• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp att hitta avloppslukt!

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Hej alla!
Några dagar efter vår julresa började det lukta avlopp i husbilen. Jag har nu letat efter varifrån lukten kommer sen dess, men kan inte hitta orsaken. Jag har
  • tömt gråvattentanken
  • satt plupp i alla avlopp
  • hällt vatten i vattenlåsen
och det luktar ändå illa, nästan mer för var dag. :(

Jag har försökt lukta mig fram
  • i alla skåp & lådor
  • i golvluckan till gråvattentanken
  • i ventilationsintag
  • i vattenlåsen
men utan att känna att det luktar mer nånstans. Jag har stängt dörren till toadelen och när man sen öppnar dit så luktar det inte lika mycket där. Så felet är nog inte i toadelen. Men var?

Det enda teorier jag har kvar är att gråvatten har skvätt ut på backen och blandad sig med (stor mängd) färskvattnet jag tömde och att det sen inte har torkat upp innan det frös på (har varit runt -10 några dagar). Det andra är att köks-vattenlåset troligen är ganska igensatt och det luktar därifrån trots vatten i låset (men det luktade inte när vi använde bilen). Bägge är långsökta, men jag börjar bli desperat och lite förtvivlad...

Nån som kan komma med goda råd och tips om var jag kan leta och efter vad? Tacksam för alla förslag!

(Om det hjälper, så är det en 2014 Kabe 700 LXL, alltså halvintegrerad på Fiat Ducato.)

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Om ett batteri är dåligt och blir överladdat luktar det ruttna ägg. Det kan ju möjligtvis sammanblandas med avloppslukt. Så kolla batterierna också.
Mycket intressant!
Det börjar faktiskt lukta mer ruttna ägg nu och dagen innan jul fick vi inte igång bilen pga dåligt batteri. Vi fick ta hjälp av Assistans-försäkringen (den var utan självrisk) för att komma igång och sen hade vi onekligen en lånad laddad sittande istoppad dagtid under två dagar. Och sen körde vi ju 20 mil för att komma hem också.

Imorgon ska jag ut och lyfta på mattan! Tack!

Även gasol luktar illa
Gasolen har jag kollat ute i gasolskåpet. Där luktar inget, kranen är avstängd och läckindikatorns visar inget. Men ett bra tips, för jag har tänkt på det och kanske kan det som finns i ledningarna sippra ut under lång tid. Jag borde ifs känt mer lukt i de skåp/lådor där ledningarna går, men jag ska hålla ett öga och lukta utmer efter ledningarna. Tack!

Nån mer som har tips? Annars återkommer jag när jag kollat ovanstående mer ingående! Tack så länge!

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Orsaken till kokning i ditt batteri kan vara överladdning.
Jag skulle koppla ur laddning, ev all 230V tills man finner orsaken.
Laddspänningen ska sjunka från laddaren när batteriet når fulladdat, så kolla gärna hur laddaren beter sig när du bytt ut batteriet.

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Orsaken till kokning i ditt batteri kan vara överladdning.
Jag skulle koppla ur laddning, ev all 230V tills man finner orsaken.
Laddspänningen ska sjunka från laddaren när batteriet når fulladdat, så kolla gärna hur laddaren beter sig när du bytt ut batteriet.
Tack! Jag ska absolut kolla upp en del kring batteri och laddning. Pga händelsen i jul vill vi ändå byta startbatteri.

Och visst skulle det kunna vara en död mus, men de som vi missar att ta ut ur huset brukar ha en mer sötaktig lukt...

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Hej! Finns det ett bräddavlopp i diskbänken? Har varit med om att slangstumpen det var kopplat med luktat förskräckligt. Gick inte att sanera, fick bytas. Sedan upphörde lukten.
Hälsningar Sanddammaren

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Tack för alla tips!
Nu har jag varit ute och kollat startbatteriet under hyttgolvet vid pedalerna. Och jag hörde att det "pyste" från batteriet och det var varmt.
Däremot luktade det inte mycket just vid batteriet, men jag antar att det som luktar bildas först när det kommer i kontakt med syret i luften.

Som första åtgärd har jag nu kopplat bort batteriets minuspol (det var enkelt, för det fanns ju en "klämma" gjord för det). Så får jag kolla senare om lukten avtar, men jag tycker det verkar sannolikt att felet är funnet. Planen framåt är att förstås byta batteri, men även kolla upp om det kan ha varit något annat än bara ett dåligt batteri som orsakat detta.

Tack så jättemycket för alla tips! Det här med luktande batteri var nytt för mg.
Jag återkommer om hur allting utvecklar sig.

