Hej Jappe!
Det blir ju mycket tydligt att vi befinner oss i ett paradigmskifte när det gäller vad som är bra och dåligt att äta. Ett Kopernicusläge! De flesta som hela tiden hävdat att jorden är platt kan inte gå med på att den är rund. Vi kan inte förvänta oss något annat. Vi som prövar sanningar utan förutfattade meningar tillsammans med alla som inte blivit övertygade av indoktrineringen i den söta tallriksmodelllen är dock en växande skara och så småningom säkert en majoritet.
Då men först då kommer Livsmedelsverket anpassa sitt budskap till modern forskning och verkligheten.
Jag har alltid gillat fett ( Jag borde skämmas!!!!) Sedan snart två år har jag kört LCHF ( och husbil
) Inför förestående emigration till Portugal tänkte jag att det var dags för en hälsokontroll. ( Jag har alltid känt mig frisk men vem vet med säkerhet? ) Mina blodfetter låg på nedre gränsen av normalintervallet! ( Lider jag av potentiell fettbrist???
) Däremot låg mitt fasteblodsocker strax under 7 dvs jag har nog en prediabetes. Tack och lov att jag bytte kost för två år sedan!!! Om jag inte hade gjort det hade jag nu förmodligen av en välmenande men oförstående doktor ordinerats såväl blodtrycks-, diabetes- och kolesterolsänkande medicinering. Till vems glädje???? I alla fall inte till min.
Vi får dock inte glömma att vi, tack och lov, är olika. Det finns de av oss som inte reagerar väl på ett högre fettintag men de är säkerligen i minoritet. När man byter om till LCHF är det nog klokt att kolla sina blodfetter efter något halvår.
Ha det bra!
Swerik