• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp 5:ans växel skrot på citroen c25

F

F.d. 7

Guest
Sv: Hjälp 5:ans växel skrot på citroen c25

De forskjellige alternativene passer alle i lådan, så når du bytter hele satsen så kan du velge det ytterpunkt du ønsker. Byttet selv slik at jeg flyttet den "trygge" hastigheten fra 80 til 70 kmh på en 1999.

Problemet ligger i att jag har en växellåda liggandes som jag inte vet om det är samma utväxling på, får nog domen under veckan angående 5:ans skick på lådan i husbilen nu i slutet på veckan, om det blir växellåds byte eller om det blir renovering på plats

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Du vet inte var typkoderna kan tänkas sitta, har lämmnat bort både växellådan och husbilen. så jag får ringa så han får kolla upp vad det sitter i husbilen. varvar den mer på 5:an så ser jag det inte som någon nackdel direkt. men tvärs om låter inget vidare
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen, nej jag vet inte var typkoderna sitter. Risken att det inte är samma utväxling är nog rätt stor. Du har ju 16'' hjul på din, och bilen du tog reservlådan från har väl 14'' hjul.
Det borde ju innebära att donatorlådan är högre växlad för att kompensera för de mindre hjulen, vilket innebär att med lådan monterad i din bil så skulle den bli klenare men kunna gå fortare, vilket den nog tyvärr inte orkar, så den kan nog bli seg.(Hoppas jag har fel.)
Men sedan har ju din motor några hästar mer vilket också säkert har påverkat utväxlingen på original lådan så det är nog lite svårt att veta utan att räkna kugg.

Vet du om din bensinare är upphottad :D med extraktorrenrör, andra munstycken, ändrad tändning, luftrenare m.m. för då har du ju ett antal extra hästkrafter att ta till.

Fast_car.gif

JANKRO.

F

F.d. 7

Guest

vet att det inte sitter något extractorrör, förgasaren och tändning ska jag ha osagt men det mesta ser ganska orginal ut. har dock funderat på en komplett sats med ferrita avgassystem tror det låg på 6500. får se vad det går på att fixa växellådan.
Impulsköpte en volvo 430 renoveringsobjekt jag tänkte grejja med under sommaren utöver den sedvanliga snickringen på huset.

Får se vad den gode bilmekanikern säger i slutet på veckan, antar att det kan bli ny drevsats. Någon som vet om de pratar enbart tyska där på augustin? För min del går Engelska bra men tyskan är det man lärt sig från dokumentärer och filmer som "Das boot" och liknande vilket man inte kommer långt med:p

EDIT: luftrenare blir nog byte ganska omgående så jag kan ta bort den stora burken över ventilkåpan för bättre service möjligheter. samt täta luftintaget som är sönderskuret för att passa på luftrenaren vilket resulterar i ständigt vatten i ena tändstifthålen om jag inte har en plastpåse över intaget

issen

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
14720
Medlemskap
2027

Hej.

Kan rekommendera Ferritas avgassystem och extraktorgrenrör.
Jag har en likadan husbil fast storleken mindre som jag lät montera detta på förra säsongen. Det blev en helt annan bil att köra, nu kommer man uppför backarna och hänger med i trafikrytmen. Monteringen var mindre rolig, tre avdragna pinnbultar.

Kontrollera dräneringsslangen, på min var den täppt i luftintaget så att det svämmade över och rann ner i tändstiftshålen.

issen
:mcride:

F

F.d. 7

Guest

Hej.

Kan rekommendera Ferritas avgassystem och extraktorgrenrör.

Kontrollera dräneringsslangen, på min var den täppt i luftintaget så att det svämmade över och rann ner i tändstiftshålen.

Jo det låter som extratorröret gör sitt jobb bra på dom.

på min har de av någon anledning skurit isönder nederdelen på plasten vid luftintaget för att få plats med luftrenarburken, så luftrenaren går upp en bit i luftintaget. tror det är där som det mesta vattnet rinner in.

F

F.d. 7

Guest

Så nu är drevsats, synkring och växelförare bytt. bilen gick välldigt fint hem från verkstaden. passade på att få filter och olja bytt i motor samtidigt.

Så nu väntar man bara på nya äventyr, lite sugen på en tur till helgen redan. får se om man finner nåt resemål i närheten:)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Så nu är drevsats, synkring och växelförare bytt. bilen gick välldigt fint hem från verkstaden. passade på att få filter och olja bytt i motor samtidigt.

Så nu väntar man bara på nya äventyr, lite sugen på en tur till helgen redan. får se om man finner nåt resemål i närheten:)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan igen, lite nyfiken som vanligt :).
Böt du ut femmans drev i originallådan som satt i bilen ? Och i så fall, fick du tag i rätt drev i Tyskland, och hade de flera utväxlingar även till den här generationens låda beroende på motor, hjulstorlek m.m.

Nyfiken......JANKRO.

F

F.d. 7

Guest

Tog hela satsen från fiatlådan och monterade istället för att byta hela lådan då husbilslådan var finare överlag. drevsatsen från fiaten såg mycket bra ut. Inget glapp i synkringen och dreven mycket fina.
Dreven var identiska vad det gällde antal kugg trots skillnaden med hjul diameter och effekt skillnaden. kostade på med extra mycket omega olja i växellådan. får se hur länge det håller denna gången. Däremot är växelspaken helt stumm på femman när man kör, förrut har den liksom "hängt" lite med spaken så man fått peta upp den ibland. Så felet fanns nog redan då jag köpte den förra vintern.

Däremot allt jag läst om undermålig smörjning och så vidare kan man nog ta med en nypa salt. enligt min mening är dreven för klena för den stora belastningen en husbil har på lådan jämfört med tex en pickup. Trodde faktiskt inte att dreven skulle vara så små och smala som de var. Nog mest en kombination av tung bil, stort luftmotstånd och min inkompetens på att köra stora bilar med manuell:twitcy:

Toppen