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Hej! Finns det ett bräddavlopp i diskbänken? Har varit med om att slangstumpen det var kopplat med luktat förskräckligt. Gick inte att sanera, fick bytas. Sedan upphörde lukten.
Jo, vi har bräddavlopp och jag har faktisk varit inne på det spåret också. Men där tänker jag att man borde känna lukten tydligare när man sätter dit näsan och det gjorde jag inte. Tyvärr har vi ingen propp dit, men jag stoppade ner lite blött papper för att försöka täta så gott det gick.

Nu verkar det inte vara problemet, men det är bra att veta till en annan gång. Vi behöver nog rensa vattenlåset där, så då ska jag passa på att se hur det är konstruerat och om det går att rengöra på vår bil. Så tack för informationen!

borax

HBK Medlem
Kommun
Saltsjö-Boo
HBK-Nr
38378
Medlemskap
2025
Hej!.
Vi hade samma problem i vår Kabe 740 LXL 2018
Jag låg också på golvet och sniffade men hittade inget.
Däremot så provade jag att sätta ditt pluggen i duschen och då försvann lukten.
Skurade rent duschen och sköljde med varmt vatten.
Kör nu med pluggen i duschen, ingen mera lukt.
Mvh Anders

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Om det rinner ner dåligt i vasken är dags för rengörning manuellt. i vår bil ar gråvatten tanken inte slät i botten så där samlas det och kan bara tömmas vid färd bromsar o svänger.
det lilla som är kvar är det som luktar när man står på plats i vår bil.
dethleffs 2013

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Tack för alla tips!
Nu har jag varit ute och kollat startbatteriet under hyttgolvet vid pedalerna. Och jag hörde att det "pyste" från batteriet och det var varmt.
Däremot luktade det inte mycket just vid batteriet, men jag antar att det som luktar bildas först när det kommer i kontakt med syret i luften.

Som första åtgärd har jag nu kopplat bort batteriets minuspol (det var enkelt, för det fanns ju en "klämma" gjord för det). Så får jag kolla senare om lukten avtar, men jag tycker det verkar sannolikt att felet är funnet. Planen framåt är att förstås byta batteri, men även kolla upp om det kan ha varit något annat än bara ett dåligt batteri som orsakat detta.

Tack så jättemycket för alla tips! Det här med luktande batteri var nytt för mg.
Jag återkommer om hur allting utvecklar sig.
Kolla inlägg nr12. Detta är livsfarligt. Stäng av all laddning genom att dra ur sladden i väggen först . Öppna alla fönster o dörrar.
Det är väldigt hög sprängrisk/brandrisk med kokande batterier. Gå därifrån en stund.

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Kolla inlägg nr12. Detta är livsfarligt. Stäng av all laddning genom att dra ur sladden i väggen först . Öppna alla fönster o dörrar.
Det är väldigt hög sprängrisk/brandrisk med kokande batterier. Gå därifrån en stund.
Jo, jag tänkte att det inte var bra så jag tog kabeln från batteriets minuspol vilket fick batteriet att svalna och sluta pysa.
Hur jag kan stänga av laddning från bodelen vet jag inte och att dra ur 230V när det var så kall var inget bra alternativ då vi inte vintersäkrat den efter julresan.

Men nu har jag fått ut batteriet ur husbilen och ska låta bilen stå utan 230V minst tills imorgon. Så får ni alla hålla tummarna för att felet var batteriet och att lukten försvinner.

Batteriet var förresten ett FIAMM 12V 110Ah 950A så jag gissar att det är original? Och jag gissar att det inte är AGM, så nu måste vi fundera på vad vi ska ersätta det med...

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jo, jag tänkte att det inte var bra så jag tog kabeln från batteriets minuspol vilket fick batteriet att svalna och sluta pysa.
Hur jag kan stänga av laddning från bodelen vet jag inte och att dra ur 230V när det var så kall var inget bra alternativ då vi inte vintersäkrat den efter julresan.

Men nu har jag fått ut batteriet ur husbilen och ska låta bilen stå utan 230V minst tills imorgon. Så får ni alla hålla tummarna för att felet var batteriet och att lukten försvinner.

Batteriet var förresten ett FIAMM 12V 110Ah 950A så jag gissar att det är original? Och jag gissar att det inte är AGM, så nu måste vi fundera på vad vi ska ersätta det med...
Köp en trisslott. Tur du slapp brand/explosion...

Tror du ska ha ett blysyra batteri. Ej AGM.

Senast ändrad:

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Köp en trisslott. Tur du slapp brand/explosion...
Jo. Eller så har jag förbrukat turen för en tid framåt? ;)

Tror du ska ha ett blysyra batteri. Ej AGM.
Kanske bäst, men verkar inte lika lätt att få tag på. Kan inte ett medeldyrt AGM vara tillräckligt bra? Kan inte riktigt läsa mig till att det är någon större skillnad mellan typer, så länge man har rätt/bra specifikation.

Toppen