• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Heureka! Drickbart Moselvin!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag slog mig i slang med en vinbonde i Moseldalen någonstans och jag råkade då nämna att jag inte gillade Rieslingdruvan "någe" vidare! Det är nog inte många som vågar säga något sådant i Moseldalen, inbillar jag mig! "Då har du aldrig smakat mitt vin" sa vinbonden och gav mig en flaska! Trevlig bonde! Nu sitter jag i Mehring och provsmakar vinet och det är gott! Mycket gott! Underbar frukt och syra! Vansinnigt gott!

Krinil m.fl.! Förklara!

Riesling.jpg

Riesling II.jpg

Är det den gamla regeln som gäller, kanske! Vin ska drickas där det produceras, odlas? Detta gäller nog också en hel del andra livsmedel som fraktas runt på klotet i dagens jakt på exklusiviteter!

Jappe
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.914
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Heureka! Drickbart Moselvin!

Det gläder mig Jappe att du får smaka ett gott rieslingvin. De finns. Inte minst i Mosel och Alsace. Sedan finns de lite syrligare alkoholsvagare rieslingvinerna som kan uppfattas både som sötare, syrligare och beskare. Men allting är en smaksak... och lite mognad, samt att kanske öppna börsen lite mer än vanligt! :)

:-/<rister

PS! Sedan har du definitivt en poäng i att dricka på ort och ställe. Vin, precis som alla livsmedel, tar smak från jord, vatten och solbetingelser. Särskilt om det intages tillsammans med andra lokalt odlade livsmedel. Sedan är man säkert själv också påverkad av samma betingelser på orten som livsmedlen!
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Heureka! Drickbart Moselvin!

Du kan prøve Günter Conrad i Bernkastel også, det er og en vinbonde av den gamle skolen som pleier vinstokkene året rundt. Har hatt fornøyelsen av en av hans Trockenbeeren-Auslese, muligens den er for søt for deg. Men som en efterrett alene eller med smultron - spissen på måltidet. Selv Qualitetswein mit Predicat fra han har høy fruktighet og en del syre. Spätlese og Auslese bare øker i frukt og sødme.

Men Rieseling uten angitt kvalitet kan være en utfordring - mange av disse har en klar metall ettersmak, kan forstå din fotogen beskrivelse på disse.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Heureka! Drickbart Moselvin!

Krinil! Om du visste vad jag har forskat i det här ämnet! I Sverige förr så smakade "Svarta katten" bättre härtappad än dyr "därtappad" o.s.v.! Här ligger en hund begraven och jag ska ta reda på var den ligger. Jag misstänker att lokala odlare behåller de godaste vinerna och skickar resten till exempelvis barbarerna i norr!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Heureka! Drickbart Moselvin!

Jappe, Jappe,
du vet inte vad du gått miste om!

Det finns massor av supergoda Rieslingviner! Mina favoriter just nu kommer dock inte från Mosel - oftast lite för söta enligt min smak.

I somras drack vi en mängd goda Rieslingar i Nahe, Südliche Weinstrasse och Norra Alsace.

En annan favorit är en blandning av Riesling och Grüener Weltliner ffrån Österrike.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Heureka! Drickbart Moselvin!

"Då har du aldrig smakat mitt vin" sa vinbonden och gav mig en flaska! Trevlig bonde!

Gratis är alltid gott. :twitcy:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Heureka! Drickbart Moselvin!

Verkar bra. Vi ska passera där snart. Men vi har alltid otur när vi är där. Det bruka regna. Hur är vädret? Här i Nice ska det bli dåligt på lördag så då smiter vi upp.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Heureka! Drickbart Moselvin!

"Då har du aldrig smakat mitt vin" sa vinbonden och gav mig en flaska! Trevlig bonde!

Gratis är alltid gott. :twitcy:

Döö! Detta hade ingenting med pengar att göra! Vinet var och är fortfarande gott trots ett mellanspel hos den vinbonde där jag nu befinner mig! Hans vin var inte lika gott men det hade dock viss effekt vilket jag hoppas inte ska framgå av den text jag skriver nu! Jag tror jag börjar gilla Moseldalen!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Heureka! Drickbart Moselvin!

Jappe, Jappe,
du vet inte vad du gått miste om!

Det finns massor av supergoda Rieslingviner! Mina favoriter just nu kommer dock inte från Mosel - oftast lite för söta enligt min smak.

I somras drack vi en mängd goda Rieslingar i Nahe, Südliche Weinstrasse och Norra Alsace.

En annan favorit är en blandning av Riesling och Grüener Weltliner ffrån Österrike.

