• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp ad aware

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Hej på er!

Jag vet inte vad som hänt eller om jag har installerat något som har laggts till utan min vetskap.

Men nu får jag upp små reklamrutor när min mus går över vissa ord som av någon underlig anledning är understruken.

Hur får jag bort denna S . . T? Tacksam för all hjälp

Glömde skriva att jag har windows XP
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hjälp ad aware

Det du beskriver påminner lite om tillägget för Skype. Men då är det olika nummer som tolkas som tel.nummer.

Kolla om du fått in Babylon eller något liknande... Den (och andra liknande skit) tar en stund att få bort. Börja med att ta bort tillägget som installerats i dina webbläsare. Sedan installerar du någon program som rensar datorn från skräp. Jag föredrar Spybot, men även MalwareBytes och Adaware funkar. Alla tre kan laddas ner från Ninite.com.
När de är installerade startar du om datorn i felsäkert läge (så de inte är igång och hindrar genomsökning). Gör en sökning med SpyBot (uppdatera först) och sedan kan du starta om igen.

Kolla sedan så att sökmotorerna i webbläsarna är återställda, annars kan du snabbt få tillbaka skräpet.

Dessa tips bör fungera på de vanligaste förekomsterna av reklamskräp, men Babylon kan behöva lite extra behandling...

//Stefan
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Hjälp ad aware

Ok, tänkte om du körde Mozilla Firefox så är AdBlock Plus oslagbart.
Jag envisades länge med Explorer, sen insåg jag att det mesta går ungefär dubbelt så fort med nästan vilken annan browser som helst. Eftersom det inte ligger i Microsofts intresse att blocka sina annonsörer så är det svårt att hitta nåt riktigt bra annonsblockeringsprogram till IE.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hjälp ad aware

Jag kan hålla med om att Explorer sedan länge är distanserad av konkurrenterna. Då du har XP så är det troligen IE 7 eller 8. Nyare IE går inte att installera (bara det är ett starkt argument emot att använda den).

Men problemet du beskrev känns inte webbläsarberoende, det var därför jag inte tog upp det.

Det skadar dock inte att gå över till Firefox (snabbare) eller Chrome (snabbast). Till och med Opera och Safari är bättre alternativ än IE enligt min mening.

//Stefan
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hjälp ad aware

Är det så här det ser ut Runar?

Image 1 problem.jpg

Här har jag ställt muspekaren på "Inte medlem ännu" på fruns dator och då uppenbarar sig denna bild. Dagens problem att lösa för mig! :)

mvh jocke
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp ad aware

EXAKT SÅ Sjöberg, vad är det för något, vad heter den?

Men jag tror att jag fick bort det nu med MalwareBytes.
Den markerade någon Trojan samt lite annan smått å gott.

MalwareBytes verka vara ett kanon program. Tack för tippset STACT :msn_beer:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hjälp ad aware

Lite problem för mig med att få bort det.
Malware hittade ett fel som jag tog bort men det hjälpte inte.
Essentials hittade inget.
Spybot hittar en hel hög med fel och babylon är med i listan, tyvärr så lyckas jag inte ta bort felen som spybot hittat.
Det verkar som spybot inte fattar att jag är inloggad som administratör och vägrar ta bort alla fel, ca 20 fel tog det bort men det är väldigt många kvar.

Tog ett par bilder och hoppas på att någon förstår vad jag inte förstår. :)

Image 1 spybot 1.jpg

Image 2 spybot 2.jpg

mvh jocke
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hjälp ad aware

Ad Award 10 från svenska Lavasoft fungerar bra på IE...vill man uppgradera finns en betal variant som jag använder på jobbdatorn...rensar allt hittills är väl bäst att tillägga...

