• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

OK Michael! Jag kanske tog i lite, men ibland känns det som om jag fastnar mer och mer i något sorts "elektroniskt helvete" som hela tiden pockar på uppmärksamhet, kräver mycket tid och gärna plockar pengar ur plånboken. Jag försöker värja mig så gott jag kan och hoppas kunna lära mig att nu behöver jag inte fler prylar på ett bra tag.

Jappe
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Jag förstår du är inte ensam.
Jag har samma he...te när jag är ute och handlar.
Det är många gånger svårt att bestämma sig för en sak och därför tycker jag att Ulrika gör rätt i att fråga oss om vad vi tycker och vad vår erfarenhet är.
Tyvärr är det lite så här på forum att det gärna vill skena iväg både med pajkastning och annat men det är viktigt att detta inte skenar iväg för det skadar inte bara forumet utan även den stackarn som vänt sig till forumet för att få hjälp.
Varje individ är unik och alla har olika behov och förväntningar och det måste vi alla ta hänsyn till.

Mvh Michael Rudolfsson
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Har köpt en Garmin 765T i december. Den har en massa hyss för sej som att t.ex.slockna och jättesvår att starta upp igen.Förekommer att den helt sonica statar om.Har en bekant som också köpte en, han har samma fel som jag och vi bor långt från varandra 10 mil sådär, men ElGiganten sålde till oss.
Nu skall vi enl. supporten skicka in navigatorerna till deras verkstad.
Vill bara varna lite grann för den är nog inte riktigt just inuti. Det kommer väl en uppgradering, men vänta lite med köpet.
Den är jättefin på alla sätt och jag ångrar inte köpet vill bara att den skall fungera.
Jag har en Garmin 660 som jag väldigt nöjd med, borde uppgradera kartorna bara.
hälsningar
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

En viktig sak som jag säkert också sagt tidigare men aldrig kan sägas för mycket är att till alla senare Garmin modeller finns ett program som heter webupdater.
Detta program söker automatiskt efter ny mjukvara på Garmins server och tankar därefter ner denna vid behov.
Detta är viktigt framför allt på nyare modeller där det finns en större risk för barnsjukdomar såsom buggar i mjukvaror.
Med detta säger jag inte att detta är felet på era två maskiner utan kan vara ett tips för att hålla sina maskiner i trim.
I många fall erhålls mer funktioner bättre prestanda och mindre risk för felvisningar.
I detta program ser man också vilka förbättringar som gjorts mellan nuvarande mjukvara och den som finns tillgänglig för nedladdning för att du skall kunna se om det löser dina problem.
Med denna länk kommer ni direkt till sidan för nedladdning av programmet.
Lycka till
Mvh Michael Rudolfsson
Uppdateringar
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Det är riktigt allt är inte bra från början.
Jag har kört en hel del genom Sverige i höst och kan inte säga annat utan att det fungerar mycket bra.
Sedan hänger det förstås mycket på den gps man har.
På samma sätt som att olika bilstereo har olika bra radiomottagare gäller detta även gps systemets mottagare.
Ofta slarvas det även med antennen som oftast bara slängs undan och detta medför naturligtvis sämre mottagningsförhållanden.

Mvh Michael Rudolfsson
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Nu gällde ju inte kritiken i första hand sändningarna utan aktualitet.

Citat från DN
"RDS-TMC-tjänster har nått stora framgångar i Europa, där de tillhandahålls av både offentliga och privata aktörer. I Sverige har den utsända informationen kritiserats - bland annat av DN Motor - för att inte vara tillräckligt pålitlig och aktuell."