Jag har faktiskt inte gått miste om någonting! Under min "karriär" så har jag druckit massor med goda viner i Tyskland sedan 50-talet, Eisweiner, trockenbeerenauslesen hin und her u.s.w. och jag har verkligen testat mängder med goda viner i Tyskland under många år och i kväll fick jag det bekräftat när jag bad om en inte nerkyld Riesling! Servitrisen som var av den ärliga sorten sa att folk vill ha Moselvinet kallt och därför ger vi dom billiga skitviner!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Heureka! Drickbart Moselvin!

Döö! Hans vin var inte lika gott men det hade dock viss effekt vilket jag hoppas inte ska framgå av den text jag skriver nu! Jag tror jag börjar gilla Moseldalen! Jappe

Vi är nog många som undrar hur du förflyttar dig mellan vingårdarna. Har du skaffat privatchaufför, trampar du elcykel eller seglar (?) du med flodpråm?

För du gör väl inte som proffsiga vinprovare och spottar ut?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Heureka! Drickbart Moselvin!

Ingetdera!! Det kan komma som en överraskning för normalsuputen men jag dricker inga större mängder! Jag smakar mig fram mellan Koblenz och Trier! Ett undantag ikväll dock för här var faktiskt "Weinguteinhaberen" fullare än jag, visade upp barnbarn, sjöng tveksamma visor, m.m. och hade skoj med gästerna!

Meningen med resan var att lyfta ett tungt sjok som har förföljt mig sedan tonåren! Varför vill folk dricka Moselvinerna så nerkylda så att alla magnifika aromer försvinner! Nu har jag skådat ljuset äntligen, Moselljuset!

ljuset.jpg

Jag försökte lägga in några bilder till men misslyckades skändligen! Jag börjar mer och mer tro på att O2 ägs av Telia! Telias valspråk numera: Skit i kunderna och normal affärsetik så länge vi gör pengar!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Heureka! Drickbart Moselvin!

Du kan prøve Günter Conrad i Bernkastel også, det er og en vinbonde av den gamle skolen som pleier vinstokkene året rundt. Har hatt fornøyelsen av en av hans Trockenbeeren-Auslese, muligens den er for søt for deg. Men som en efterrett alene eller med smultron - spissen på måltidet. Selv Qualitetswein mit Predicat fra han har høy fruktighet og en del syre. Spätlese og Auslese bare øker i frukt og sødme.

Men Rieseling uten angitt kvalitet kan være en utfordring - mange av disse har en klar metall ettersmak, kan forstå din fotogen beskrivelse på disse.

Knut! Jag känner faktiskt igen namnet! Jag är på väg dit! Tack för tipset!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Heureka! Drickbart Moselvin!

SirMcLain! Jag minns några frukostar i Nice men det var innan trafiken hade urartat! Klockan 8 -10 kunde man intaga frukosten behagfullt nära vattnet på den tiden! Om vädret i Moseldalen veta vi intet men här har varit varmt och skönt i flera dagar med lite skurar mellan varven.

Drick inte kalla Moslar! Säg att du inte vill ha nerkylda Moslar så öppnar servitrisen en värld för dig och de dina! Men det visste du redan, förståss!

Jappe
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Heureka! Drickbart Moselvin!

Nja hade nästan lika bra upplevelse idag i Juan les Pins nära Antibes. Satt i stranden på mjuka soffor och drack en Chabli efter jag mumsat i mig en Pan Bagnat. (Världen godaste smörgås)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Heureka! Drickbart Moselvin!

Dagens Chabliser är inte längre vad de har varit! Tekniken går framåt, konsumenterna också, tror dom! Men vad är en Pan Bagnat?

Jappe
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Heureka! Drickbart Moselvin!

Oj Oj! Jappe.

Du har mycket att lära. Pan Bagnat är lyckan för gommen.

DSC_0148.JPG

Lång historia kort. På 70-80 talet sov jag ofta på stranden på Rivieran och var purfattig. Då levde jag på en Pan Bagnat om dagen. Och som du ser på fotot klarade jag mig bra.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Heureka! Drickbart Moselvin!

Imponerande specialkunskaper, Jappe!

Hustrun och jag har precis kommit hem efter fyra veckor på Kreta och där fanns rött och vitt att välja på till maten (och jag tror att jag skulle klara att känna skillnad vid ett blindtest). Spätt med två delar källvatten så fungerade det röda utomordentligt som bordsdryck och gav i försiktig dosering inga besvärande biverkningar.

Men visst, i Rhen- och Moseldalarna har jag provat viner som man även tordats provsmaka försiktigt outspädda.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Heureka! Drickbart Moselvin!

SirMcLain! Vad innehåller en Pan Bagnat? Kan det möjligen vara sardeller, lök, tomat och potatis samt vitlök, kanske?

Hoppsan! Jag såg inte att du hade en förklaringslänk i texten. Mina tankar gick ju i alla fall i rätt riktning, nämligen att brödet kunde innehålla något à la Sallad Nicoise!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen