• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Jag har på nåt vänster, vet inte hur, lyckats komma in i felsäkert läge. Det kom upp en massa text, tog en bra stund, sen blev allt svart, sen dog den igen...:wall:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Äh, Leffe. Ditt förslag är också bra. I dessa lägen är det mest att man provar med en sak, funkar inte det får man prova nästa. :)
Trial and error är det som gäller...

//Stefan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Att detta ska behöva hända mig en vecka innan min största fotoutsällning jag haft någonsin, helt ofattbart....

Jag ska köpa en Mac så fort jag får råd....

J-a datorh-e
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Nu har jag kommit in i fanskapet, nåt kostigt felsäkert läge, men jag ser alla ikoner, håller just nu på o avinstallerar Norton.
Jobber en liten stund till med detta, min flygkompis ringde precis så vi ska upp i luften ikväll, återkommer efter det.
Funderar på att ta med burken och släppa den från planet ner i fjorden...
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Fick du en skiva med datorn? Eller kan du skaffa fram en?
I så fall kan du försöka med dessa råd:
Computer won’t Start-How to Fix Startup Problems : Windows Vista and Windows 7 Help

Fick du inte med en skiva, så finns det nog en dold partition som man kan återställa med. Problemet med dem är att de ibland är byggda så att de formaterar hårddisken först. Och det vill du säkert inte göra...

I värsta fall kan man använda en Linux liveCD skiva för att flytta undan alla dokument och bilder till en annan hårddisk och därefter göra en total återställning.

Edit: "Funderar på att ta med burken och släppa den från planet ner i fjorden... " Det är också en lösning.

Jag brukar säga att går det inte med våld, försök med mer våld... :)
Gôtt att höra att du kommit så långt att du kan avinstallera skiten.
Du kan behöva gå in i felsäkert läge en gång till sen för att rensa kvarliggande skräp (rekommenderar Ccleaner som verktyg för att rensa i registret, ta ner den från ninite.com, så slipper du riskera reklambanners)

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

MACen har nog sina fördelar, men då kan inte jag bidra med något. Om du däremot vill känna full trygghet, skapa backup, gärna på DVD som förvaras i bankfacket eller hos grannen.
Det här har nog inte med PC eller MAC att göra, utan mer en "krock" med några program.
Låt oss neta om det löser sig.
Leffe
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Att avinstallera Norton kommer inte att göra varken till eller från. Om du inte har ett Norton från förra decenniet (överdrift, före 2008) ... Den gör den inte uppdateringar som du beskriver utan puls uppdaterar (några KB i taget hela tiden vid behov) bara gamla program idag som kör stora uppdateringar i klump. Norton är ett av de programmen som belastar datorn minst allt annat är fyra år gamla nyheter. Jag har ett antal datorer rullande hemma (5st) samt servar resten av släktens datorer. Min dotters dator är ett bra exempel (gammal HP laptop, AMD XP2400+, 512 MB RAM) testade att avinstallera Norton Internet Security via Norton removal tool, installerade AVG, belastade datorn lika mycket eller något mer. Avinstallerade det också (också via removal tool), testade Avast, det rullade lättare. Nu hade jag ganska nyligen Avinstallerat Avast från svärmors dator och ersatt det med Norton Antivirus så jag vet vilka tillkortakommanden gratis Avast har. Avast skulle jag gärna köra på en dator jag inte kör kritiska saker på, den hittar t.ex inte tracking cookies (Norton resnsade ut några hundra) saknar phishing skydd men duger för min 6 åriga dotter.
Här finns ett ganska fräscht test av säkerhetsprogram. Poängen med gratisprogrammen är ju att man ska testa gratisversionen och sedan köpa fulla versionen med allt skydd påslaget. Som med allt annat här i livet, är det gratis är det gratis av en anledning,....