De stora tillverkarna av GPS är väl likvärdiga när det gäller förmåga att ta emot sändningar. Givetvis har antannens placering stor betydelse.
När jag tidigare talade om att köpa en "billig" GPS menade jag lågpris av något av de stora märkena, TomTom, Garmin, MIO, osv. När de stora släpper en ny värsting sjunker oftast priser på de tidigare modellerna, "lågpris". De senaste finesserna kanske man inte behöver. Med en ny lågpris har man ju också garanti, nytt kartmaterial, de näst senaste tekniska landvinningarna, pigga batterier osv. En "fin" GPS med livstidsuppdateringar a 1200:- blir också gammal, omodern, trött i batterierna och utan garanti.

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=-1]Hemsida föreningen VETA[/SIZE][/FONT]
VETA = Vetenskap och Erfarenhet i TrafikskerhetsArbetet
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Har ingen erfarenhet av Garmin - bara av TomTom.

Råkade ut för ett fel som krävde hjälp från supporten (tappade kontakt med satelliterna då och då). I början kändes det lite trögt. Det krävdes flera telefonsamtal. Jag fick gå igenom ett antal återställningsförsök och uppdateringar via nätet innan det beslöts att apparaten skulle skickas in (till Holland). Då blev jag aningen impad - Samma dag kom ett mail med en fraktsedel. Nästa morgon ringde UPS och undrade när dom kunde komma och hämta den - dom kom vid lunch samma dag.

Dag 3 fick jag ett mail som sa att dom tagit emot apparaten och att dom skulle felsöka. Om felet berodde på användarfel skulle jag få betala eventuell reparation.

6 dagar senare kom UPS och lämnade apparaten. I följebrevet stod att moderkortet varit trasigt och bytts ut - ingen kostnad. Sedan dess har den funkat friktionsfritt.
:D
 
F

F.d. 11268

Guest
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

HEJ
VILL GÄRNA REKOMENDERA NAVIGON 2110 MAX EUROPE
DÄR HAR DU KARTOR ÖVER HELA EUROPA 40 LÄNDER
4,3" SKÄRM ,TMC,SVENSK RÖST SOM LÄSER , MYCKET ENKEL ATT ANVÄNDA ,SEN ÄR BILDEN I SKÄRMEN VÄLDIGT BRA, DET BLIR PRESIS SOM DU HAR DET FRAMFÖR DIG PÅ VÄGEN, 3D
HAR SJÄLV EN SÅDAN HÄR OCH HAR HAFT NAVIGON OLIKA MODELLER I 4 ÅR
HAR VARIT O KÖRT MYCKET I EUROPA MED DESSA, HEL NÖJD!!!!
HAR PROVAT D FLESTA MÄRKEN O HELT KLART NAVIGON SOM FUNKAT BÄST O ENKLAST ATT SKÖTA.


Webadm: Inlägget redigerat, reklam borttagen.
 
F

F.d. 7802

Guest
Garmin 765T eller Tomtom 930T

Hej!
Nån som har prövat Garmin 765T och Tomtom 930T?
Vilken är bäst Tomtom eller Garmin?
Först bestämde jag mig köpa Navigon 8310 men Netonnet rekommendera 930T istället.
En bekant till mig köpte Navigon 8310 men lämnade tillbaka för det var sämre i dagsljuset.
Det som jag gillar av Tomtom, Garmin eller Mio tydligt riktningsfärd dvs. dubbel färd därför att innan hade jag Novogo A30 som var mycket lätt att använda men tråkig ibland. När navigatorn sa nästa korsning till höger då upptäckte två gator var nära varandra på höger sidan då visste inte vilket. När jag valde en av dem då upptäckte jag att jag hade fel. En annan gång när jag satte en adress var området spärrad pga. vägarbete. Navigatorn sa fortsätta och då upptäckte att jag körde på område runt omkring fem gånger dvs. fem rundtur kunde inte komma till målet då frågade jag nån där för hur man skulle dit. Det var tråkigt av gps:en.
Vissa tycker Tomtom 930T har TeleAtlas är sämre än Navigons Garmins Navteq.
Nån som har erfarenhet av gps? Vilken är bäst Tomtom 930T, Mio, Navigon eller Garmin 765T?
Vad är IQ-routes som Tomtom har? Finns det på Garmin 765T? Är det viktig?
Tomtom har två års fria uppdatering men hur länge för Garmin?


