• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄLP! Vattnet rinner ut

F

F.d. 53149

Guest
Är det någon vänlig själ så här på fredagskvällen, som kan hjälpa mig med ett svar?
Idag tog vi ut husbilen (äntligen) från vinteridet. Eftersom vi är nya på husbil tänkte vi att rengöra vattentanken och hällde således i ett medel, som ska rengöra tank och ledningar. Fyllde sedan tanken med vatten och satte sedan på "motorn" så att vattnet kunde gå ut i alla ledningar. Men, då jag tryckte på vattenmotorn, så rann vattnet direkt ut i naturen.
Jag kom då på att det finns en röd knapp, som ska utlösas...jag vet inte varför. I alla fall, så drog jag upp denna röda knapp och vattnet slutade rinna, men (igen), då jag släppte knappen så fortsatte vattnet att rinna ut tills jag stängde av vattenmotorn. Min fråga är: Den röda säkringsknappen har jag hört ska lösa ut vid särskilt antal grader. Stämmer det? Vid vilka -/+grader utlöser den?
Vad gör jag för fel?
/Mariarne
 

rsaanro

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6706
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP!

Den röda knappen på pannan är en frostvakt som skall lösa ut vid minusgrader. Att vattnet fortsätter att rinna efter du släppt knappen beror troligtvis på att den är spänningslös, dvs batteriet är inte inkopplat.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: HJÄLP!

Hejsan, på våran bil så öppnar den vid +4º och nedåt i temp , det gör den bara så att vattnet inte skall frysa i pannan , men man kan blåsa lite varmluft på den ( med en typ hårfön) så stänger den när man drar upp den röda knappen. Hoppas det hjälpte :)
 

Conny G

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
1165
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP!

Hej
På vår löser den ut vid 4 plusgrader. Värm upp med fläkt eller starta pannan till minst 8 gr och återställ ventilen. Då först stannar den stängd.

Mvh
Conny
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP!

Den röda knoppen håller stängt om temperaturen överstiger +8 grader. Den släpper vattnet vid 3+ för att inte vattnet ska frysa
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP!

Godafton !
Jag har också råkat ut för detta ,då drog jag igång pannan en stund .sedan höll den sig kvar i rätt läge, den röda alltså .. frostvakten får säkert ström genom pannan

Soliga hälsningar Håkan
Ps solen går väl upp snart..Hm :twitcy:
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: HJÄLP!

Tack för hjälpen. Då får jag vara lite "kall" med vattnet till värmen kommer...eller varmkör som någon skrev. Då var det i alla fall inte något fel på bilen eller mej (tja, det sista kan jag inte stå för).

Trevlig helg önskar
Mariarne :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP!

Tack för hjälpen. Då får jag vara lite "kall" med vattnet till värmen kommer...eller varmkör som någon skrev. Då var det i alla fall inte något fel på bilen eller mej (tja, det sista kan jag inte stå för).

Trevlig helg önskar
Mariarne :)

Jopp lite värme gör susen men att montera spärrar kan bli dyrt om man har vatten kvar i pannan och det fryser då vattenbehållaren spricker .
 
Toppen