Bosse
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hjälp ad aware

Lite problem för mig med att få bort det.
Malware hittade ett fel som jag tog bort men det hjälpte inte.
Essentials hittade inget.
Spybot hittar en hel hög med fel och babylon är med i listan, tyvärr så lyckas jag inte ta bort felen som spybot hittat.
Det verkar som spybot inte fattar att jag är inloggad som administratör och vägrar ta bort alla fel, ca 20 fel tog det bort men det är väldigt många kvar.

mvh jocke

Ibland får man använda flera olika program för att få bort allt...
Jag tror att du behöver starta datorn i felsäkert läge för att kunna ta bort resten. Skräpprogrammet kör och ser till att bita sig fast, men i felsäkert läge så får det inte chans att starta.
Om du startar om datorn och trycker F8 under uppstart (innan Windows loggan) så får du möjlighet att starta i felsäkert läge. Det kan vara väldigt kort stund man har på sig, så jag brukar trycka F8 flera gånger för att hinna den korta stund där F8 fungerar...

//Stefan
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hjälp ad aware

Ja, det får nog bli felsäkert läge till slut, har aldrig gjort nåt där så jag är lite osäker på det. Men,, det är fruns dator så det är väl bara att testa sig fram.:)

Det är lugnt, hon har säkerhetskopierat allt på en hårddisk i garderoben för ett par dagar sedan så det finns en hyfsad backup där,,, med alla fel!

Jag har kommit på hur jag får spybot att göra som jag vill, ca 130 fel hittade det och det var efter att jag testat Superantispyware, som hittade ca 150 fel.

Det ska nog gå bra det här mvh jocke
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hjälp ad aware

Felsäkert läge är säkert. Det är just felsäkert. :)
Du har fortfarande ditt vanliga skrivbord, fast i 800x600, så allt är väldigt stort.
Men det är bara att köra spybot & co där och sedan starta om.

//Stefan
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hjälp ad aware

Det borde jag nästan ha kunnat räkna ut om jag bara hade tänkt! :oops::)

Men jag undrar om jag inte redan håller på i felsäkert läge, spybot ville att jag skulle starta om datorn och det gjorde jag, när datorn började starta igen så drog spybot igång automatiskt och bakgrunden är svart och spybotfönstret går i grått och svart.

mvh jocke the hacker
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hjälp ad aware

Den den kör då i ett DOS-läge, innan operativet startats. Det är möjligt att Spybot tar bort skräpet när den kör så, för den kör s ju innan någon annan process startats, vilket är bra i detta fall.

I felsäkert läge ser du texten "felsäkert läge" i alla fyra hörnen, så det missar du inte. :)

//Stefan
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hjälp ad aware

Okej då var det knappast felsäkert läge, men jag kommer nog att lära mig hur felsäkert läge fungerar inom en snar framtid.
Trodde att spybot fått bort annonserna men de är tillbaka nu, kollade igen med spybot och malware men nu hittar de inget som är fel. Trist men förhoppningsvis lärorikt också! :)

Tack så länge för tipsen, jag tror ni kommer höra mer av mig.

mvh jocke
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hjälp ad aware

Denna blogpost kan kanske hjälpa till:
Text enhancer removal
Det är ett addon till webbläsaren som installeras tyst i bakgrunden. I Firefox kommer den som en cookie, då de inte tillåter sådan installation längre (Chrome spärrar det om ca två månader).
Så kolla via länken och följ råden för den webbläsare som används.

Det verkar som brister i Adobe Flash är orsaken - igen... Men än så länge så används det för mycket för att kunna avinstallera helt.
Flash player inställningar Via denna länk kan du stänga av möjligheten för tredjepartare att installera saker på din dator. Det är dina inställningar du ser när du klickar på länken. Gör så att det ser ut som på denna bild:
Flash.PNG


Men snart så är det säkert ersatt med html5. Dess snara död kan vi bland annat tacka Apple för, som vägrar släppa in flash i iphone och ipad.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hjälp ad aware

Peppar peppar,, gjorde allting i länken till text enhancer removal, kan vara att jag missförstått nåt men jag tror jag gjorde allt som stod där och letade i listan efter namnen på banditerna.

Sen följde jag länken till Flashplayer inställningar, gjorde exakt enligt bilden med tillägget att en bit under bilden finns det en länk som heter Website Storage Settings panel, tryckte på den och där fanns en lista och i den kände jag igen "ZINGA" som står i någon av de oönskade annonserna, adressen med zinga i togs bort.

Annonserna är borta och jag hoppas det fortsätter att hålla sig borta för evigt!

Supertack!! jocke
 
Toppen