Tack för svaret
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Vi far både hit och dit när vi fotograferar, vi är så fantastiskt nöjda med TomTom, den tar oss helt enkelt dit vi ska.:)
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Det finns en viktig skillnad på garmin 660/760 och den nyare 765.

660/760 visar mycket mer detaljerad kartbild (gator, vägar, sjöar,osv) när man kör än 765. Detaljvisningen kan man normalt ändra, men i 765:n bara i tre steg jämfört med 660/760's fem steg.

För mig är skillnaden drastisk, t.ex när man kör på kvällen och vill hitta en nattparkeringsplats vid en sjö, så ser man inte alla sjöarna på 765!

Man har prioriterad sk. realityview, man ser större byggnader osv i storstäderna och då räcker processorkraften inte till...

Väntar med intresse hur den nya 1490T-modellen blir, har i varje fall 5" skärm, möjligheten lägga in rutt bestående av flera waypoints och se var man har kört efteråt. Modellen borde ha redan kommit till Sverige, men jag har inte hittat den än.

hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Så här gör vi.

TomTom körs i en Sony X1.
Emma tar hand om TomTom med hjälp av datorn som är ansluten till telefonen.

Jag tycker det känns toppen att vi kan se samma sak, och även förändra båda två.

Datorn är sedan ansluten till ICE.net så vi kan lyssna på musik från Spotify eller musik som finns i datorn via stereon i bilen.

Visst är det skoj med olika lösningar! :wink:
IMG_0923.JPG

IMG_0924.JPG

IMG_0925.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7802

Guest
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Så här gör vi.

TomTom körs i en Sony X1.
Emma tar hand om TomTom med hjälp av datorn som är ansluten till telefonen.

Jag tycker det känns toppen att vi kan se samma sak, och även förändra båda två.

Datorn är sedan ansluten till ICE.net så vi kan lyssna på musik från Spotify eller musik som finns i datorn via stereon i bilen.

Visst är det skoj med olika lösningar! :wink:
Visa bilaga 19178

Visa bilaga 19179

Visa bilaga 19180

Hej!
Vad innebär testet? Menar du att du är nöjd och rekommenderar Tomtom 930T men inte Garmin 765T? Men testet som du gjort i bilen ovan förstår jag inte. Kan du förklara, tack.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

Hej!
Vad innebär testet? Menar du att du är nöjd och rekommenderar Tomtom 930T men inte Garmin 765T? Men testet som du gjort i bilen ovan förstår jag inte. Kan du förklara, tack.

TomTom har jag endast kört under Windows mobile, men om jag förstått det rätt ser TomTom alltid lika ut.
Jag menar har du använt TomTom i en enhet känner du alltid igen dig vilken TomTom du än väljer.:)
 
F

F.d. 7802

Guest
Sv: Helt okunnig om GPS...hjälp sökes!

TomTom har jag endast kört under Windows mobile, men om jag förstått det rätt ser TomTom alltid lika ut.
Jag menar har du använt TomTom i en enhet känner du alltid igen dig vilken TomTom du än väljer.:)

Tack
Har du prövat Garmin 765T eller vad tycker du om Garmin?
Varför är Garmin 765T dyrare än Tomtom 930T trotts att Tomtom har kartan på hela Europa och USA, även två års fria kartuppdatering. Garmin har bara en månads kartuppdatering men vad händer sen efter en månad, måste man köpa kartuppdatering efteråt?
Eftersom Tomtom använder TeleAtlas och Garmin Navteq då tycker enligt Expert att Navteq är bättre än TeleAtlas.
Tomtom har också IQ-test. Finns det på Garmin 765T? Är det viktigt ibland?
Tack för svaret
 
Toppen