• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda HJÄLP! Problem med växellåda (i Marocko)

Catarina

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
40931
Medlemskap
2025
Hej alla!
En fråga om robotlåda.
Vi befinner oss i Marrakech och under resan hit råkade vi vid två tillfällen ut för att det inte gick att lägga i någon växel. Efter flera omstarter fungerade det igen. Körde därefter 23 mil utan bekymmer. Vi besökte en Fiatverkstad igår som snabbt kollade oljor och att växlarna fungerade. De har erbjudit sig att ta isär växellådan och robotlådan för att hitta felet och eventuellt byta ut delar.
Vad tror ni, kunniga, att vi kan ha råkat ut för?

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej alla!
En fråga om robotlåda.
Vi befinner oss i Marrakech och under resan hit råkade vi vid två tillfällen ut för att det inte gick att lägga i någon växel. Efter flera omstarter fungerade det igen. Körde därefter 23 mil utan bekymmer. Vi besökte en Fiatverkstad igår som snabbt kollade oljor och att växlarna fungerade. De har erbjudit sig att ta isär växellådan och robotlådan för att hitta felet och eventuellt byta ut delar.

Hej
På lammellerna i kopplingen sitter där lite plastdetaljer ( konstigt nog) som kan trilla av och lägga sig emellan lammellerna. Och då kan det vara så att ni inte får i växlarna, detta kan hända både på manuell växellåda och robotlådan.
Åtgärdas genom att dela motor och växellåda.
När man ändå gör denna operationen, är det lika bra att byta kopplingen, eftersom materialkostnaden är liten i sammanhanget.
Fråga vad det skulle kosta ?
Skulle du göra det i Sverige, skulle ni förmodligen hamna på väsentligt högre belopp.
Mvh Per

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej alla!
En fråga om robotlåda.
Har verkstaden gjort en seriös felsökning med ett diagnosprogram så att de kan säga något om viken typ av fel det ser ut att vara? Om de inte kan det trots att du frågar skulle jag vara lite skeptisk. Börjar de byta delar lite på chans kan det bli väldigt dyrt.

Catarina

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
40931
Medlemskap
2025
Har verkstaden gjort en seriös felsökning med ett diagnosprogram så att de kan säga något om viken typ av fel det ser ut att vara? Om de inte kan det trots att du frågar skulle jag vara lite skeptisk. Börjar de byta delar lite på chans kan det bli väldigt dyrt.
Tack! Tar till mig ditt råd. Min upplevelse av personalen på verkstaden är att de är väldigt ärliga och kunniga. Ska prata med dem ordentligt på måndag. Tack och lov kan de tala god engelska.

Catarina

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
40931
Medlemskap
2025
Är servicen gjort som man ska på dessa lådor. Är ju olika oljor som skall bytas Har läst att en del fått problem, men efter olje byte fungerar igen
Tack för att du engagerar dig i vårt problem. Vi gjorde service på växellådan för drygt ett år sedan och enligt Fiat här i Marrakesh var det inget fel på oljorna.

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Här är en bra tråd om denna lådan

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Kan inget om Fiats robotlådor men vill ändå delge lite information. En kompis fick problem med sin robotlåda. Han fick vid ett flertal tillfällen problem med att få i någon växel vid start. Problemet var att han hade för ovana att samtidigt trycka på både broms- och gaspedal vid stillastående. Sen han upphört med denna ovana försvann problemen.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Fungerar växellådan nu så skulle jag inte göra något, att börja byta delar, eller försöka sig på en felsökning utan några felkoder eller tydliga problem är tämligen meningslöst.
Jag har haft problem med min tidigare robotlåda en gång, den vägrade byta växel ,gav också felvarning, efter en natts vila var felet borta återkom aldrig.
Har du maskinskadegaranti kvar,prata med försäkringsbolaget först.

Catarina

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
40931
Medlemskap
2025
Tack, vi ska tänka på det i framtiden!
Fungerar växellådan nu så skulle jag inte göra något, att börja byta delar, eller försöka sig på en felsökning utan några felkoder eller tydliga problem är tämligen meningslöst.
Jag har haft problem med min tidigare robotlåda en gång, den vägrade byta växel ,gav också felvarning, efter en natts vila var felet borta återkom aldrig.
Har du maskinskadegaranti kvar,prata med försäkringsbolaget först.
Tack, vi har funderat på detta och hade vi varit i Sverige hade vi nog bara rullat på. Nu, många hundra mil hemifrån, känns det oerhört jobbigt. Vi är rädda för att nästa gång det inträffar befinner vi oss i en öken mellan oss och en verkstad. Oj, vad jobbigt detta är

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Tack, vi ska tänka på det i framtiden!

Tack, vi har funderat på detta och hade vi varit i Sverige hade vi nog bara rullat på. Nu, många hundra mil hemifrån, känns det oerhört jobbigt. Vi är rädda för att nästa gång det inträffar befinner vi oss i en öken mellan oss och en verkstad. Oj, vad jobbigt detta är
Jag förstår ert problem, men kör bilen i närområdet några mil varje dag,bärgningsbilar går att ordna i värsta fall, kolla upp var nästa FIATverkstad finns och planera resan därefter.
Verkstaden kan ju naturligtvis ta isär lådan och felsöka, risken är att dom inte hittar någon orsak, men då har ni gjort vad ni kan.

Toppen