• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Helt sjukt

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Helt sjukt

Men Jappe! Nu blir jag riktigt bekymrad. Är det LCHF som har ställt till det för dig? Och jag som nyss har börjat med LCHF. :confused:
Hoppas att du snart är på benen (hjulen) igen.

F

F.d. 8538

Guest

Hej Jappe!
Det blir ju mycket tydligt att vi befinner oss i ett paradigmskifte när det gäller vad som är bra och dåligt att äta. Ett Kopernicusläge! De flesta som hela tiden hävdat att jorden är platt kan inte gå med på att den är rund. Vi kan inte förvänta oss något annat. Vi som prövar sanningar utan förutfattade meningar tillsammans med alla som inte blivit övertygade av indoktrineringen i den söta tallriksmodelllen är dock en växande skara och så småningom säkert en majoritet.
Då men först då kommer Livsmedelsverket anpassa sitt budskap till modern forskning och verkligheten.
Jag har alltid gillat fett ( Jag borde skämmas!!!!) Sedan snart två år har jag kört LCHF ( och husbil :) ) Inför förestående emigration till Portugal tänkte jag att det var dags för en hälsokontroll. ( Jag har alltid känt mig frisk men vem vet med säkerhet? ) Mina blodfetter låg på nedre gränsen av normalintervallet! ( Lider jag av potentiell fettbrist??? :) ) Däremot låg mitt fasteblodsocker strax under 7 dvs jag har nog en prediabetes. Tack och lov att jag bytte kost för två år sedan!!! Om jag inte hade gjort det hade jag nu förmodligen av en välmenande men oförstående doktor ordinerats såväl blodtrycks-, diabetes- och kolesterolsänkande medicinering. Till vems glädje???? I alla fall inte till min.
Vi får dock inte glömma att vi, tack och lov, är olika. Det finns de av oss som inte reagerar väl på ett högre fettintag men de är säkerligen i minoritet. När man byter om till LCHF är det nog klokt att kolla sina blodfetter efter något halvår.
Ha det bra!
Swerik

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Hej Jappe!
Det blir ju mycket tydligt att vi befinner oss i ett paradigmskifte när det gäller vad som är bra och dåligt att äta. Ett Kopernicusläge! De flesta som hela tiden hävdat att jorden är platt kan inte gå med på att den är rund. Vi kan inte förvänta oss något annat. Vi som prövar sanningar utan förutfattade meningar tillsammans med alla som inte blivit övertygade av indoktrineringen i den söta tallriksmodelllen är dock en växande skara och så småningom säkert en majoritet.
Då men först då kommer Livsmedelsverket anpassa sitt budskap till modern forskning och verkligheten.
Jag har alltid gillat fett ( Jag borde skämmas!!!!) Sedan snart två år har jag kört LCHF ( och husbil :) ) Inför förestående emigration till Portugal tänkte jag att det var dags för en hälsokontroll. ( Jag har alltid känt mig frisk men vem vet med säkerhet? ) Mina blodfetter låg på nedre gränsen av normalintervallet! ( Lider jag av potentiell fettbrist??? :) ) Däremot låg mitt fasteblodsocker strax under 7 dvs jag har nog en prediabetes. Tack och lov att jag bytte kost för två år sedan!!! Om jag inte hade gjort det hade jag nu förmodligen av en välmenande men oförstående doktor ordinerats såväl blodtrycks-, diabetes- och kolesterolsänkande medicinering. Till vems glädje???? I alla fall inte till min.
Vi får dock inte glömma att vi, tack och lov, är olika. Det finns de av oss som inte reagerar väl på ett högre fettintag men de är säkerligen i minoritet. När man byter om till LCHF är det nog klokt att kolla sina blodfetter efter något halvår.
Ha det bra!
Swerik

Vill inte kasta bensin på brasan, men.
Du gör ett antagande att du skulle vart vid sämre hälsa om du inte kört LCHF i två år.
Vad grundar du det på?

Jag tror att en vettig allsidig kost samt motion är det enda som behövs.:)

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Som jag förstår det så är vi olika. Några tål att äta mycket kolhydrater och några tål det inte. Ungefär som med gluten eller laktos. Det är viktigt att inse detta. De som tål kolhydrater brukar anse att LCHF är strunt och de som inte tål välsignar LCHF. De båda sidorna måste respektera vandras olikheter. Jag verkat tåla kolhydrater men äter ändå gärna sådan mat.

För de som inte tål kolhydratrik mat räcker det inte med att äta allsidigt, de behöver dra ner på kolhydraterna.

F

F.d. 53198

Guest

Det är framför allt den långsiktiga effekten som är oroande för vissa personer.
För några år sedan varnades för att LCHF var livsfarligt redan på kort sikt.

Så kom alla dessa positiva berättelser om hälsofördelar som sprids över Internet.

Numera är varningarna väldigt nedtonade, mer av typen "Visst går man ner i vikt, men det finns inga långtidsstudier."

LCHF fungerar lite tveksamt för att övertyga halvgamla läkare då de utbildats/inbillats och verkat under den fettskrämda eran. De äldre vet hur det fungerade "i gammelvärla" och nytillkomna har följt de senaste årens diskussioner och har ännu inte stelnat i tanken. De vill dessutom inte fastna i gamla tankar som kommer att förfölja dem i deras framtida karriärer.

"Kan du tänka dig, h*n trodde att det var förnuftigt att rekommendera tomma kalorier till diabetiker!"

/ Erik Edlund

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

För några år sedan varnades för att LCHF var livsfarligt redan på kort sikt.

Så kom alla dessa positiva berättelser om hälsofördelar som sprids över Internet.

Numera är varningarna väldigt nedtonade, mer av typen "Visst går man ner i vikt, men det finns inga långtidsstudier."

LCHF fungerar lite tveksamt för att övertyga halvgamla läkare då de utbildats/inbillats och verkat under den fettskrämda eran. De äldre vet hur det fungerade "i gammelvärla" och nytillkomna har följt de senaste årens diskussioner och har ännu inte stelnat i tanken. De vill dessutom inte fastna i gamla tankar som kommer att förfölja dem i deras framtida karriärer.

"Kan du tänka dig, h*n trodde att det var förnuftigt att rekommendera tomma kalorier till diabetiker!"

/ Erik Edlund

Ja långtidsstudierna är fortfarande ett problem, men det är lika stort problem för förespråkarna som för motståndarna. Sen skriver jag inte att det är fel på LCHF utan att det för vissa personer (och då oftast någon med en del fysiska sjukdomar) kan LCHF få negativa konsekvenser. Det är inte bra för alla även om det är bra för majoriteten. Jag är alltså varken för eller emot, vill bara balansera diskussionen eftersom det enbart kommit halleluja körer. Jag hoppas att även förespråkare och motståndare kan diskutera sakligt och lyssna åt båda håll.

F

F.d. 53198

Guest

...dom första 20-25 kg handlar om vatten,om man väger 150 kg...
En normalviktig 70 kg person har ett kolhydratförråd i muskler och levern på ungefär 2000kcal/500 gram, muskel- och leverglykogen. Glykogenet är hygroskopiskt, det suger till sig vatten som socker och salt plägar göra, men jämförelsevis i begränsad omfattning. För varje gram glykogen följer cirka 2.7 gram vatten vilket gör att glykogenförrådet inklusive sitt vatten väger i runda tal (1+2.7)*500 gram = 1.85 kilo hos denne fiktive normalviktare.

Låt säga att h*n går upp i vikt till 150 kg. Tyvärr är en stor del av detta vattenfri fettväv men för att alls kunna bära omkring sin kropp blir muskelmassan större, kanske fördubblad. Detta ökar muskelglykogenets vikt. Låt oss för enkelhets skull säga att totalmängden fördubblas till 3.7 kg.

Det är ur den vattenbemängda massan som kroppen börjar ge ifrån sig innan den går över till fettmetabolismen, givet att du fastar eller går på strikt LCHF.

En av effekterna med viktnedgång är att den ständiga träningseffekten av att gå med en "viktväst" av fettväv gradvis minskar och kroppen gör sig då av med överflödiga (energi- och resurskrävande) muskler. Dessa består till 3/4 av vatten så det ligger en del i det du skriver.

/ Erik Edlund

F

F.d. 53198

Guest

Ja långtidsstudierna är fortfarande ett problem, men det är lika stort problem för förespråkarna som för motståndarna.
Njaeä, den som provar LCHF och mår bra av det gör det alldeles oavsett långtidsstudier. Motståndarna började med att hävda att LCHF var omedelbart livsfarligt, därefter att det snart skulle visa sig att så är fallet, numera att det saknas långtidsstudier.

När dessa kommer så saknas randomiserade och dubbelblinda kliniska långtidsstudier. Fast då har dom flesta fettfobikerna bland motståndarna börjat trilla av pinn och ställer inte så höga krav längre.

Då och då dyker det upp debattörer som hävdar att det saknas långtidsstudier om LCHF men att långa tiders studier visar att det är farligt. Hur går det ihop?

För övrigt, finns långtidsstudier på Tallriksmodellen, Viktväktarna, ISO-dieten, GI, Flygvärdinnedieten, Banandieten och allt vad de kan kallas?

Det är inte bra för alla även om det är bra för majoriteten.
Må så vara, men finns det alls något som är bra för alla?

/ Erik Edlund

F

F.d. 53198

Guest

Vi som prövar sanningar utan förutfattade meningar tillsammans med alla som inte blivit övertygade av indoktrineringen i den söta tallriksmodelllen är dock en växande skara och så småningom säkert en majoritet.
Frågan är om inte LCHF redan är den största kostmodellen. Inte så att jag menar att "vi" är i kvalificerad eller ens enkel majoritet (>50%) utan att få eller ingen annan modell har fler aktiva förespråkare.

Nu räknar jag inte floskelgrupperingar som "Jag äter nyttigt", "Jag äter balanserat", "Jag äter lagom", "Ät inte mer än du gör av med" och liknande. Sådana påståenden är meningslösa då de inte beskriver vare sig logiken eller metoden så att någon kan reproducera samma själv.

/ Erik Edlund

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Må så vara, men finns det alls något som är bra för alla?

/ Erik Edlund

Precis vad jag försöker säga och inget annat, förstår inte att det kan vara så svårt att nå fram, hoppas dina ord är bättre. För jag vet inte vilken gång i ordningen, jag är inte LCHF motståndare utan bara säger att det inte funkar för alla. Hur man nu ska säga det för att det ska nå fram.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Finns det något annat djurslag utöver människan som äter eller förväntas äta en "allsidig kost" för att må bra?

/ Erik Edlund

Ja ett flertal faktiskt.
Ta t.ex. Vattensködpaddan. Den behöver både kött o grönsaker för att inte få bristsjukdomar. Behovet ändrar sig också med åldern på dessa.
Sedan har vi Korparna, de är mästare på att äta allsidigt.
Det är detta som gjort dessa till överlevare.

Skulle kunna tjata mer om detta men hoppas detta var svar nog på din fråga :)

Med vänlig hälsning Erik

F

F.d. 53198

Guest

Ja ett flertal faktiskt.
Vi lägger nog olika värderingar i ordet "allsidig".

Det jag syftar på är när dietister och Livsmedelsverket vill att alla måltider skall vara "allsidigt sammansatta". Som exempel kan nämnas diverse tallriksmodeller och kostcirklar/pyramider.

Jag tror inte att djur äter "allsidigt" efter sådana mönster, snarare att de äter efter vad deras livsmiljö erbjuder för dagen/säsongen.

/ Erik Edlund

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Vi lägger nog olika värderingar i ordet "allsidig".

Det jag syftar på är när dietister och Livsmedelsverket vill att alla måltider skall vara "allsidigt sammansatta". Som exempel kan nämnas diverse tallriksmodeller och kostcirklar/pyramider.

Jag tror inte att djur äter "allsidigt" efter sådana mönster, snarare att de äter efter vad deras livsmiljö erbjuder för dagen/säsongen.

/ Erik Edlund

Hej!
Då är vi ju överens. Jag äter allsidigt dvs inte efter hittepå modeller utan det som serveras. Tänker dock lite extra på grönsakerna:)

Toppen