som.
Men faktiskt i år så fixade en kompis till sin trädgård med plattor och kantsten m.m. Han hade köpt just stenlim som du nämnde i ett inlägg ovan och jag kom redan då att tänka på just sådana här biloperationer. Det jäser ju upp rejält men inte så häftigt/snabbt som många andra andra och det skulle nog gå att styra lite under jäsningen med någon pinne eller spackelspade kanske. Det är ju helt klart väder och fuktbeständigt och rätt lagom stadigt när det torkat och kan "beskäras" när det härdat färdigt.
Det finns ju flera fabrikat och kanske lite olika egenskaper i jäsning m.m. men det han använde i någon grönaktig patron verkade som rätt hanterbart till att fylla upp glipor m.m. vid sådana här renoveringar faktiskt, och som sagt efter det blev utsprutat så var det lite fördröjning innan jäsningen drog igång.

M.v.h. JANKRO.
Vad är det för glipor som skall fyllas?
 

Lizz

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Luleå
HBK-Nr
34122
Medlemskap
2024
Vad är det för glipor som skall fyllas?
Där isolering och reglar är fräscha och oskadade låter jag vara, men det kan vara ngr mm glipor mellan dom, där vill jag täta, bilden visar, till höger är PU skum, sprayade med lite vatten innan och lite efter, det härdade, blev tätt och är samma som markisoleringen så tänkte att det kanske var bäst?
 

LinneaMavie

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Malmö
HBK-Nr
37619
Medlemskap
2024
Där isolering och reglar är fräscha och oskadade låter jag vara, men det kan vara ngr mm glipor mellan dom, där vill jag täta, bilden visar, till höger är PU skum, sprayade med lite vatten innan och lite efter, det härdade, blev tätt och är samma som markisoleringen så tänkte att det kanske var bäst?
Kul projekt Lizz! Kan du inte lägga ut lite fler bilder på projektets gång :)
 
Toppen