• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hemlarm

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Sv: Hemlarm

Kan väl bero lite hur man bor. För min del är det inte en människa som hör om man slår ut en ruta och går in och då hjälper inte fönsterlås eller skruvar i lister.
Det är väl möjligtvis galler för alla fönster som gäller. Inte särskilt trevligt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hemlarm

Det "trevliga" med väl låsta fönster och dörrar som inte går att öppna inifrån är att det är minst lika obehagligt att ta sig ut med stöldgodset som det var att ta sig in via det trasiga fönstret, det avskräcker en del.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hemlarm

Har man kassettfönster (ex 3-glas) så är det bara att bända loss ett par lister sedan lyfter man ur hela kassetten. Ingen risk att skära sig.
Då hjälper inga fönsterlås.
Hur man än vänder sig så är det svårt att få ett heltäckande skydd, tyvärr.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Hemlarm

Håller helt med Dethleffskvalite att man i första hand ska kolla upp sina dörrar och fönster så man inte utan vidare kan gå in ut ut i huset. Får alla mail om grannsamverkan och då ser det alltid ut som nedan, att man går in genom fönster eller altan och ut genom ytterdörr.

Under senaste dygnet har 2 bostadsinbrott polisanmälts. I Hökaskruv Lenhovda skedde inbrottet under tiden 0800-1200 den 15 nov. En glasruta i en entrédörr har krossats och man har kunnat trä in en hand och öppna låsvredet. Tydliga tecken på genomsök. Tillgrepp av alkohol, bärbar dator, MC-väska.
På Ljungvägen i Älmhult skedde brottet under tiden 1745-1915. Man har via ett uterum på villans baksida krossat en fönsterruta och gått in. Tillgrepp av smycken och kontanter.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Hemlarm

Helt säkert går det aldrig att få i ett normalt hus och inbrotten skiljer sig åt beroende på vem som utför dem.
Krossade rutor och uppbrutna dörrar är det B-laget och missbrukare som står för och de brukar också stöka runt ordentligt inne i huset.
De "riktiga yrkestjuvarna" slår inte ut några rutor, de har diamantskärare sugproppar cirkelskärare m.m. Är det vanliga haspar görs ett hål på några millimeters storlek bakom haspen och så öppnas den med specialverktyg från utsidan, går inte detta så skärs hela rutan ut och lyfts ner med sugpropparna.
Vad gäller dörrlås så är de oftast lika skickliga som vilken låssmed som helst och de flesta lås dyrkas relativt lätt upp. De brukar dock gå försiktigt fram i husen för att lämna så få spår som möjligt, de är också mycket medvetna om vilka larm de bör undvika och vilka de inte bryr sig om.
De här inbrotten sker inte spontant utan ett område brukar kartläggas under ca tre månaders tid för att se ut lämpliga objekt, sen sker en större mängd inbrott under en till tre nätter.
Som nämnts i ett tidigare inlägg är det alltid lämpligt att ha koll på om okända fordon kör omkring i området, det kan i värsta fall röra sig om en kartläggning.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hemlarm

Marja & Örjan
Fungerar inte riktigt så i bostäder, än. Har cirka 30 års erfarenhet av detta. Buset dras sig icke en sekund för att krossa en ruta, behöver inte ens vara på en baksida i ett tätbebyggt samhälle. Vi denna årstid så är det mörkt när jag skriver detta trots gatubelysning i villa område. Man krossar rutan för att komma åt vredet, man klättrar aldrig in genom en krossad ruta. Man kan även borra ett 20mm hål bredvid låset för att pilla in verktyg för att vrida vredet. Dom som har haspafönster så är huset olåst i min mening. Dom öppnar man med en normalstor skruvmejsel. Hur många inbrott har du sett i ditt liv?

Montreal
Just det, det ser konstigt ut och det tar för lång tid. Men man får även tänka på utrymning för sin egen del vid akut behov.

Wisard
Har du läst allt jag skrev? För det fick du tre tack. Fönsterlåsen hjälper inte, det är därför jag skrev om envägsskruv. Heltäckande blir det. Det jag beskriver är mycket bättre och effektivare än ett trådlöst skitlarm.
 
Toppen