Ny trojan kringgår Apples säkerhetsuppdatering
Apple släpper verktyg mot nätfiskeattack
"Mac mer sårbart än Windows"
Ny trojan riktar in sig på Macanvändare

Ignorance is bliss

Peter :)
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Bara som upplysning AVG är den mest använda gratisprogramet för virushantering. Finns att ladda hem från programbanken www.pcforalla.se Har själv använt AVG i många år utan problem. Se till att välja gratisversionen.
Leffe

ps Använde Norton tidigare innan den köpetes upp av Symantec, tröttnade på dem när det inte gick att uppgradera för de bytte till annan version. ds

håller med dej fia...avg...ett bra alternativ...gå in o sök på avg2011 heter de..ett gratisalternativ som e fullgott.uppgraderar sej själv med jämna mellanrum..satsa på detta ludde...
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Tycker för min del att både Norton Int Sec och Norton 360 är bra, väl fungerande och säkra system och förstår inte kritiken mot Nortonsystemen som dessutom alltid finns i toppen vid alla experttester.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Jag har inget emot Norton vad gäller minnesåtgång (det var förr).
Anledningen till att jag ogillar det är för att de versioner jag testat är allmänt svårarbetade.

Mycket möjligt att de förbättrat det numera...
Jag håller också med om att man får vad man betalar för, men i de flesta fall är gratisskydd tillräckligt bra.
Skulle jag betala för skydd, skulle jag nog hellre välja Kaspersky framför Norton. Men det är som sagt på grund av problem jag upplevt under åren. Har inte gett dem chansen de senaste tre åren.

//Stefan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Nu har jag återkommit efter en flygtur över västra Onsala..... Tog inte me mej datorn, teddi kunde ju fått den i huvudet..:swoon:

Jag kommer inte ens längre in i felsäkert läge, F12 tangenten har aldrig funkat, det händer inget när jag trycker på den, man hör ett klick bara i datorn, däremot så kom jag in i nåt när jag tryckte på TAB. Då fanns det tre BOOT devices att välja på, två SATA och en CD/DVD men nu finns det bara en, och det är CD/DVD.

Ja jag har backup på alla mina bilder och dokument, men det är en del annat t.ex. e-post o så som jag behöver komma åt. Och säkert nåt mer som jag kommer på först när jag ska ha det

IMG_0074.JPG

IMG_0075.JPG

IMG_0077.JPG

IMG_0078.JPG

IMG_0079.JPG
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Glömde säga att jag har tre recovery discs, Jag börjar med att sätta i ettan så får vi se...
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Det är ju så Ludde att du tappar allt som ändrats på datorn sen du senast gjorde backupén. Ta därför till detta i sista hand. (bild i inlägg 33) På sista bilden (iinägg 31) har du fått upp DVD-spelaren överst. Det betyder att när du startar datorn så "läser" den från den först. Om du har en recovery skiva i så bör det gå att repa OP. Den skall inte "röra" övriga data, samma gäller orginal skivan med OP. Ge inte upp det finns en lösning.
Leffe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Just nu fick jag precis igång f-n skapet i normalt läge. Vågar inte stänga av den mer nu.
Har installerat om Norton igen, vågar inte vara utan virusskydd.
Jag står inför en massa jobb med en stor fotoutställning, som öppnar till helgen, så jag har inte tid att greja med andra virusprogram o sånt nu.

Tack snälla ni för att ni försökt hjälpa mig! Och ni som dessutom har ringt och kommit med råd, tack än en gång!

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Det är ju så Ludde att du tappar allt som ändrats på datorn sen du senast gjorde backupén. Ta därför till detta i sista hand. (bild i inlägg 33) På sista bilden (iinägg 31) har du fått upp DVD-spelaren överst. Det betyder att när du startar datorn så "läser" den från den först. Om du har en recovery skiva i så bör det gå att repa OP. Den skall inte "röra" övriga data, samma gäller orginal skivan med OP. Ge inte upp det finns en lösning.
Leffe

Vad betyder OP, jag är inte nån datakunnig person tyvärr....
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

En gissning är OPerativsystemet, allt från W98 till W7. Annars är jag själv mest van att läsa OperativSystemet dvs OS, av sammanhanget borde det vara så, annars kan säkert Fia (Leffe) klargöra. Du kommer alltså att återfå ditt OS (min tolkning) med systemfiler m.m vilket brukar vara en jätte boost för snabbheten, däremot så tappar du alla egna filer, kort m.m det är min erfarenhet av Recovery, att ominstallera OS ska i några versioner inte röra dina filer, har lite dålig erfarenhet (handhavande kanske) av det. Om OS inte startar upp brukar man försöka lägga hårddisken som en extra enhet typ, USB SDkort m.m på annan dator, kan den då läsa disken, vilket är helt annat än att boota (starta) upp den, är det bara att kopiera vad du vill ha. Du har ju en laptop? och adapter mellan hårddisk till USB finns billigt. Har inte läst hela tråden så kanske du fått rådet innan. Du verkar ju nu fått igång den, ett annat tips för att slippa "hicka" med tanke på dina arbeten är att använda Acronis och lägga en backup på extern hårddisk. Går gamla sönder så köper du ny och via backupen har du en kloning som är identisk med gamla. Inklusive om den är "trött"...

Mvh Marita
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Bra att du fick igång "burken", låt den gå tills dess du hinner ta tag i problemet, släck ner skärmen när du inte är där. Det som kan hända är att datorn går ner i viloläge eller du kan själv gå i under kontrollpanelen och energialternativ och ställa in när viloläge skall inträffa. Viloläge betyder att alla program är igång men datorn släcks ner. Det blir på detta viset en snabbstart. På min dator "väcker" man upp den med ett kort tryck på "ON-knappen".
Nu till hårddisken (HD), Marutaa har beskrivit den bra med en reserv HD i datorn. Jag har inte själv provat detta ännu. Ett annat sätt är extern HD via USB, samt utföra backup regelbunget. USB-backup är dock lite långsam, det tar en natt att gjöra den för mig.
Din skatt (bilderna) tycker jag att du säkerhetskopierar på DVD-skivor, de kan du då fylla på vid lämpliga tillfällen, varje vecka/månad/säsong allt efter hur mycket du fotar eller hur trygg du vill känna dig.
Leffe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Jag har tre externa hårddiskar via USB, alla tre är speglingar av varann. Där ligger bilder, film, dokument m.m.
Jag har i stort sett inget av det allra viktgaste på datorns diskar mer än programvaror m.m.
En datadöd innebär dock en massa extra jobb med tanke på gamla mail och annat smått o gott som ligger på datorns egna diskar.
Jag har också bränt ner alla installationsfiler till programvaror som jag köpt/hämtat på nätet på separata DVD/CD skivor.
Att bränna ner bilder på skiva kan jag glömma, då skulle jag inte får göra annat än att bränna skivor....:wub:

/Ludde
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp!! Datorn funkar inte längre!!!

Jag har tre externa hårddiskar via USB, alla tre är speglingar av varann. Där ligger bilder, film, dokument m.m.
Jag har i stort sett inget av det allra viktgaste på datorns diskar mer än programvaror m.m.
En datadöd innebär dock en massa extra jobb med tanke på gamla mail och annat smått o gott som ligger på datorns egna diskar.
Jag har också bränt ner alla installationsfiler till programvaror som jag köpt/hämtat på nätet på separata DVD/CD skivor.
Att bränna ner bilder på skiva kan jag glömma, då skulle jag inte får göra annat än att bränna skivor....:wub:

/Ludde

Skaffa Norton Ghost och kör backup på systemdisken på nätterna. Skulle min systemdisk rasa tar det max 1 tim (om jag har en extradisk hemma vill säga) innan jag är tillbaka där jag var när backupen kördes med alla mail etc kvar.
Jag kör en liten 10000 rpm 74GB WD Velociraptor som systemdisk, snabb att starta och backa upp.

Peter :)
 
Toppen